Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Har hatt sykdom i familien, så har ikke fått sett på bilen i det hele tatt dessverre. Drar på jobb igjen mandag til fredag, og har barnebursdag hele morgendagen. Får ikke startet opp med bilen før neste helg dessverre.  

 

Det hørtes dyrt ut Oluf, hva endte du opp med å gjøre med motoren?

 

Når jeg får startet opp, må/bør skjermene og innerskjermer tas av for å komme til?

 

Paal

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timer siden, donp skrev:

Har hatt sykdom i familien, så har ikke fått sett på bilen i det hele tatt dessverre. Drar på jobb igjen mandag til fredag, og har barnebursdag hele morgendagen. Får ikke startet opp med bilen før neste helg dessverre.  

 

Det hørtes dyrt ut Oluf, hva endte du opp med å gjøre med motoren?

 

Når jeg får startet opp, må/bør skjermene og innerskjermer tas av for å komme til?

 

Paal

 

 

 

Første motorhavari skjedde under forrige eiers eie. Toppen var egentlig ganske billig å overhale (kammene trengte ikke å byttes, heller ingen lager etc), men det er jo forholdsvis mye arbeid. De hydrauliske løfterne kostet en slikk og ingenting, og resten av delene var heller ikke spesiellt dyre.

 

Jeg tok ikke av skjermer og innerskjermer. Tror ikke du får noe bedre plass av å ta de av.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Arbeid er så mye bedre enn å betale masse penger, håper jeg også ender der Oluf (værste er vel masse jobb og masse penger...).

 

Satser på å starte neste fredag etter jobb, eller lørdag morgen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg endelig begynt å montere sammen motor, men klarer ikke å finne momentet til boltene som fester råde/rådelagre. Er det noen som kan hjelpe med det?

 

I tillegg så er 6 av rådelagrene like (ser ut som de har en coating), mens de siste 6 er like (stålfarget). 

Finner ingenting om det er noe system på hvit/blank sammen, og om det er viktig hvor de plasseres (oppe/nede).

 

Paal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nytt spørsmål dukker opp; hvordan sette opp timingen, uten å ha spesialverktøyet (33-130)? Noen som har gjort det? Hvordan få triggerwheelet i rett posisjon, og hvordan få timingen til å stemme med kammene?

Setter stor pris på tips her :-)

 

Paal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borr kan fungerer på kammene, og veiv på korrekt plass

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk YMK!

 

Stempel 1 står på topp (tdc), men hvordan kan jeg få på triggerwheel ift rett possisjon uten spesialverktøy? Slik at crank position sensor leser riktig?

 

Paal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eventuelt; er det noen som har et slikt spesialverktøy å leie bort for en dag i Oslo/Østlandsområdet?

 

Paal

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutter siden, donp skrev:

Eventuelt; er det noen som har et slikt spesialverktøy å leie bort for en dag i Oslo/Østlandsområdet?

 

Paal

 

Ta med en flaske rødt, og kom deg en tur til Lommedalen. 

Har verktøyet du trenger :)

 

Send PM :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nydelig, tusen takk SiggenRRC!! PM er sendt.

 

Paal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn,  settet til SiggenRRC var ikke det jeg trengte dessverre.

 

Er det noen som har det setter her å låne ut for en noe flytende?

 

https://www.turnerengineering.co.uk/Mobile/303-1130-crankshaft-trigger-wheel-installer-c2x27213145

 

Skulle så gjerne fått putter inn den motoren litt raskt..

Paal

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøpte verktøyet, dyr timepris siden jeg brukte det i toppen fem minutter. 

 

Skriver dette for å berømme Turner Engineering. De er seriøst gode på LR motorer, og sender kjapt!! Jeg bestilte verktøyet kl 10:20 på mandag, og det stod på trappen da kona kom hjem kl 16 dagen etter; Turner anbefales på det varmeste!!

 

Paal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joda, det ble litt av en historie av det n.hovden,,Fikk inn motor, og fikk lirket inn alt annet (er greit trangt et par steder). Kjøpte inn absolutt alt som burde byttes, siden motoren først var ute. Sugde opp diesel, og bilen startet på første forsøk; stor lykke!! Sleit litt med luftfjæringene, men etter å ha fikset den feilen, var det å sette seg inn å kjøre. Dette var fett, siden håpet var å kjøre Disco på tur i sommer!!

 

En kompis, og et av barna ble med på tur og vi kjørte i ca 10 min. Fikk en feilmelding på demperne, så jeg stoppet bilen og skrudde av motoren. Startet motoren igjen, men nå var det kommet en dunkelyd. Fikk hentet en bil, og tauet kjerra hjem. Tenkte at det kunne være dysebank, men det var det ikke. Neste jeg tenkte var tenningsbank, så tok av og på reg-reim. Det løste ikke problemet. Tok deretter av bunnpanna for å se, mens en kompis svingte veiva. Da viser det seg at veiva er brukket... 

 

Svaret på om jeg har fått start på den er vel da ja, men så nei ikke nå lenger. Har startet med å pelle ut motoren igjen. Ser ut til at jeg må finne en ny motor, og få den shippet til Norge. Er det noen som har noen firmaer å anbefale?  

 

Koster meg heldigvis mindre for to ganger med skjært motor, enn det gjorde for forrige eier for en gang på verksted i Polen, men blir penger ut av dette. Fordelen er at jeg gjør det latterlig mye mer nøye (og bedre) enn verkstedet i Polen. I tillegg bytter jeg langt flere deler enn det som ble gjort sist. Er ikke imponert over jobben de gjorde da de satt inn motoren (etter at den røyk for forrige eier). De har tatt snarveier der de har kunnet hele veien, så nødvendig å få ryddet opp etter dem. Er ikke akkurat veldig imponert over det polske verkstedet, Land Rover eller Ford motorer akkurat nå :wacko:

 

Paal (som fremdeles må kjøre Toyota dessverre)

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 10.8.2019 den 2.01, donp skrev:

Joda, det ble litt av en historie av det n.hovden,,Fikk inn motor, og fikk lirket inn alt annet (er greit trangt et par steder). Kjøpte inn absolutt alt som burde byttes, siden motoren først var ute. Sugde opp diesel, og bilen startet på første forsøk; stor lykke!! Sleit litt med luftfjæringene, men etter å ha fikset den feilen, var det å sette seg inn å kjøre. Dette var fett, siden håpet var å kjøre Disco på tur i sommer!!

 

En kompis, og et av barna ble med på tur og vi kjørte i ca 10 min. Fikk en feilmelding på demperne, så jeg stoppet bilen og skrudde av motoren. Startet motoren igjen, men nå var det kommet en dunkelyd. Fikk hentet en bil, og tauet kjerra hjem. Tenkte at det kunne være dysebank, men det var det ikke. Neste jeg tenkte var tenningsbank, så tok av og på reg-reim. Det løste ikke problemet. Tok deretter av bunnpanna for å se, mens en kompis svingte veiva. Da viser det seg at veiva er brukket... 

 

Svaret på om jeg har fått start på den er vel da ja, men så nei ikke nå lenger. Har startet med å pelle ut motoren igjen. Ser ut til at jeg må finne en ny motor, og få den shippet til Norge. Er det noen som har noen firmaer å anbefale?  

 

Koster meg heldigvis mindre for to ganger med skjært motor, enn det gjorde for forrige eier for en gang på verksted i Polen, men blir penger ut av dette. Fordelen er at jeg gjør det latterlig mye mer nøye (og bedre) enn verkstedet i Polen. I tillegg bytter jeg langt flere deler enn det som ble gjort sist. Er ikke imponert over jobben de gjorde da de satt inn motoren (etter at den røyk for forrige eier). De har tatt snarveier der de har kunnet hele veien, så nødvendig å få ryddet opp etter dem. Er ikke akkurat veldig imponert over det polske verkstedet, Land Rover eller Ford motorer akkurat nå :wacko:

 

Paal (som fremdeles må kjøre Toyota dessverre)

 

Samme erfaring som meg da ang polske verksted ser jeg. Min er også overhalt to ganger pga slurv og inkompetanse fra polsk motor verksted.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 10.8.2019 den 2.01, donp skrev:

Er ikke akkurat veldig imponert over det polske verkstedet, Land Rover eller Ford motorer akkurat nå :wacko:

 

 

Er ikke motoren egentlig en Peugeot, som er bearbeidet av Ford - og videre tilpasset for LR?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har hatt altfor mye å gjøre på jobb, så Discoen har måttet bli nedprioritert. Jeg startet først opp igjen i dag. Kjipt at det er flere med dårlig erfaring fra polske verksteder Oluf! Motoren heter Ford AJD-V6/PSA DT17, og mener det var et samarbeidsprosjekt som PSA og Ford hadde om dieselmotorer Vidar S, men det er godt mulig det var PSA som ledet an?

 

Takk skal du ha MYS, har sendt ut endel prisforespørsler i kveld, så får jeg se hva de mailen resulterer i.

 

Fortsettelse følger..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Høyrest ut som eit mareritt. Evt ein veldig grundig læreprosess. Imponert over mekanikaren og lite imponert over motoren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ojojoj!! Husker jeg fulgte med på den forrige tråden din når den var varm en tid tilbake. "kondolerer" så mye :( Må si at jeg er lite imponert over TDV6 motoren når jeg leser dette rundtomkring. Da er jo paranoiaen som følger med K-motoren nesten bare barnemat.....

Ønsker deg lykke til med reperasjonen. Det må jo gå ann å komme til bunns i dette. Uten å ha undersøkt, så finnes det helt sikkert noen i england som har løsningen på dette og leverer ferdig oppgraderte blokker/motorer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...