Gå til innhold

Frityr olje og diesel


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å blande frityr olje med diesel? 

Har noen liter . Og tenkte kanskje mini grave maskinen hadde taklet en lett blanding der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det blir litt merkelig smak på chipsen.

 

Edit: å ja, gravemaskinen ja.. da kommer det vel litt an på motoren. Sørg ihvertfall for å filtrere godt, og vær forberedt på hyppige filterskift.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanix maskin . Tror det er Mitsubishi motor . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å blande feks 5dl diesel og 5 dl frityrolje i en flaske og koble den rett på drivstoffinntaket, og se hvordan det går? Eventuelt tømme tanken og ha på en liten skvett med blandingsdiesel og se. :)

 

Siden folk har kjørt aldrende mercederes på bare frityrolje (brukt sådan) så er det ikke helt usannsynlig at det kommer til å gå bra. I alle fall så lenge det er varmt i været. I -15 kan det nok være verre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At motoren funker, er hevet over enhver tvil. Hvordan ytelsene, sotinga og etterhvert startegenskapene påvirkes, si det.

Rudolf diesel tegnet opprinnelig dieselmotoren for å virke med planteolje. Så at frityr funker,er det ingen tvil om.


Hvordan man fjerner partikler, salt og andre uhumskheter derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England går det å få tak i ubrukt olje til litt over halvparten av dieselprisen... men det er jo ulovlig siden drivstoff til bil er pålagt skatter/utgifter som ikke er pålagt matolje - det samme gjeller vel i Norge?   Like greit å kjøre på landbruksdiesel kanskje? Selv om det vil være ulovlig så vil det ihvertfall ikke kreve masse behandling av drivstoffet og ekstra vedlikehold.  Ok, jeg bare fleiper... ikke bryt loven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 200tdi på frityrolje. Det gikk fint det.

Er den brukt vil jeg anbefale sentrifugalfiltrering før du bruker den.

Motorgangen blir mye mykere og bråker mindre. Mindre kraft i motoren.

Har ikke opplevd at den ble tung å starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjørt 200tdi på frityrolje. Oljen ble hentet på det lokale gatekjøkkenet i 10-liters dunker. Hentet vel 3-5 dunker i løpet av uken. Kjørte med det fra 2011-2013. I 2012  hadde jeg 29,76% rapsolje, i 2013 hadde jeg 22.37%. Sluttet med det etter at jeg hadde litt problemer i 2013 (eller 14), med at dieseltilførselen tettet seg. Måtte bytte litt mye filter etterhvert. Men når Bien ble ombygd, så viste det seg at det nok var noe annet som var feil. Bien hadde stått og slurpet i seg polsk gjørme/myrvann, som hadde fått godgjort seg i tanken.

 

Hadde jeg fortsatt å kjøre like mye med Bien, så hadde jeg nok fortsatt å kjøre på brukt raps-olje. Planen var å lage 2 tanker. For vinterbruk, tenkte jeg en til ren diesel, og en til 50% raps. For sommerbruk tenkte jeg en til "ren raps", og en til 50%. Mulig jeg hadde holdt meg til en til ren raps, og en til ren diesel. Så var tanken å kjøre på diesel den siste km før jeg kom hjem og parkerte for natten. Har fortsatt en varmeveksler sak liggende om noen er interessert i å teste. Nå kan Bien stå en ukes tid av gangen, og da vil jeg ikke ha raps stående på systemet.

 

Jeg hadde en 10 liters dunk som jeg hadde lagde et hull i bunnen på. Derfra gikk rapsen ned gjennom et par filter som var kjøpt på Clas Ohlson. Filterholder var av denne typen: https://www.clasohlson.com/no/Filterhus/40-9527

 

2 filterholdere, ett med 50 micron, og ett med 25 micron filtere. Derfra gikk det rett i en reservekanne. En ulempe, er at det er noen skadedyr som liker raps. Det andre er at rapsen trenger litt varme for å gå lett gjennom filtrene. Var på vei til å lage meg et større "produksjonsanlegg", med 2  200 liters fat, men grovfilter, og 2 filter av typen som jeg nevnte over. Men så ble det litt mye stopp langs veien, som sannsynligvis skyldes (myr)vann i dieselen.

 

Traff på en kar som kjørte med ren rapsolje i tanken på en Def td5. Han hadde en liten tank med diesel som han kjørte webastoen på, og på den måten varmet opp rapsoljen han kjørte motoren på. Han hadde ikke problemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 100% lovlig å kjøre på planteolje.

Har kjørt mitsubishi 4d55 og 4d56, toyota 2.4 selvpuster og noe vag-greier på brukt frityr. Toyotaen på lampeolje i et år bare for å bevise at det går, bygde minikopi av brennoljesystemet på jobb med forvarmere, dagtank og transferpumpe..

La oljen stå på dunk så menge som mulig slik at vann og matrester faller til bunns, filtrer gjennom det har mest tro på (jeg fant ut at engangs oppvaskkluter var tingen, 1stprice pakke med 6 stykker i ulike farger). Oppvarming gir raskere filtrering. En kan dra dette veldig langt med tanker og sentrifuger og greier; pass deg for nerder som skriver og skriver ...

 I starten kan det hende du vil oppleve hyppige filterskift, planteoljer løser effektivt opp avleiringer .

Planteoljer brenner senere enn diesel/gasolje så det er igrunnen kunn egnet for forkammermotorer og moderate turtall.

I kaldt vær bør/må en ha oppstart på diesel og forvarming.

 

Motorene går mykere, en mister litt effekt (lavere brennverdi på planteolje), det lukter gatekjøkken. Det er også endel søl og rot med lagring, filtrering, bli kviitt utfiltrerte greier og tomemballasje. Når/om jeg flyttet på landet skal jeg ta oppigjen denne leken.

 

Googler du waste vegetabe oil og/eller wvo får du nok lesestoff til hele ferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt  Orange Rover'n med VM diesel på 50/50 diesel i flere år nå.

Bruker hjemmelaget forvarmer laget av en liten aluminiumblokk og etpar glødeplugger, samt kjølevannvarmet plateveksler på drvstoffrøret før løftepumpen. Blander ut med ca 1/3 parafin i vinterhalvåret for å redusere viskositet. Har også satt inn et lite og lett utskiftbart bensinfilter mellom løftepumpe og diesel filteret. Måtte skifte dette hyppig i begynnelsen da frityroljen og parafin løste opp sediment i tank og vannutskiller.

 

Som nevnt er det mye ståk med lagring og filtrering.

Olja er ofte blandet med vann og såpe, og inneholder alt fra plastbestikk til friterte poteter. Det er viktig at vann og friterte partikler får tid til å synke i kanne før filtering. Kannene bør lagres inne mens vannemulsjonen synker. Har med hell forsøkt å tilsette aske fra peisen og litt parafin for få flokkulering av vannet og såpe.  

Filtre kjøper jeg på Ebay. Det er flere typer å få kjøpt, både raster og sokkefilter. Vann i olja tetter effektivt filtrene, så jeg må kaste siste slump, ca. 1/4 av frityrola, da den inneholder for mye vann.

Jeg filtrerer gjennom 5 steg, ned til ca. 30 mikrometer, som også er omtrent der drivstoffilter ligger.

Det er mye ståk og griseri for forholdsvis marginale besparelser, men det funger helt greit og motor har ikke vist noen tegn til motvilje.

Har hatt etpar interessante diskusjoner med elbileiere som har krevet detaljert teknisk argumentasjon før de aksepterer at min 30 år gamle frityrkjele er like miljøvennlig som deres nye elbil ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel påstå at en gammel bil som går på frityrolje er MER miljøvennlig enn en ny elbil.

Bare tenk på hva produksjonen av én bil forurenser før den ruller ut av fabrikken - samt hva det forurenser å kvitte seg med frityroljen på normalt vis vs din forbrenning av den.

Og sannsynligvis også om man regner inn hele ekstrasulamitten for hjemmeraffineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært nysgjerrig på det å kjøre på frityr olje en stund. Etter jeg i 2014 møte en kar som kjørte «gratis» til Ekstremsportveko på Voss.

 

Etter å søkt, sett filmer og lest litt så fårstår jeg det dit hen at det er noe ombygging etc. 

Tar jeg feil, da jeg leser her at folk igjennom sommeren kjører på filtrert olje av raps eller er det uansett type gammel frityr olje «rett på tanken» eller blandet 50/50. 

 

Jeg lurer på hvor mye effekt tap man vil ha også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke filtrert frityrolje blandet med diesel uten ombygging på sommer'n.

Starter uten problem på 50/50. Har ikke forsøkt øke blandingsforholdet av frityrolje for å finne hvor grensen til startproblemer går.

Større andel frityrolje og lavere temperatur på frityroljen gjør blandingen mer viskøs.  Det resulterer i dårligere forstøving i dyse med påfølgende startproblemer.

For å øke temperaturen på blandingen og forbedre forstøving kan man montere motstandstråd på høytrykksrørene mellom injektorpumpa og dyse. Jeg bruker det om vinteren, da det tar etpar min. før forvarmet blanding når frem gjennom dieselfilter og injektorpumpe. Med sommertemperaturer på rundt 20 grader er det ikke nødvendig.

Bare tut og kjør !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en beskjeden start og blandet 5 liter olje med 15 l diesel . Og helt ned på en kvart full tank . Tenker eg sper ut 5 liter i gangen til man er tom for frityr . Var mest for å bruke opp oljen og slippe levere den på mottak B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...