Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Borgeh

Solex forgasser

Recommended Posts

Driver å ser om ikke orginalmotor er en finfin mulighet. I den forbindelse har jeg jo funnet tak i den orginale forgasseren som sto på motoren.

Der bilen har vært mer eller mindre beskyttet av skogen som vokste gjennom... så har nok forgasseren sett bedre dager. Er dette noe en burde glemme å skaffe noe annet eller er ditta fine greier

20180510_163811.jpg

Så lenge du klarer å skru den i biter, og det finnes rep.sett, så blir den sikkert gullegod. :)

Sjekk slakk i spjeldaksel før du investerer i noe som helst av energi og cash.

Spjeldaksel. Ok

Går den i gods eller er det noe lager rundt, typ bronsje? Regner med at akslingen er i stål og slitasje evt er i gods/lager? Fiksbart?

Jeg overhalte en solex forgasser, satte inn nylonforinger siden godset var slitt rundt spjeldakselen, den ble gullegod og varte i mange år.

Akselen går i gods og man må være litt mer enn vanlig fingernem for å bore opp riktig og lage foringer til spjeldakselen.

Kommer ikke akselen på riktig plass igjen vil spjellet kile seg fast i veggen på forgasseren.

Det er dog mulig å justere litt.

Solexen er ihvertfall helt super når den er i orden. Jeg overtalte min, og den fungerer perfekt. Fantastisk moment på tomgang, og fusker ikke før bilen står omtrent oppned.

Går sikkert an å få ned forbruket med en nyere forgasser, men til hobbybruk er originalforgasseren best!