Gå til innhold

D2 synker plutselig høyre bak


Anbefalte innlegg

Hei. Er relativt ny D2 eier og ny på forumet. Har allerede vært borti både mange av de typiske utfordringene (dieseltrykk regulator, M+S, ace, osv), og nå har luftfjæringen begynt å fuske. 

Bilen slipper plutselig ut luft av belgen på høyre side når bilen står parkert. Kan stå mange timer uten å sige, men så ramler den helt ned. Når jeg starter hever den ikke automatisk, må gjøre det manuelt. Da hever den uten problemer, og senker til riktig nivå når jeg slår av hevingen. Belgene skal ifølge forrige eier være byttet i nyere tid, og hører heller ikke at kompressor går unormalt mye. Har prøvd å lese meg opp, men ikke funnet helt ut av det. Noen som kan hjelpe meg? 

IMG_20180513_023849.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekk opp bilen litt på hengerfestet og spray på med såpevann.

Da sjekker du vanligste feilen.

Som nr to kan du sjekke innfestning på armen og lirke litt på kablene inn på sensor.

Kontakten er også kjent feilkilde. En sjekk med passende feilkodeleser vil også kunne hjelpe deg på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to typiske feilkilder, luftbelgen og sensoren. At tidligere eier sier belgen er skiftet en gang betyr lite eller ingenting, kan være i fjor eller ti år siden. Noen belger holder ikke så lenge, en ny er billig.

 

Sensoren er en liten svart boks med tre ledninger, og en plastarm med kuleledd til bærearmen. Også dette er en billig del, de får feil på elektronikken (potensiometer inni, "volumkontroll" eller som nevnt i selve kontakten til ledningene) og på selve leddet/plastarmen som ryker i innfestingen til kuleleddet. Det enkleste er å bytte disse delene, inkludert kontakten til sensorene. Feilsøking er ikke like enkelt.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar så langt. Er midt i en flytteprosess, så typisk at det skulle begynne å fuske nå. :lol: 

Skal skjekke nevnte punkt så snart jeg har litt tid. 

I dag startet ikke bilen etter å ha kjørt med tilhenger en stund. Måtte ha hjelpestart, og mistenker at batteriet er kaputt. Kan et dårlig batteri føre til at bilen synker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har helt greit batteri til D2, i hvert fall i fht prisen.

 

Jeg ville jekket opp bilen som gaute nevnte og sprøyt på belgene zalovann. Belgene slites som regel der de folder over seg selv og jekker du bakenden litt ekstra opp så ser du fort om det bobler. Hvis du ikke vet helt tilstanden på SLS systemet så er nye belger og sensorer en billig investering. Da sliter du ikke ut kompressor med det første...

 

Nye kontakter trenger du bare hvis du ikke får av de gamle uten å knekke dem eller de ser dårlige ut...

 

Dunlop belger fra Paddockspares.com fungerer bra og sist jeg kjøpte sensorer fra dem så var det kvalitetsmerke.

 

Lett jobb å bytte og tar ikke så lang tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nei. Bare jekket opp så de rettet seg så mye som det går på den måten, for så å spraye på salovann. Så ingen tegn til lekasje da, og synes gummien så fin ut. Tenker å bestille nye likevel, men lurer på hvor lang forventet levetid de har? 

Hvor bestiller dere fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...