Gå til innhold

P38 kjølevifta løsnet


Velocette

Anbefalte innlegg

Etter bytte av vannpumpe og termostat, så løsnet kjølevifta på første turen. 

Den må ha løsnet når motoren ble slått av - (links gjenger).  Da hadde den lagt seg fint til rette i plasthuset bak radiatoren.

 

Hva er trikset for å få den til å sitte fast ?  Hvis man bruker Loctite - så sitter vel der for evig og alltid, til den en gang skal av igjen ? 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest den èn gang til med litt krefter bak nøklene.

Men har vifta låst seg vil det kreve litt mer krefter for å få den til å sitte.

Har bare fått dette til selv en gang ved å glemme å trekke litt til etter montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har gode råd for å få kjølevifta til å sitte ?

Eller er det som Gaute sier: dra den kraftig fast ?

Kan det bli vanskelig å få den av om man bruker loctite 243 ?

Den har løsnet èn gang. Tar ikke sjansen på at den løsner ennå en gang - da den eventuelt kan skade radiatoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du skikkelig nervøs kan du trekke den til rett moment og montere en låsetråd. Det betyr at du må drille ett lite hull (1,5-2mm ) i mutteren på forhånd og i motstående part. Da er du ihvertfall trygg på at den aldri løsner.

 

En metode som er mye brukt på bolter / muttere som har en kritisk funksjon, eller hvor det er mye vibrasjoner.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti låsemidler på enkelte biler hvor jeg har måttet av med vifta.

Det blir fort mye deler som må skiftes og ikke minst kostbart.

Er du i tvil så følg Brages råd .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskesene gjennom gjengepartiet gjør forresten en helt vanlig mutter om til " nylockmutter ". Har brukt det fler ganger med hell. Et rapp med hammer og meisel etter alt er montert, med spissen rett i gjengeskjøten kan også fungere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 mm fastnøkkel på mutter - så noen rapp med hammer i enden av fastnøkkel.

Men:  motoren vil rotere - det blir vel for liten motstand.

Hvordan holde igjen motoren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja hvis du monterte uten å holde igjen reimskiven med ett egnet " spesialverktøy " så fikk du garantert ikke noe i nærheten av det riktige momentet på mutteren. Da er det jo bare ett tidsspørsmål før det løsner.

32mm fastnøkkel og like lang nøkkel som låser skiven ( eks en lang plate, 4-5 mm tykk, med to hull i enden som kan tres over bolthodene til boltene som holder skiven )gir deg tilstrekkelig moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betryggende svar Brage.

Da får jeg prøve å lage verktøy ut av flattjern som mothold.

Er det noen som har et slikt verktøy på Sørlandet ?

Eller noen som kan sende en skisse med mål av sitt "verktøy" ?

 

mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...