Gå til innhold

Mappe trimmet TD5?


tigergutt

Anbefalte innlegg

Jeg en ganske hvass TD5, men den ryker litt for svart.

I mitt hode betyr det for mye diesel.

Har trimmet filterboksen og har nytt luftfilter så det er ikke pusteproblemer.

 

Spørsmålet er om det er mulig å mappe om en TD% slik at det går litt magrere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usikker på hva du mener her egentlig:

trimming, eller mapping, er egentlig to ord for samme greie. Bilens styringsparametre optimaliseres, for hva man ønsker å oppnå. I praksis tilføres MER diesel på gitte tidspunkter, og turbotrykket økes for å tilføre mer lyst. Dette styres i hovesak elektronisk, men det ligger også begrensninger i hardware som bilen er utstyrt med. Etterhvert begynner folk å tukle med denne også, større turbo, større IC, endringer på dysespiss-siden osv.

 

Når man ikke vet hva bilen DIN er utstyrt med, blir det umulig å gi et fornuftig svar på spørsmålet jeg tror du stiller. At man får økt ytelse ved å tilføre mer diesel, slik at bilen ryker som en kølatraktor i enkelte andre situasjoner, er helt vanlig. Spesielt ved rimelige, enkle og etter mitt syn, amatørmessige oppgraderinger. Siden hele kjeden ikke henger sammen ( elektronikk- diesel-luft ) er det et misforhold, og det misforholdet kan enten endres ved å endre programmeringen ( gå tilbake på effekt-ønskene ) eller endre andre deler av hardware-kjeden.

 

De fleste som mapper og trimmer Landrovere, kjøper en eller annen form for programsnutt, installerer denne i bilens ecu, og er blide og glade. Profesjonelle gjør ting på en helt annen måte, de tar inn bilen, kjører den i benk, måler bilens parametersetting, og justerer utfra den faktiske bilen de har foran seg, ikke et passende gjennomsnitt. Dermed kan de ta høyde for endret hardware, slitasje, unøyaktigheter ved produksjonen, ønske til kunden om egenskaper ( mer moment, begrense moment, mer effekt lavere ned på registere, høyere toppeffekt ) osv osv på en helt annen måte. Bilen kjøres også på rullende landeveg, tilkoblet en form for opasitetsmåler, nettopp for å hindre, eller iallefall kontrollere køl-traktor-problematikken.

 

OM din map / remap kan endres tilfredsstillende, eller hva som kan gjøres for å få dette bedre, er umulig svare på før du forsyner mer opplysninger er jeg redd.

PS - å få en moderne commonrail, pumpedyse eller annen motor til å gå som et skolda troll, er vel den enkleste trimmingen som har eksistert egentlig. Setter man alle parametrene på MAX, går jo bilen som et bombefly, ingen tvil om det. Å få det til å bli BRA, med hensyn til kjørbarhet, utslipp, forbruk og holdbarhet, er en smule værre, for å si det veldig pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS  -trimboxer i de fleste versjoner, fungerer på samme måten. Man " lurer " elektronikken til å tro at parametrene på motoren er helt annerledes enn de faktisk er. Dermed får man mer luft / diesel, og bilen går bedre. Igjen - ulempen er at det har lett for å ryke relativt svart på deler av registeret..., rett og slett fordi det ikke føles hva som skjer, og styres etter " real-time-situasjonen" i det hele tatt.

 

Jeg har hatt sånne boxer selv, i forskjellige varianter, og felles er at det er kjempemorro å kjøre med. Dessverre - for oss som er opptatt av å framstå som seriøse og skikkelige offroad-entusiaster, er det vanskelig  å ta snarveier, og samtidig få til et godt resultat. Biler som ryker som bare pokker, pådrar oss et dårlig rykte, både i skogen og på veien. Det ansvaret bør vi ta litt alvorlig, ingen av oss er tjent med at omgivelsene hater oss, fortjent eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg har en mapping som passer en standard TD5, som ikke soter så ille.

 

Den gamle mappingen leser vi ut, og den kan du legge tilbake om det ikke går fult så bra.

 

Trenger dog noe hjelp da jeg har en bremselekkasje midtveis under bilen, hvor en MUS eller noe annet har gnag av kabelen.

 

Noen som har noe tips her?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det jo nettopp dette jeg lurer på.

Er det mulig å kjøre en TD5 på rulla og optimalisere den ift til det som er gjort?

- Større turbo VTN

- Større ICE

- Grenrør

.- Blokket EGR

- chip fra TD5inside

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre den på rulle og justere der og da er vel vanskelig, da å overskrive map ikke er noe som rullekjørere har utstyr til.

Map fra TD5 Inside får du tilsendt på E-post, legger den på et minnekort som du putter inn i diagnosedingsen og derfra bytter ut den eksisterende mappen som ligger i bilen.

 

Har den justerte map´en fra TD5 Inside tatt hensyn til annen turbo, IC, grenrør etc?

Hvis den ikke har det, ville jeg kontaktet de og fått justert den etter nye parametre.

De har lagret både originalmappen + den justerte i sine arkiver og kan gå inn å justere etter behov.

Min erfaring med de er at de er kjapt ute med å sende deg justerte versjoner.

TD5Inside Stage 1 er forbeholdt std TD5, stage 2 og 3 forutsetter bytte av en eller flere av de tingene som er byttet på din.

Stage 2 skal vel kunne gi oppunder 200 hester, stage 3 over. Vet du hvilken du har?

 

Hvis den har tatt hensyn til modifikasjonene, og motoren har gått helt fint tidligere med alle modifikasjoner + TD5 Inside-map, så er det åpenbart at noe rundt i systemet ikke er på stell, det kan være MAF, dyser/tetninger, slanger etc. En skikkelig diagnose vil kunne gi deg ledetråder i rett retning.

 

Det at den ryker sort kan tyde på for mye diesel, men også for lite luft.

Jeg ville begynt med det enkle og åpenbare for å eliminere feilkilder:

Sjekk alle slanger og intercooler.

Lekker det noe sted? Det kan se fint ut på overflaten, men at det lekker når trykket øker.

Delaminerte slanger?

Mye oljeklin i intercooler som kan hindre gjennomstrømning av luft?

Wastegate i full funksjon?

Luftfilter og dennes tilgang til rikelige mengder luft ok?

 

På min D2 hadde jeg litt av de samme symptomene, den fjusket og harket og røk svart når turtallet og trykket økte.

Synderen var noe så banalt som den lille gummislangen mellom Wastegatemodulator og røret mellom turbo og intercooler.

En liten sprekk var nok til å forkludre hele greia.

 

JE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...