Gå til innhold

"Knirkelyd" fra hjul, Disco 4


CSSGT

Anbefalte innlegg

Hei alle kyndige mekanikere :)

 

Jeg har skaffet meg en Discovery 4, og den har nå pådratt seg en ulyd.

Og siden det jo kan hende at noen her har tips og råd til hva det kan være så legger jeg ut en liten post.

 

Det høres ut som det kommer fra venstre bakhjul, og at lyden varierer med hastigheten på bilen, så jeg tenker hjul/bremser.

Lyden kan høres i vedlagte video: VID_20180514_221035.mp4

 

Noen som har tanker om hva dette kan høres ut som eller hva man kan begynne med å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei fjær i håndbrekket som har løsnet/røket og sleper mot noe kanskje? Eller kansje noe rask som har lagt seg inne i trommelen? Eventuelt noe rask mellom bremseskive og bremseskjold.

 

En annen mulighet er hjullager, men om det kommer fra bakhjulet så tviler jeg litt på det.

 

Jekk opp bilen, støtt den opp med bukker og sleng noen klosser under hjulene som står på bakken. Sett bilen i fri og se om du kan høre lyden når du dreier på hjulet. Deretter er det bare å begynne å demontere til lyden forsvinner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!
Jeg har vært borti stein eller annet skrot mellom skiver og skjold, men det gir mer skrapelyd. Dette er mer knirkelyd enn skrapelyd.

Tenkte på løsningen til @trondshj, men har ikke kjøpt meg bukker enda (har ikke hatt Land Rover så lenge ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en snartur innom et lokalt MB-verksted der jeg jobber og en kjapp vurdering mente han det var mest sannsynlig med bremsebånd/parkeringsbrems som gnisset inne i trommel.

På vei hjem fra jobben kjørte jeg P-brems på/av i alle lyskryss etc, så sa det "knjirk" på et tidspunkt og lyden ble borte :)

Endret av CSSGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...