Gå til innhold

D2 TD5 går dårlig, feiltenning


Rover38

Anbefalte innlegg

Har hatt problemer med Discoen nå. Har skiftet ledningene til dyser under dekselet, vasket bort den olja som har kommet til ECU(andre gangen jeg gjør det i mitt eie). Går veldig bra på kald motor, men ikke over 80. Når jeg kommer inn fra prøvetur høres den ikke frisk ut. Har søkt litt rundt på "rough running, misfire" så neste jeg skal sjekke er luftmassemåler, også er det vel lurt å bestille et nytt dieselfilter. Det kan jo også være dieselpumpe dette? Har noen råd og tips mottas det med takk og bukk! Takk hilsen Rover38, bukk

IMG_7219.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmengdemåler kan du måle. Ligger tråd på wiki.

dieselfilter er billig eliminasjon av feil

dieselpumpa lager godt med lyd når den går. Er det stille bak ved tanken er nok den gåen.

olje i den røde pluggen er jo gjenganger. Ta av det hvite dekselet når du blåser rent.

sjekk at wastgate spjeld på turbo beveger seg og ikke står fast i åpen stilling. Da blir det ikke mye turbotrykk.

diagnose kan gi deg en pekepinn.

har lest om de som opplevde at catalysator var tett så de slet med å få opp turtall med belastning.

 

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, leiohel skrev:

Luftmengdemåler kan du måle. Ligger tråd på wiki.

dieselfilter er billig eliminasjon av feil

sjekk at wastgate spjeld på turbo beveger seg og ikke står fast i åpen stilling. Da blir det ikke mye turbotrykk.

diagnose kan gi deg en pekepinn.

har lest om de som opplevde at catalysator var tett så de slet med å få opp turtall med belastning.

 

leif ove

 

Hvordan går jeg frem ang. wastegate spjeld? Sist jeg drev på, jeg var riktig nok alene men klarte ikke å se at dette beveget seg når jeg rusa på pedalen. Dette er vel vakumstyrt osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rover38 skrev:

Hvordan går jeg frem ang. wastegate spjeld? Sist jeg drev på, jeg var riktig nok alene men klarte ikke å se at dette beveget seg når jeg rusa på pedalen. Dette er vel vakumstyrt osv.?

Det er trykkstyrt. Den enkle måten er å stå foran bilen og skyve hendelen bakover. Ja det er tungt. Jeg pleier å sette på en skiftenøkkel på armen som går inn på turbo og beveger den. Har du trykkluft kan du blåse forsiktig inn på klokka å se om stag og spjeld beveger seg. Gi akselen inn på turbo en dusj med crc eller lignende. 

Alternativ er å plukke av klokka som akselen er festet i. Sitter med to muttere.

 

vanligst er at den ikke åpner pga gåen wastgate modulator, men det gir kengerugange på turtall over 2300.

 

gammelt luftfilter?

 

ring meg gjerne på telefon 922447fem ni

 

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå oppdaget jeg at turbo har endel slakk. Ca mer opp og ned enn inn og ut.. Får ikke wasteate actuator til å reagere uansett om den koblet rett på trykkrør.. Pumpa i bagasje durer, filter ble byttet ifjor engang.. Går liksom greit opp til 2600, deretter veldig lite trøkk. Prøvd uten luftfilter uten noe forbedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp og ned skal det være litt slakk. Aksialt skal det ikke være noe særlig men det betyr ikke nødvendigvis at den ikke fungerer.

 

Ville satt på plass luftfilteret igjen så fremt det ikke er helt tett og heller koblet fra luftmengdemåler.

 

Dieselpumpen har to nivåer og hvis det ene ikke fungerer vil den ikke få nok diesel ved høyere turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lafterolf skrev:

Staget til wastegate/overtrykksventil er festet med en låsring. Løsner du den og tar av staget skal ventilspjeldet beveges veldig lett. Symptomene ligner veldig på at ventilen er låst i åpen stilling.

Hadde av staget nå, spjeld går veldig lett og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Blåser litt liv i en gammel tråd her.. Lurer på hva kan jeg forvente av levetid på en kina pumpe fra ebay til en tusning? Bilen går helt greit opp til 50, men er liksom null respons deretter.. Virker som alt funker, han får bare ikke diesel. Tips mottas med takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...