yarnslayer Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Skulle gjerne vært flue på veggen når du driver på Ikke egentlig for å lære å gjøre noe sånt, men fordi jeg er nysgjerrig, og det du driver med her virkelig er "svart magi" for meg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Hehe, velkommen til å overvære montering når alle delene har kommet i hus . Det ukjente vil vel alltid være "svart magi" uansett hvor lite komplisert det er. Denne jobben er plankekjøring for en industrimekanikker med grunnleggende erfaring innen lagermontering, bortsett fra 2 stk spesialverktøy og et utvalg hylser. Det er disse som er showstopperen for den erfarne DIY-er med denne jobben Hvis du gidder å lese igjennom prosjekttråden min her, så ser du nok hele bildet: http://www.freel2.com/forum/topic29814.html Det er en youtube video på siste side som viser hele jobben, men personlig så synes jeg disse gutta er litt for mye ute med grovt verktøy... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 10. januar 2019 Del Skrevet 10. januar 2019 Er vi i omegn såh ... Enn så lenge håper jeg det ikke blir nødvendig. Tro meg, jeg har lest Om ikke annet er det greit for å ha en liten oversikt over prosessen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 14. januar 2019 Del Skrevet 14. januar 2019 Å reparare drivverk er ikke for hvem som helst. Jeg "bøyer meg i hatten." :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Hei, Da er nr. 6 ferdig montert og smooth, klar for nye km når neste behov melder seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Sweet.. skulle bare ønske jeg hadde en FL2 med failed diff nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 32 minutter siden, robl skrev: Sweet.. skulle bare ønske jeg hadde en FL2 med failed diff nå Veldig greit å slippe og. Alt slik ryker når det minst passer seg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 29. januar 2019 Del Skrevet 29. januar 2019 Joda.. lurer på når min FL1 får problemer med drivverket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 På 29.1.2019 den 7.57, Mr Rover 75 skrev: Hei, Da er nr. 6 ferdig montert og smooth, klar for nye km når neste behov melder seg. Veldig betryggende for oss som kjører Land Rover. De fleste kjøretøy har sine svakheter. Viktig å bli kjent med de. Og eventuelt gjøre preventive tiltak. Der har jeg lært mye vedrørende min P38. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 14. februar 2019 Del Skrevet 14. februar 2019 (endret) Hehe. Ser at jeg har konkurranse i denne "bransjen" på andre siden av "bjerget".. : https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=138311043 Lurer på hvilken standard vedkommende ligger på som kan forsvare en slik pris? Den gjenspeiler jo fabrikkoverhalt og ikke bare et lagerbytte. Jeg vet at XC60 har "lik" diff, men trodde den hadde noen ulikheter i innfesting som gjør at den ikke er kompatibel med FL2. Innmaten og problemene er derimot de samme. Jeg kunne ikke dy meg, så jeg har fyrt avgårde noen vitale spørsmål til vedkommende Endret 14. februar 2019 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 14. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2019 Det var friskt priset ja. ...eventuelt så driver du og går glipp av gode penger her. :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 17. februar 2019 Del Skrevet 17. februar 2019 På 14.2.2019 den 9.56, Mr Rover 75 skrev: , så jeg har fyrt avgårde noen vitale spørsmål til vedkommende Ble nyskjerrig på svaret her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 18. februar 2019 Del Skrevet 18. februar 2019 11 timer siden, robl skrev: Ble nyskjerrig på svaret her Vedkommende har desverre ikke svart, så det får nok bli med mystikken.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 (endret) Hei, Oppdaterer tråden. Da er nr.6 pakket og sendt avgårde til nytt liv i ny bil. Fingers crossed! Siden sist fikk jeg en henvendelse fra "nr.4" hvor vedkommende hadde mistet bakhjulsdrifta med et smell. Etter feilsøking så viste det seg at spline på bakre, indre drivledd hadde røket tvers av da drivleddet mest sannsynlig ikke hadde kommet skikkelig i inngrep under montering og hang på kun 5mm med splines. På venstre siden kan det være vanskelig å se da drivleddet sitter i en fordypning i diff huset. Ny drivaksling og rengjøring av diffen var løsningen her og tilbakemeldingen er at alt er OK etter montering. Med andre ord er det viktig å sjekke at drivleddene er skikkelig i inngrep etter montering. Før/etter bilder er bra å ha her. P.S. Oppdaget akkuratt at dette ikke er min tråd engang.... Sorry for å ha kapret tråden Endret 26. juni 2019 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 26. juni 2019 Del Skrevet 26. juni 2019 Synes det er helt fint å få det hit, jeg. Gjerne før nr 6 kommer i hus. (Siden det er hit den er på vei.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 26. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2019 16 minutter siden, Mr Rover 75 skrev: Hei, Oppdaterer tråden. Da er nr.6 pakket og sendt avgårde til nytt liv i ny bil. Fingers crossed! Siden sist fikk jeg en henvendelse fra "nr.4" hvor vedkommende hadde mistet bakhjulsdrifta med et smell. Etter feilsøking så viste det seg at spline på bakre, indre drivledd hadde røket tvers av da drivleddet mest sannsynlig ikke hadde kommet skikkelig i inngrep under montering og hang på kun 5mm med splines. På venstre siden kan det være vanskelig å se da drivleddet sitter i en fordypning i diff huset. Ny drivaksling og rengjøring av diffen var løsningen her og tilbakemeldingen er at alt er OK etter montering. Med andre ord er det viktig å sjekke at drivleddene er skikkelig i inngrep etter montering. Før/etter bilder er bra å ha her. P.S. Oppdaget akkuratt at dette ikke er min tråd engang.... Sorry for å ha kapret tråden Vi takker for alle tips og råd om det forestående diffbyttet vi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruningen Skrevet 11. juli 2019 Del Skrevet 11. juli 2019 Statusrapport på no 1; Snart 40' siden skift, og fortsatt urovekkende stille i bilen. Litt rart å tenke på at jeg sikkert passerer bakdiffen "min på en eller annet tidspunkt.... Ser dere en rød FL2 med grå Ifor hestehenger så er det dif no 1 som er ute og råner. Hadde akkurat "ambulansetur" til Oslo (fra Møre) med hest, så nye 1200 km lagt til kontoen med 2 tonn på kroken. Var forresten på tur og hentet høy for en stund siden på en fjellgard "der ingen skulle tru". synst det var litt vel lite respons i akselrasjonene, så svinga innom en vekt på turen. 2500 kg... FL2 automat er en av de beste tauebilene jeg har opplevd, og det er merkelig med det prisnivået de nå etterhvert har fått at de ikke er mer populære til dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 13. juli 2019 Del Skrevet 13. juli 2019 På 11.7.2019 den 10.07, Bruningen skrev: Statusrapport på no 1; Snart 40' siden skift, og fortsatt urovekkende stille i bilen. Litt rart å tenke på at jeg sikkert passerer bakdiffen "min på en eller annet tidspunkt.... Ser dere en rød FL2 med grå Ifor hestehenger så er det dif no 1 som er ute og råner. Hadde akkurat "ambulansetur" til Oslo (fra Møre) med hest, så nye 1200 km lagt til kontoen med 2 tonn på kroken. Var forresten på tur og hentet høy for en stund siden på en fjellgard "der ingen skulle tru". synst det var litt vel lite respons i akselrasjonene, så svinga innom en vekt på turen. 2500 kg... FL2 automat er en av de beste tauebilene jeg har opplevd, og det er merkelig med det prisnivået de nå etterhvert har fått at de ikke er mer populære til dette. Takk for statusoppdatering Helt topp å høre at ting fungerer knirkefritt! JEg må korrigere deg litt, du har nr.2 under bilen din. nr.1 sitter under min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruningen Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Nesten like bra med nr 2, da! Anyhow - supert at noen tar ansvar for å få reparert slike "trivaliteter" - det er jo nesten umulig å få reparert rimelig enkle ting (for de som kan det) her i landet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 19. juli 2019 Del Skrevet 19. juli 2019 Min har passert 135000 km. Jeg hører ikke noe fra bakakselen ennå. Har byttet olje et par ganger siste året. Siste gang med Omega 690. Kan kjøring med campingvogn fremskynde havari i bakakselen ? Der er vel bare: tut og kjør - så lenge det er i orden. Kan vel ikke gjøre annet enn hyppige oljeskift for å hindre havari ! ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 19. juli 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2019 4 minutter siden, Velocette skrev: Min har passert 135000 km. Jeg hører ikke noe fra bakakselen ennå. Har byttet olje et par ganger siste året. Siste gang med Omega 690. Kan kjøring med campingvogn fremskynde havari i bakakselen ? Der er vel bare: tut og kjør - så lenge det er i orden. Kan vel ikke gjøre annet enn hyppige oljeskift for å hindre havari ! ? Vår har begynt å synge på siste verset (bokstavelig talt), men den holdt drøyt 200.000. I vår naive tro, så mener vi at hyppige oljeskift har sørget for at den holdt såpass lenge. Mener jeg skiftet olje på den på omlag 140.000, og fant ut at det egentlig var i seneste laget. Nå ligger det en "ny" diff fra mrRover på delehylla og venter på å komme på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 27. oktober 2019 Del Skrevet 27. oktober 2019 (endret) Quote Nå ligger det en "ny" diff fra mrRover på delehylla og venter på å komme på plass. ... og der lå den lenge. Neida. Det ble som seg hør og bør feriert, man hadde andre forpliktelser og det ene med det andre, og når man så omsider kom igang måtte ikke bare én etterbestilling av deler til, men to før nok biter kom i hus til at man kunne få bilen tilbake på veien. Nå er dog ren og pen og overhalt diff på plass, ren og pen haldex på plass - nå også uten vann - ... og i tillegg nye brekkvaiere, skiver & klosser bak ooooog stikkakslinger inne. Var nesten "ny" bil som trillet til Ørje og tilbake i dag. Med 208K på telleren... I følge Mr. Rover så var det tydelig slitasje på den gamle diffen. Såpass mye at jeg er overbevist om at 1) Det må ha vært byttet olje på den før jeg kjøpte den (det var på 82K, så det kan nok ha vært et bidrag til at forrige eier valgte å kvitte seg med bilen...) 2) Hadde ikke vi byttet olje på diffen såpass mangen ganger som vi gjorde (3, tror jeg?) i løpet av de 126K den har gått i mitt eie, så hadde ikke diffen gått så lenge som det tross alt gjorde. Endret 27. oktober 2019 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 27. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2019 Får vel utdype litt. Bortsett fra at kontorrottekroppen til undertegnede fikk kjørt seg kraftig, så gikk demonteringen høvelig greit ganske lenge. Det mest krevende var boltene i hjulopphenget bak som sannsynligvis ikke har vært rørt siden 2007. De var ikke bare tunge å løsne. De var like tunge å skru. H E L E V E I E N U T. Den ene stikkakslingen kom ut ganske greit - den andre ikke. Og det var to ting som åpenbarte seg. 1. Den stikkakslingen som kom ut hadde dype slitasjespor etter akseltetningen. Ergo måtte det nye akslinger til. Diffen hadde svettet noe tidligere, og det ville sannsynligvis den nye gjort også om vi hadde skulle gjenbrukt de gamle akslingene. Dermed ble det besluttet å bestille nye akslinger, og Mr Rover fikk den gamle diffen i retur med "pokalen" til indre CV-ledd med på kjøpet. 2. Haldex'en hadde det IKKE bra. Den var full av "gunk" og bar preg av korrosjon på innsiden. Her hadde det vært vann inne i bildet. Det forklarte i og for seg hvorfor trengte litt tid på å komme seg på kalde dager. Dermed ble prosjektet forsinket en del. Vi måtte vente på nye akslinger, og Haldex'en måtte få en skikkelig overhaling. Så var det som fruen nevner litt ferie og andre ting som tok tiden vår, og da delene omsider kom i hus så var det vel bare å smelle ting sammen igjen? Nnnnnnei. Håndbrekkvaiere skulle jo skiftes også, så under sammenskruingen så gjøv vi løs. På førersiden gikk det greit. På passasjersiden måtte det vinkelsliper til... Her var ting godt fastrustet. Mange uker i garasjen har kanskje bidratt til dette. Her måtte det mer deler til. Bremsesko, klips og fjærer til håndbrekk hadde vi allerede, men det ble nødvendig med nye skiver og klosser i tillegg... Mer ventetid på deler. I mellomtiden var primadonnaen (Audrey) overraskende lytefri som enebil. Så kom omsider dagen. Platene bak håndbrekket hadde blitt pusset ned, lakket med sinkgrunning og fått sort høytemperaturslakk. Nye deler til håndbrekket kom på plass. (Litt banning for å få de nederste pinnene på plass), nye wirer ble montert, og dernest nye skiver og bremseåk som hadde blitt sandblåst og lakkert. I dag sto brått bilen på egne hjul igjen. Det har blitt gjort MYE med bilen. Ville det fungere? Nøkkel inn. Batteriet er relativt nytt, men etter uke på uke i garasjen med dører opp og igjen. Var det nok strøm til oppstart? Litt mer (og muligens tregere) kinning enn normalt før motoren hostet litt og kom i gang. Brått var garasjen fylt av den kjente lune brummingen til TD4-motoren. Men hva med bevegelse? Setter bilen i gear og slipper clutchen foooorsiiiiiktig ut. Bilen triller pent ut. Ingen ulyder. Ambulerende mekaniker Peter (som har gitt uvurdelig hjelp etter at "overraskelsene" begynte å dukke opp) hopper inn i passasjersetet og fruen hopper inn bak. "BIP-BIP!" "Transmission fault, traction reduced". Jaaaha? Feilen forsvinner etter 15 meter. Denne feilen har dukket opp med jevne mellomrom ved lave temperaturer. 500 meter senere: "BIP-BIP!" "Transmission fault, traction reduced". Peter mener at det er Haldex'en som sliter med luft i systemet. Brød meg egentlig ikke så mye. Bilen gikk atter for egen maskin, og uten ekle ulyder i drivverket. Men det var det siste vi fikk av feilmeldinger. Prøveturen gikk som en drøm. Etter en kaffekopp for å feire suksess ved kjøkkenbordet satte vi kursen mot grannelandet for å handle litt. Turen gikk via dårlige og svingete grusveier, og deretter mer "normale" veier tilbake. Ikke et knyst fra drivverket. Men nå hører man jo plutselig alle mulige andre lyder fra bilen... Uansett. Godt å ha mr Free tilbake i full vigør. Han har vært (og forhåpentligvis er) en trofast sliter som har holdt koken. Og akkurat når vi trodde at vi har blitt kjent med alle ting ved bilen og hva den har vært gjennom tidligere - så dukker det opp noe gammelt som gir oss en overraskelse. Denne gangen var det Haldex'en. Fukt har tydeligvis vært et problem tidligere, for vi fant nemlig noe pakningsmasse som ikke skulle være der, så det er neppe første gang det har vært fuktighet der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 Hei, Dette var jo meget hyggelig lesing Det er noe tilfredsstillende med en lytefri prøvetur etter en slik opperasjon . Ser jo at disse bilene begynenr å dr litt på alderen, slik at en "loftsrydding" ofte må til når en ting først feiler. Det er vel bare dempere og stikkasklinger som er orginalt på min bakpart, ellers så ble alt skiftet og overhalt for to år siden. Som du sier, det har nok vært noen å "klødd" baki der tidligere. Høyre simmering på diffen har tydeligvis vært skiftet tidligere da det var merker i pakningsflaten og tilgrising med pakningsmasse. Bærelageret til kronhjulet på samme siden var ikke pent, faktisk verre enn pinionlageret. Så her har du ulydene dine: Pinionlager: Høyre bærelager til kronhjulet: Denne diffen er nå montert sammen igjen med 4stk nye lager og pakket i eske og skal østover til videre tjeneste under en annen FLII Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 28. oktober 2019 Del Skrevet 28. oktober 2019 (endret) Ta den ring og la den vandre .... Nei, får håpe mottakeren blir like fornøyd. Endret 28. oktober 2019 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.