Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er så langt fra gull alt som glitrer, men mulig det koster like mye.. 

 

På vei til jobb begynte bilen å høres ut som en gammel Saab båt motor, trakk elendig og deretter stoppet den. En kompis trakk meg hjem (og kjørte meg på jobb, knall fyr!).

 

Etter å ha kommet hjem fra jobb (jobber 4 døgn x 2), begynte jeg å se på kjerra. Motoren gikk, men latterlig urent. Mistenkte etter litt jobbing at det kunne være dyser. Pekte av en og en kontakt, og ganske riktig, det var null endring i hvordan motor gikk når ledning til dyse 1 ble nappet ut. 2, 4, og 6 stor endring, 3 og 5 lite endring. 

 

Bestilte dyse nr1, men ble litt i stuss: bilen min er bygget om til 3.0 sdv6, men dysene er til 2,7 tdv6. Det ble montert 6 nye dyser i 2015 på denne bilen, merkelig at de skulle gå nå. 

(for info om ombygging som følge av motorras se posten til Grennesshttp://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/76340-d3-brrr-lyd-fra-motor-så-klonk-og-full-stans/ )

 

Monterte inn ny dyse i går. Den gamle smatt rett ut fra kald blokk. Null koks, men masse svart gugge diesel. Dysa så ikke bra ut, så fint med ny. Etter montering gikk motor merkbart bedre, men ikke bra. Hvit/blå eksos er heller ikke noe godt tegn.. 

 

Bestemte meg for et oljeskift og å finkjemme oljen (ca 2 mnd siden forrige oljeskift). I filteret glimter det av masse smått. Tar av bunnpanne og der finner jeg mer dessverre (se bilder).

 

Ser ut til at jeg må ha ut motoren, er det noen som har tips til hva jeg må passe ekstra godt på, rekkefølge, verktøy eller lure triks, så tas disse imot med stor takk!!! 

 

Skal en tur til Biltema for å kjøpe strips, zip-bags og div til merking av deler i løpet av dagen. Deretter skal garasjen ryddes for å få god plass til å skru. I morgen er det jobb på Hardangervidda fram til mandag, så får ikke gjort stort før neste uke. 

 

Lettere oppgitt over Land Rover diesel akkurat nå...! 

EDCBD9B4-4213-47D4-B873-607766800755.jpeg

81C26829-CD8F-445B-96E2-2EB00E6B4F96.jpeg

EE667AC2-737D-4E5E-BC04-51BAD804C5FC.jpeg

AA94EAD5-89A0-4BE1-BD06-BAC3DBD8B82B.jpeg

Endret av donp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tilbakemeldinger tas i mot med takk Hanslr! Nop, denne bilener kjøpt av Grenness her på forumet, som bor i Akershus. Den har levd hele sitt liv på Østlandet. 

 

 

Endret av donp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg er yngre garde Gautes, men er på vei inn i ukjent terreng. Bunnpanna, metalspon og kamera er derimot ikke ukjent :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det rett at det er bilen til Grennes som ble omfattende reparert og som fikk ny bytte motor i 2015, som nå legger gull i oljepanna igjen:o.

Kom det ingen garanti med det motorskiftet? Bilen kan da ikke ha gått så langt på de 2,5 årene.

 

Husker ikke helt, men ble det satt inn en brukt motor, eller fikk han en typ "fabrikk ny" motor montert?

Husker selve skiftet skjedde hos 4 land i Polen, men hvis de kun stod for demontering/ montering - så kan jo ikke de lastes for at selve motoren havarerer.

 

Dette var jo orntli ergelig og leit.

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette var langt fra bra. Ble ikke denne motoren bygd opp i Polen i etterkant av at grenness havarerte med brudd påveiv? Ble det puttet inn brukt 3,0 blokk? 

 

Reklamasjon ned til Polen mulig, eller er det forlenge  siden?

 

Var ute med min motor for en tid siden (vedlikehold), jeg ville starta med å renske fronten for radiatorer. Air con radiator legger du bare over skjermen på høyre side sett forfra med slanger inntakt. Skru av frontdel som huser lykter / gir innfesting til radiator i topp. Skru av luft og vannslanger.

 

Deretter løsne downpipe/eksos samt bolter mellom girkasse og motor i lag med kanskje det mest utfordrende (braketter til crossover).

 

statter må ut for å løsne converter fra svinghjul.

 

Deretter løsne el kabler fra girkasse som er innfestet en eller to plasser på bakside av motor samt løsne kabler fra motor som har kontakter bak batteri. 

 

Aircon pumpe må skrus av og kan senkes ned på ramme uten å ta av slanger.

 

dieselslanger, to stk må av ved dieselkjøler/filter.

 

sikkert glemt noe, men derpå løsne motor fra motorfester. For å lettet inn og utløft av motor skrudde jeg av motorfeste braketter fra blokka oxo.

 

overkommelig jobb;-) spesielt når du har gjort det en gang;-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Brage! Stemmer det, det er den gamle bilen til Grenness. Jeg har hatt den i rimelig nøyaktig to år, og Grenness hadde den ca et år etter turen til Polen. 

 

Det var en brukt motor som ble satt inn, mener den hadde gått 35’. Mener motor hadde gått ca 55’ da jeg kjøpte den (husker ikke helt, har det skrevet opp), og jeg har kjørt den til ca 90’ nå.

 

De kan dessverre ikke lastes, denne må jeg ta. Har ikke gjort det før, men er greit teknisk. Har to kompiser som har skrudd mer enn meg, som skal bistå ved behov :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Idar! Ja, blokka skal være fra en 2014 3.0 sdv6, skal sjekke ut vin-nummeret når jeg kommer dit i skruinga (for å se at det stemmer). Motorstyring, turbo, dyser osv er fra 2.7 tdv6. 

 

Bra det er en overkommelig jobb når man kan det Idar :lol: takk for beskrivelse av veien videre!!

Endret av donp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til må jeg innrømme at D3/D4 eiere må være det nærmeste selvplageri man kan komme! Trodde at 3.0 var nærmest skuddsikker, men så ei. Det må være enklere i skape fred i Mellomøsten enn å finne ut hva som er årsaken til disse havariene. Håper noen har evnene og motet til å finne ut årsaken. Jeg må ærlig innrømme at jeg har gitt opp og ikke lenger bruker D3'en til feriekjøring/langkjøring. Bare kall meg pyse, men liker ikke å kjøre langt med nakkehårene reist og blødende magesår.

 

Mvh

 

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nils T skrev:

Av og til må jeg innrømme at D3/D4 eiere må være det nærmeste selvplageri man kan komme! Trodde at 3.0 var nærmest skuddsikker, men så ei. Det må være enklere i skape fred i Mellomøsten enn å finne ut hva som er årsaken til disse havariene. Håper noen har evnene og motet til å finne ut årsaken. Jeg må ærlig innrømme at jeg har gitt opp og ikke lenger bruker D3'en til feriekjøring/langkjøring. Bare kall meg pyse, men liker ikke å kjøre langt med nakkehårene reist og blødende magesår.

 

Mvh

 

Nils T

Slapp av, kjør å kos deg;-) beste medisin er å kutte ut forumlesing! En bekjent med ny Skoda fikk havari etter 15000 kjørte km. En annen bekjent med Mondeo fikk nylig havari (bruker mer olje enn diesel..).

 

trøbbel er det med alle bilermerker/typer, bare se hvor fullpakket det er på alle verksteder rundt om!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med en rast motor, så må jeg si meg enig med Idar, Nils T. Alle merker har sitt.  Men må innrømme at jeg skulle ønske jeg hadde en v8 bensinmotor akkurat nå. Har hatt bedre erfaring med bensin enn diesel. 

Endret av donp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv byttet motor på D3 da jeg har lift. Fordelen med bodylift er at da kan du fikse mange andre ting på en lettvint måte. (Rust, bremserør osv) Ulempen er at du må ha tilgang på en lift. 

Og ja, alle bilmerker er utsatt for havari, men med enkel sannsynlighetsregning får D3/D4 en noget nær topplassering på havarienes topp 10. Eneste lyspunkt er at vi på returen fra ferien i mars, så en Porsche Panamera på en bergingsbil i Sverige.

 

Mvh

 

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, donp skrev:

Trenger jeg ikke å løfte karosseriet litt for å få ut motoren Idar?

 

Nei, det går uten.

 

Har man tilgang til Løftebukk kan man jo vurdere det, men mener å huske ut i fra tråden til grenness at selv "Polen" bytta motor på din bil uten å løfte av karosseri. Antar Polen har lett tilgang til Løftebukk.

 

Under bilde av min motor på tur inn for en tid siden. Ingen karosseri bolter er løsna.

 

under der igjen bilde av motor på plass. Tar en drøy kveld..

IMG_8149.JPG

IMG_8571.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig dekning på vidda. 

 

Ser den fordelen Nils T. Har mulighet til å heise opp karosseriet inne i garasjen, så får se når det nærmer seg. 

 

Har lyst på Range Rover med v8 bensin akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel ta det litt som det kommer Idar. 

 

Enig med Brage, så ut som om det var mer enn motor du hadde fikset byttet på de bildene. Det så bra ut!

 

Er en milliard ledninger som skal av, ser for meg at merking er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksakt like symptomer som min fikk, hos meg hadde kjedet som driver kammene i bakkant gått av på den ene siden, og spist seg langt ned i glideren på andre siden (aka masse metallspon/deler i oljen).

 

Min hadde havari under ett år siden når toppen havarerte, min motor kom også overhalt fra polen. Det som viste seg i ettertid er jo att de bare har byttet/overhalt blokk, og gitt faen i toppen, selv om det var helt innlysende att den sårt trengte pleie.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...