Gå til innhold

Bakdiff FL2


trondshj

Anbefalte innlegg

Hehe, velkommen til å overvære montering når alle delene har kommet i hus :D:D . Det ukjente vil vel alltid være "svart magi" uansett hvor lite komplisert det er. Denne jobben er plankekjøring for en industrimekanikker med grunnleggende erfaring innen lagermontering, bortsett fra 2 stk spesialverktøy og et utvalg hylser. Det er disse som er showstopperen for den erfarne DIY-er med denne jobben :)

Hvis du gidder å lese igjennom prosjekttråden min her, så ser du nok hele bildet: http://www.freel2.com/forum/topic29814.html 

Det er en youtube video på siste side som viser hele jobben, men personlig så synes jeg disse gutta er litt for mye ute med grovt verktøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.1.2019 den 7.57, Mr Rover 75 skrev:

Hei,

 

Da er nr. 6 ferdig montert og smooth, klar for nye km når neste behov melder seg.

Veldig betryggende for oss som kjører Land Rover.

De fleste kjøretøy har sine svakheter. Viktig å bli kjent med de. Og eventuelt gjøre preventive tiltak.

Der har jeg lært mye vedrørende min P38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hehe. Ser at jeg har konkurranse i denne "bransjen" på andre siden av "bjerget".. : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138311043 

Lurer på hvilken standard vedkommende ligger på som kan forsvare en slik pris? Den gjenspeiler jo fabrikkoverhalt og ikke bare et lagerbytte. Jeg vet at XC60 har "lik" diff, men trodde den hadde noen ulikheter i innfesting som gjør at den ikke er kompatibel med FL2. Innmaten og problemene er derimot de samme. 

Jeg kunne ikke dy meg, så jeg har fyrt avgårde noen vitale spørsmål til vedkommende :)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei, Oppdaterer tråden.

 

Da er nr.6 pakket og sendt avgårde til nytt liv i ny bil. Fingers crossed!

 

Siden sist fikk jeg en henvendelse fra "nr.4" hvor vedkommende hadde mistet bakhjulsdrifta med et smell. Etter feilsøking så viste det seg at spline på bakre, indre drivledd hadde røket tvers av da drivleddet mest sannsynlig ikke hadde kommet skikkelig i inngrep under montering og hang på kun 5mm med splines. På venstre siden kan det være vanskelig å se da drivleddet sitter i en fordypning i diff huset. Ny drivaksling og rengjøring av diffen var løsningen her og tilbakemeldingen er at alt er OK etter montering.

Med andre ord er det viktig å sjekke at drivleddene er skikkelig i inngrep etter montering. Før/etter bilder er bra å ha her.

 

P.S.

 

Oppdaget akkuratt at dette ikke er min tråd engang.... Sorry for å ha kapret tråden ;)

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Hei, Oppdaterer tråden.

 

Da er nr.6 pakket og sendt avgårde til nytt liv i ny bil. Fingers crossed!

 

Siden sist fikk jeg en henvendelse fra "nr.4" hvor vedkommende hadde mistet bakhjulsdrifta med et smell. Etter feilsøking så viste det seg at spline på bakre, indre drivledd hadde røket tvers av da drivleddet mest sannsynlig ikke hadde kommet skikkelig i inngrep under montering og hang på kun 5mm med splines. På venstre siden kan det være vanskelig å se da drivleddet sitter i en fordypning i diff huset. Ny drivaksling og rengjøring av diffen var løsningen her og tilbakemeldingen er at alt er OK etter montering.

Med andre ord er det viktig å sjekke at drivleddene er skikkelig i inngrep etter montering. Før/etter bilder er bra å ha her.

 

P.S.

 

Oppdaget akkuratt at dette ikke er min tråd engang.... Sorry for å ha kapret tråden ;)

 

Vi takker for alle tips og råd om det forestående diffbyttet vi. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Statusrapport på no 1;

Snart 40' siden skift, og fortsatt urovekkende stille i bilen. Litt rart å tenke på at jeg sikkert passerer bakdiffen "min på en eller annet tidspunkt.... Ser dere en rød FL2 med grå Ifor hestehenger så er det dif no 1 som er ute og råner.

Hadde akkurat "ambulansetur" til Oslo (fra Møre) med hest, så nye 1200 km lagt til kontoen med 2 tonn på kroken. 

Var forresten på tur og hentet høy for en stund siden på en fjellgard "der ingen skulle tru". synst det var litt vel lite respons i akselrasjonene, så svinga innom en vekt på turen. 2500 kg...

FL2 automat er en av de beste tauebilene jeg har opplevd, og det er merkelig med det prisnivået de nå etterhvert har fått at de ikke er mer populære til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 10.07, Bruningen skrev:

Statusrapport på no 1;

Snart 40' siden skift, og fortsatt urovekkende stille i bilen. Litt rart å tenke på at jeg sikkert passerer bakdiffen "min på en eller annet tidspunkt.... Ser dere en rød FL2 med grå Ifor hestehenger så er det dif no 1 som er ute og råner.

Hadde akkurat "ambulansetur" til Oslo (fra Møre) med hest, så nye 1200 km lagt til kontoen med 2 tonn på kroken. 

Var forresten på tur og hentet høy for en stund siden på en fjellgard "der ingen skulle tru". synst det var litt vel lite respons i akselrasjonene, så svinga innom en vekt på turen. 2500 kg...

FL2 automat er en av de beste tauebilene jeg har opplevd, og det er merkelig med det prisnivået de nå etterhvert har fått at de ikke er mer populære til dette.

Takk for statusoppdatering :D Helt topp å høre at ting fungerer knirkefritt! JEg må korrigere deg litt, du har nr.2 under bilen din. nr.1 sitter under min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har passert 135000 km. Jeg hører ikke noe fra bakakselen ennå. 

Har byttet olje et par ganger siste året. Siste gang med Omega 690.

Kan kjøring med campingvogn fremskynde havari i bakakselen ?

Der er vel bare: tut og kjør  -  så lenge det er i orden. Kan vel ikke gjøre annet enn hyppige oljeskift for å hindre havari ! ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Velocette skrev:

Min har passert 135000 km. Jeg hører ikke noe fra bakakselen ennå. 

Har byttet olje et par ganger siste året. Siste gang med Omega 690.

Kan kjøring med campingvogn fremskynde havari i bakakselen ?

Der er vel bare: tut og kjør  -  så lenge det er i orden. Kan vel ikke gjøre annet enn hyppige oljeskift for å hindre havari ! ? 

 

 

Vår har begynt å synge på siste verset (bokstavelig talt), men den holdt drøyt 200.000. I vår naive tro, så mener vi at hyppige oljeskift har sørget for at den holdt såpass lenge. Mener jeg skiftet olje på den på omlag 140.000, og fant ut at det egentlig var i seneste laget.

 

Nå ligger det en "ny" diff fra mrRover på delehylla og venter på å komme på plass. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Quote

Nå ligger det en "ny" diff fra mrRover på delehylla og venter på å komme på plass. :)

... og der lå den lenge. 

 

Neida. Det ble som seg hør og bør feriert, man hadde andre forpliktelser og det ene med det andre, og når man så omsider kom igang måtte ikke bare én etterbestilling av deler til, men to før nok biter kom i hus til at man kunne få bilen tilbake på veien. 

 

Nå er dog ren og pen og overhalt diff på plass, ren og pen haldex på plass - nå også uten vann - ... og i tillegg nye brekkvaiere, skiver & klosser bak ooooog stikkakslinger inne. Var nesten "ny" bil som trillet til Ørje og tilbake i dag. Med 208K på telleren... 

 

I følge Mr. Rover så var det tydelig slitasje på den gamle diffen. Såpass mye at jeg er overbevist om at 

1) Det må ha vært byttet olje på den før jeg kjøpte den (det var på 82K, så det kan nok ha vært et bidrag til at forrige eier valgte å kvitte seg med bilen...)

2) Hadde ikke vi byttet olje på diffen såpass mangen ganger som vi gjorde (3, tror jeg?) i løpet av de 126K den har gått i mitt eie, så hadde ikke diffen gått så lenge som det tross alt gjorde. 

 

 

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel utdype litt.

 

Bortsett fra at kontorrottekroppen til undertegnede fikk kjørt seg kraftig, så gikk demonteringen høvelig greit ganske lenge. Det mest krevende var boltene i hjulopphenget bak som sannsynligvis ikke har vært rørt siden 2007. De var ikke bare tunge å løsne. De var like tunge å skru. H E L E  V E I E N  U T.

 

Den ene stikkakslingen kom ut ganske greit - den andre ikke. Og det var to ting som åpenbarte seg.

 

1. Den stikkakslingen som kom ut hadde dype slitasjespor etter akseltetningen. Ergo måtte det nye akslinger til. Diffen hadde svettet noe tidligere, og det ville sannsynligvis den nye gjort også om vi hadde skulle gjenbrukt de gamle akslingene. Dermed ble det besluttet å bestille nye akslinger, og Mr Rover fikk den gamle diffen i retur med "pokalen" til indre CV-ledd med på kjøpet.

 

2. Haldex'en hadde det IKKE bra. Den var full av "gunk" og bar preg av korrosjon på innsiden. Her hadde det vært vann inne i bildet. Det forklarte i og for seg hvorfor trengte litt tid på å komme seg på kalde dager.

 

Dermed ble prosjektet forsinket en del. Vi måtte vente på nye akslinger, og Haldex'en måtte få en skikkelig overhaling. 

 

Så var det som fruen nevner litt ferie og andre ting som tok tiden vår, og da delene omsider kom i hus så var det vel bare å smelle ting sammen igjen? Nnnnnnei. Håndbrekkvaiere skulle jo skiftes også, så under sammenskruingen så gjøv vi løs. På førersiden gikk det greit. På passasjersiden måtte det vinkelsliper til... Her var ting godt fastrustet. Mange uker i garasjen har kanskje bidratt til dette. Her måtte det mer deler til. Bremsesko, klips og fjærer til håndbrekk hadde vi allerede, men det ble nødvendig med nye skiver og klosser i tillegg... Mer ventetid på deler. I mellomtiden var primadonnaen (Audrey) overraskende lytefri som enebil.

 

Så kom omsider dagen. Platene bak håndbrekket hadde blitt pusset ned, lakket med sinkgrunning og fått sort høytemperaturslakk. Nye deler til håndbrekket kom på plass. (Litt banning for å få de nederste pinnene på plass), nye wirer ble montert, og dernest nye skiver og bremseåk som hadde blitt sandblåst og lakkert.

 

I dag sto brått bilen på egne hjul igjen. Det har blitt gjort MYE med bilen. Ville det fungere?

 

Nøkkel inn. Batteriet er relativt nytt, men etter uke på uke i garasjen med dører opp og igjen. Var det nok strøm til oppstart?

 

Litt mer (og muligens tregere) kinning enn normalt før motoren hostet litt og kom i gang. Brått var garasjen fylt av den kjente lune brummingen til TD4-motoren.

Men hva med bevegelse?

 

Setter bilen i gear og slipper clutchen foooorsiiiiiktig ut. Bilen triller pent ut. Ingen ulyder. Ambulerende mekaniker Peter (som har gitt uvurdelig hjelp etter at "overraskelsene" begynte å dukke opp) hopper inn i passasjersetet og fruen hopper inn bak. "BIP-BIP!" "Transmission fault, traction reduced". Jaaaha? Feilen forsvinner etter 15 meter. Denne feilen har dukket opp med jevne mellomrom ved lave temperaturer. 500 meter senere: "BIP-BIP!" "Transmission fault, traction reduced". Peter mener at det er Haldex'en som sliter med luft i systemet. Brød meg egentlig ikke så mye. Bilen gikk atter for egen maskin, og uten ekle ulyder i drivverket. Men det var det siste vi fikk av feilmeldinger.

 

Prøveturen gikk som en drøm. Etter en kaffekopp for å feire suksess ved kjøkkenbordet satte vi kursen mot grannelandet for å handle litt. Turen gikk via dårlige og svingete grusveier, og deretter mer "normale" veier tilbake. Ikke et knyst fra drivverket. Men nå hører man jo plutselig alle mulige andre lyder fra bilen... :P

 

Uansett. Godt å ha mr Free tilbake i full vigør. Han har vært (og forhåpentligvis er) en trofast sliter som har holdt koken. Og akkurat når vi trodde at vi har blitt kjent med alle ting ved bilen og hva den har vært gjennom tidligere - så dukker det opp noe gammelt som gir oss en overraskelse. Denne gangen var det Haldex'en. Fukt har tydeligvis vært et problem tidligere, for vi fant nemlig noe pakningsmasse som ikke skulle være der, så det er neppe første gang det har vært fuktighet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Dette var jo meget hyggelig lesing :)  Det er noe tilfredsstillende med en lytefri prøvetur etter en slik opperasjon . Ser jo at disse bilene begynenr å dr litt på alderen, slik at en "loftsrydding" ofte må til når en ting først feiler. Det er vel bare dempere og stikkasklinger som er orginalt på min bakpart, ellers så ble alt skiftet og overhalt for to år siden.

Som du sier, det har nok vært noen å "klødd" baki der tidligere. Høyre simmering på diffen har tydeligvis vært skiftet tidligere da det var merker i pakningsflaten og tilgrising med pakningsmasse. Bærelageret til kronhjulet på samme siden var ikke pent, faktisk verre enn pinionlageret. Så her har du ulydene dine:

 

Pinionlager:

ISBzpWtuyI3IbhfU0w4CxXUNGHVP2aEDr3bUDJpt

 

Høyre bærelager til kronhjulet:

f5GNGhD3MdVN9WRaQ3bO5qpdiqQTVY-XqMgOp5tH

 

Denne diffen er nå montert sammen igjen med 4stk nye lager og pakket i eske og skal østover til videre tjeneste under en annen FLII :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...