Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem

Recommended Posts

Siden det har vært litt tiltagende ulyd bakfra på mr Free, så ble det nok en gang foretatt et oljeskift på bakdiffen, og det var en heller trist affære. I allefall for mine utrente øyne. Omlag 40.000 km siden sist gang vi skiftet olje der bak, og nok en gang var oljen ganske så mørk, og med tilsynelatende ganske mye metallspon. Bilen har nå gått omlag 185.000 km. Det er ikke påtagende mye ulyd. Vil tro at noen som kjørte bilen for første gang neppe ville lagt merke til det, men når man som god LR-eier kjører med ørene på stilker så...

 

Spørsmålene er da:

1. Hvor mye metallspon er det "normalt" å få i den type olje etter 40.000 km?

2. Kan noen gi en subjektiv beskrivelse av de ulydene man kan forvente rett før havari på diff? Eventuelt andre ting man kan utforske for å få en idè om tilstanden på diffen uten å plukke den fra hverandre?

3. Har noen en bra bakdiff til FL2/Evoque liggende som man kan vurdere å selge?

 

På forhånd takk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Trond,

 

Dette har jeg jo vært borti før selvom jeg er langt fra utlært :D

 

1. Det skal vel i teorien ikke komme noe spon i oljen vil jeg si.

2. Mange meninger her, men "rummling" som et gåend hjullager fra bak i bilen er vel den beste beskrivelsen. De fleste beskriver lyden som tydeligst mellom 50-80km/t. Om du setter deg i baksetet og får kona til å kjøre en tur, så vil lyden komme fra midt under baksetet/bagasjerommet. Det er jo en viss paranoia forbundet med ryktene som går med bakdiffen, så sjekk ut dekk og hjullager først. Mellomaksellager kan jo også være synderen, men forstår at dette er veldig sjeldent. Jeg vil tro at du kan kjøre ganske lenge før diffen totalhavarerer og den vil remje ganske godt før du når det punktet.

3. Jeg har en diff på benken som jeg overhalte tidligere og har prøvekjørt i bil ca 15000km. Ref.min prosjekttråd her: http://www.freel2.com/forum/topic29814.html Jeg har også overhalt en annen brukt diff som en forumbruker her har overtatt. Tilbakemeldingen er at det "ble stilt" baki der når han fikk den på plass, men har ikke hørt mer etter det. Hvis aktuelt, så kan et bytte være mulig å få til. Eventuelt så kan du låne spesialverktøyet mitt hvis lysta er der. 

Vil du legge alle bekymringer til side, så handler du overhalt diff fra Bell engineering, men det koster jo noe mer :)http://www.bellengineering.co.uk/freelander-2-products/

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håpet at du skulle komme på trådbesøk, ja. :D

 

Her er det uling som minner litt om noe fra et spøkelseshus/blåsing på glassflaske - ja, kan likne noe på lagerlyd, men er hulere ....  og varierende. Og jeg vil si mer i noe lavere hastigheter enn det du beskriver. For mine ører forsvinner det opp i hastighet.

 

Årsaken til paranoiaen er svart olje med partikler som var veldig glad i magneten... Olja var også svart på første bytte (ca 143' og like ille nå igjen ca 42' seinere) . Men man får jo ikke tømt diffen helt siden noen volvo(?)ingeniører glemte å lage disse med tappeplugg - ergo blir det alltid noe gammel olje igjen ...

Ellers:
Har hørt denne lyden utvikle seg gjennom et års tid og den siste halvannen måneden gjennom bruk av
- vinterdekk.
- feil sommerdekk som ble returnert.
- riktig sommerdekk.

Så dekkene er definitivt frikjent.

 

Lyden kommer bakfra og er etter mitt ringe skjønn noe mer hørbar på flate/lett motbakke enn i nedoverbakke. (Ta dette med en klype salt.) Jeg har ikke merket at den avhenger av sideveis vektfordeling på bilen (sånn som hjullager foran gjerne gjør - har ingen erfaring om dette er lik ens for hjullager på avgang bak)...

 

Men - dersom det er en feil som ikke river med seg mye annet på vei til havari så er det nok like greit å vente til det blir verre ...?

(Resten tror jeg Trond skal få mene om...) 

Endret av yarnslayer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del er jeg ikke så bekymret om man kan forvente tiltagende lyd før havari. Skrekken er å bli stående i veikanten på vei til Gardermoen mens flyet går (eller noe slikt).

 

Får også tilføye at bilen har fått tre oljeskift på bakdiff. Det første på våren for halvannet år siden. Da var oljen heller stygg. Nytt skift på høsten, da var det ikke så veldig mye å si på oljen. Litt spon, men ikke mer enn at det kunne være bunnslam som ikke ble med ved forrige oljeskift. Også var det ny olje nå i helgen som absolutt ikke så pen ut. 

 

Pr nå er det, som fruen skriver, ikke romlelyd/hjullagerlyd slik jeg kjenner denslags ulyder i alle fall. Tenker vi får spandere på den et nytt oljeskift om en liten tid. Om ikke annet så får man ut gammelt spon - og frisk olje skader sjelden. :)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ken det være greit å vente og se hvordan ting utvikler seg. Jeg har stripset fast en magnet på fyllepluggen. Da har jeg mulighet til å fange alt spon i diffen og ha litt mer kontroll på hvor mye som blir "generert" :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er den heldige karen som har fått testet Mr Rovers eminente overhalte produkt.

Til spm lengre oppiher så kjørte jeg med lagerstøy fra bakdiffen i over et år (!) før den ble tatt. I dette tidsrommet kjørte jeg mye med (heste) henger, totalt over 25000 km - uten at støyen utvikla seg noe.

Men som alle som liker å strekke strikken med lager hvet, så er det INGEN garanti for lengde mellom første støy og endelig, fatalt havari....

Nå skal jeg somle meg til å returnere min støyklump til Mr Rover, sånn at han kan få noen fine timer i garasjen igjen :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Nå er jeg i den situasjonen at det igjen er stille. Om det er stille før stormen, eller om den bare måtte bråke med ny olje... vil tiden vise. I mellomtiden er det fint om du sender din gamle opp sånn at den blir overhalt til Mr. Free eventuelt trenger den. :rolleyes:B);)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I løpet av min langvarige sendrektighet så var der flere perioder med "håp" om mirakuløs helbredelse, men like skuffet hver gang. Men etter 2 hjullagerhavari i tett rekkefølge etter byttet har jeg konkludert med at for hvert lager  som blir skiftet så står der et nytt for tur (211' nå, og ny ulyd ligger og lurer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjører jeg FL1, men ja, jeg kjenner meg igjen i den uttalelsen...  nedre bærearm høyre og noen foringer høyre bak fant ut at de skulle ta kvelden mellom EU kontroll og etterkontroll. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Må bare nevne at jeg netopp fikk "bestilling" på en overhalt diff fra en kjenning, så nå er jeg igang med lagerbytte på 2 stk differ. Den siste legger jeg litt på hylla da det alltids vil dukke opp noen som trenger :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert. Er litt spent på hva neste oljebytte der bak vil vise. 

 

Så langt ser det ut som den uler når det er kaldt - og en periode etter hvert oljebytte. :o

Endret av yarnslayer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Mr Rover 75 skrev:

Hei,

 

Må bare nevne at jeg netopp fikk "bestilling" på en overhalt diff fra en kjenning, så nå er jeg igang med lagerbytte på 2 stk differ. Den siste legger jeg litt på hylla da det alltids vil dukke opp noen som trenger :)

Godt å vite. :rolleyes:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort oppdatering.

 

Da var "Bruningen" sin gamle diff overhalt. Inngående aksling kjentes ganske rufsete ut når den ble rotert for hånd, og mistanken om havarert inngående lager ble bekreftet ved demontering. Oljen lukta stramt og hadde mørk farge, men overaskende få partikler. Jeg valgte å skifte begge lagrene på inngående aksling da denne diffen har høy km stand. Alt demontert, rengjort og montert etter boka med nye Timken lager som på papiret skal tåle noe mer enn de fabrikkmonterte SKF lagrene. Alt kjennes smooth og fint etter montering. Nå skal denne inn i en arbeidskolega sin FLII. Diffen som sitter i den bilen låter så dårlig at vedkommende ikke tørr å kjøre den lenger. Litt spent på hvordan den ser ut når den åpnes. Håper den også kan reddes.

 

Indre lagerbane til inngående lager. Sliteflaten godt ødelagt:

 

IMG_20181031_074708015.jpg

 

Har sett verre etter åpning, overaskende lite partikler å finne:

IMG_20181031_074711742.jpg

 

Ferdig overhalt, klar til innmontering. Ymse spesialverktøy jeg har laget til denne typen jobb sees i bakgrunnen:

IMG_20181108_073452162.jpg

Endret av Mr Rover 75
  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering:

 

Nå er "Bruningen" sin gamle diff montert i bil og vi venter på bremsedeler før vi kan fullføre jobben. Full overhaling på sliten hekk med andre ord :)

 

Diffen som ble plukket ned fra denne bilen er merket "13" i støpen på huset, og andre spor viser at denne har vært skiftet tidligere. Bilen er en -09. Diff åpnet og et meget slitt inngående lager funnet. Det som overasker meg, er at denne diffen som er av senere årgang og har et større inngående lager montert, likevel har feilet etter antageligvis ca 60000km!!! Hva skjer??

 

 

IMG_20181115_134955939.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss... :o

 

Feil olje? Eventuelt at bilen har blitt kjørt på en slik måte/under slike forhold at firehjulsdriften har arbeidet mer enn vanlig? Eventuelt at det ikke er en orginaldiff, men en som har gått mye mer enn 60.000 km?

 

Forøvrig spent på orginaldiffen til mr Free som nå nærmer seg 200.000 km med stormskritt. Lever den på lånt tid, eller holdes den i live av hyppige oljeskift?

 

 Har vært lite ulyder der bak nå (i alle fall som jeg kan høre) etter siste oljebytte. I tillegg har vi jo plassert en kraftig magnet på påfyllingspluggen, som sørger for at en del spon fester seg på pluggen i stedet for å havne i oljen... ¤krysser fingre og tær¤

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.11.2018 den 14.10, Mr Rover 75 skrev:

Liten oppdatering:

 

Nå er "Bruningen" sin gamle diff montert i bil og vi venter på bremsedeler før vi kan fullføre jobben. Full overhaling på sliten hekk med andre ord :)

 

Diffen som ble plukket ned fra denne bilen er merket "13" i støpen på huset, og andre spor viser at denne har vært skiftet tidligere. Bilen er en -09. Diff åpnet og et meget slitt inngående lager funnet. Det som overasker meg, er at denne diffen som er av senere årgang og har et større inngående lager montert, likevel har feilet etter antageligvis ca 60000km!!! Hva skjer??

 

 

IMG_20181115_134955939.jpg

 

Hei,

 

Da er alt på plass og bilen kom ned på bakken igjen. Prøvekjørt og helt tyst bakenifra, nå med nyoverhalt diff, service på haldex, 2x nye hjullager og nye bremser. Eieren er strålende fornøyd og Bruningen sin gamle diff har fått et nytt liv i "ny" bil :)

Endret av Mr Rover 75

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×