Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
tigergutt

Mappe trimmet TD5?

Recommended Posts

Jeg en ganske hvass TD5, men den ryker litt for svart.

I mitt hode betyr det for mye diesel.

Har trimmet filterboksen og har nytt luftfilter så det er ikke pusteproblemer.

 

Spørsmålet er om det er mulig å mappe om en TD% slik at det går litt magrere?

Share this post


Link to post
Share on other sites

usikker på hva du mener her egentlig:

trimming, eller mapping, er egentlig to ord for samme greie. Bilens styringsparametre optimaliseres, for hva man ønsker å oppnå. I praksis tilføres MER diesel på gitte tidspunkter, og turbotrykket økes for å tilføre mer lyst. Dette styres i hovesak elektronisk, men det ligger også begrensninger i hardware som bilen er utstyrt med. Etterhvert begynner folk å tukle med denne også, større turbo, større IC, endringer på dysespiss-siden osv.

 

Når man ikke vet hva bilen DIN er utstyrt med, blir det umulig å gi et fornuftig svar på spørsmålet jeg tror du stiller. At man får økt ytelse ved å tilføre mer diesel, slik at bilen ryker som en kølatraktor i enkelte andre situasjoner, er helt vanlig. Spesielt ved rimelige, enkle og etter mitt syn, amatørmessige oppgraderinger. Siden hele kjeden ikke henger sammen ( elektronikk- diesel-luft ) er det et misforhold, og det misforholdet kan enten endres ved å endre programmeringen ( gå tilbake på effekt-ønskene ) eller endre andre deler av hardware-kjeden.

 

De fleste som mapper og trimmer Landrovere, kjøper en eller annen form for programsnutt, installerer denne i bilens ecu, og er blide og glade. Profesjonelle gjør ting på en helt annen måte, de tar inn bilen, kjører den i benk, måler bilens parametersetting, og justerer utfra den faktiske bilen de har foran seg, ikke et passende gjennomsnitt. Dermed kan de ta høyde for endret hardware, slitasje, unøyaktigheter ved produksjonen, ønske til kunden om egenskaper ( mer moment, begrense moment, mer effekt lavere ned på registere, høyere toppeffekt ) osv osv på en helt annen måte. Bilen kjøres også på rullende landeveg, tilkoblet en form for opasitetsmåler, nettopp for å hindre, eller iallefall kontrollere køl-traktor-problematikken.

 

OM din map / remap kan endres tilfredsstillende, eller hva som kan gjøres for å få dette bedre, er umulig svare på før du forsyner mer opplysninger er jeg redd.

PS - å få en moderne commonrail, pumpedyse eller annen motor til å gå som et skolda troll, er vel den enkleste trimmingen som har eksistert egentlig. Setter man alle parametrene på MAX, går jo bilen som et bombefly, ingen tvil om det. Å få det til å bli BRA, med hensyn til kjørbarhet, utslipp, forbruk og holdbarhet, er en smule værre, for å si det veldig pent...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra skrevet Joker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

PS  -trimboxer i de fleste versjoner, fungerer på samme måten. Man " lurer " elektronikken til å tro at parametrene på motoren er helt annerledes enn de faktisk er. Dermed får man mer luft / diesel, og bilen går bedre. Igjen - ulempen er at det har lett for å ryke relativt svart på deler av registeret..., rett og slett fordi det ikke føles hva som skjer, og styres etter " real-time-situasjonen" i det hele tatt.

 

Jeg har hatt sånne boxer selv, i forskjellige varianter, og felles er at det er kjempemorro å kjøre med. Dessverre - for oss som er opptatt av å framstå som seriøse og skikkelige offroad-entusiaster, er det vanskelig  å ta snarveier, og samtidig få til et godt resultat. Biler som ryker som bare pokker, pådrar oss et dårlig rykte, både i skogen og på veien. Det ansvaret bør vi ta litt alvorlig, ingen av oss er tjent med at omgivelsene hater oss, fortjent eller ikke...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×