Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Andychap

Defender 4.6 V8 prosjekt

Recommended Posts

Har arvet en bensinstasjon, P38, skal på hugger´n; hvilket betyr at jeg trenger jeg noe nytt å plages med. :D

 

RPI blokka i P38 skal gi nytt liv til en Defender på et eller annet tidspunkt. Enn så lenge, går det for tiden i å bryte ut motor med kasse ut av RR.

Spekulerer på å gå for forgasser eller Holley Sniper EFI elns, men tar vare på innsug osv inntil videre.

 

Tips til hva som er verd å ta vare på fra RR før den går på skroten? (Den er for øvrig avertert på delesalg, men lite action gitt. Alle de andre fungerer tydeligvis helt perfekt.) ;)

Girkasse er vel vrient å få til å bruke på nytt?

 

Andreas

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta vare på alt til motorstyring og gearkasse, sett det inn samlet i Defenderen og du får en kjøremaskin som får gliset til å krype bak nakken og nedover mot korsryggen :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, rangeroverp38 skrev:

Dette tror jeg blir tøft. Defender med V8, er noe jeg kunne tenkt meg. :)

 

Har drømt om en sånn lenge og. :)  Tror det blir kjempeartig.

 

11 timer siden, EiRRik 4.6HSE skrev:

Ta vare på alt til motorstyring og gearkasse, sett det inn samlet i Defenderen og du får en kjøremaskin som får gliset til å krype bak nakken og nedover mot korsryggen :)

 

 

Hadde egentlig tenkt å holde meg langt unna den originale motorstyringen, av naturlige årsaker. Hadde tenkt noe enklere på motoren. Usikker på hvordan man kan styre girkassen uten originale styringen fra LR?

Har hatt litt problemer med dagens oppsett i det siste. Har byttet ut det meste av sensorer, men fikk den ikke til å gå ordentlig på tomgang, før jeg plukket den ned.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis motoren fra RPI har en eller annen Hi-torque / trimkam montert, så vil motoren gjærne være vrien på tomgang. I tillegg er det jo ekstremt viktig at vippearms aksel bukkene er korrekt shimmet hvis toppene har vært slipt ( noe de helt sikkert har vært, hvis de kommer fra motor firma UK )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
52 minutter siden, Brage skrev:

Hvis motoren fra RPI har en eller annen Hi-torque / trimkam montert, så vil motoren gjærne være vrien på tomgang. I tillegg er det jo ekstremt viktig at vippearms aksel bukkene er korrekt shimmet hvis toppene har vært slipt ( noe de helt sikkert har vært, hvis de kommer fra motor firma UK )

 

Sikkert. Men har gått 150k siden da, så tipper det er noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Andychap skrev:

Sikkert. Men har gått 150k siden da, så tipper det er noe annet?

 

Ja, hvis det er noe som plutselig har skjedd nå lenge etterpå, så er det selvfølgelig ikke relevant.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er galt med den originale motorstyringen siden du ønsker å skifte den ut?

Hvilke alternativer har du som vil jobbe sammen med girkassen og samtidig bestå utslippskravet på PKK?

 

Hadde det vært mulig ville jeg satt over dette på Defenderen her med V8 og automat, der 'snakker ikke' kassen og motoren sammen, og det er langt fra så sømløst og bra som i Range Rover'n, men du verden så gøy :):D 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes jo flust av ettermarkeds motorstyring som er både bra og til å stole på. Ser ut som det er Megasquirt som er vanligst på disse bilene ut fra hva jeg har lest meg til. Kan kjøpes ferdig og komplett for en god del penger, eller sattes sammen selv for mye mindre.

Har bygd fra sctratch selv tidligere, bortsett fra å lodde sammen boksen, og det er veldig gjennomførbart hvis man er villig til å sette seg inn i det og bruke noe tid.  Minus er at det er lags av geeks, langt på vei for geeks. Pluss er at geeks er skikkelig glade i å dele erfaringer og filer osv så en stor del av av internet står klare til å hjelpe når det trengs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ashcroft har girkassestyring. Litt dyr, men jeg vurderer sånn for å bruke P38 kasse i Pick up'n istedenfor den som sitter der nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er sikkert litt forutinntatt etter å ha kranglet med P38'en den siste tiden. ;)

Derfor jeg hadde tenkt å komme meg unna det originale opplegget, og heller gå for noe "enklere" opplegg.

 

3 timer siden, Jari skrev:

Ashcroft har girkassestyring. Litt dyr, men jeg vurderer sånn for å bruke P38 kasse i Pick up'n istedenfor den som sitter der nå

 

Ja, så denne også, og trakk samme konklusjon som du. Virker jo ganske greit ja.

 

På 15.5.2018 den 0.05, Kvasi skrev:

Det finnes jo flust av ettermarkeds motorstyring som er både bra og til å stole på. Ser ut som det er Megasquirt som er vanligst på disse bilene ut fra hva jeg har lest meg til. Kan kjøpes ferdig og komplett for en god del penger, eller sattes sammen selv for mye mindre.

Har bygd fra sctratch selv tidligere, bortsett fra å lodde sammen boksen, og det er veldig gjennomførbart hvis man er villig til å sette seg inn i det og bruke noe tid.  Minus er at det er lags av geeks, langt på vei for geeks. Pluss er at geeks er skikkelig glade i å dele erfaringer og filer osv så en stor del av av internet står klare til å hjelpe når det trengs.

 

Har vurdert megasquirt, men leser litt forskjellig av erfaringer. Virker som det er en del som har blitt plaget med å få det til å funke. 

Vet ikke om det er noen her på forumet som har erfaringer med megasquirt.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.5.2018 den 9.32, Andychap skrev:

 

 

Har vurdert megasquirt, men leser litt forskjellig av erfaringer. Virker som det er en del som har blitt plaget med å få det til å funke. 

Vet ikke om det er noen her på forumet som har erfaringer med megasquirt.

 

 

Lest mye jeg også i den tiden jeg hadde det selv, og har helt klart inntrykk av at den dårlige omtalen kommer fra folk som ikke har evne og/eller vilje til å gjøre dette som det skal.  Jeg innså egne begrensninger og fikk hjelp av kyndige til lodding og sånt og kjørte problemfritt i to år til jeg solgte bilen.

Mye kunnskap og hjelp å få her hvis det trengs;  http://www.msextra.com/forums/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Kvasi skrev:

 

Lest mye jeg også i den tiden jeg hadde det selv, og har helt klart inntrykk av at den dårlige omtalen kommer fra folk som ikke har evne og/eller vilje til å gjøre dette som det skal.  Jeg innså egne begrensninger og fikk hjelp av kyndige til lodding og sånt og kjørte problemfritt i to år til jeg solgte bilen.

Mye kunnskap og hjelp å få her hvis det trengs;  http://www.msextra.com/forums/

 

Akkurat. Får lese litt her jeg og. :) Takk for tipset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×