Gå til innhold

Rust under teppet på førerplassen i D2


ando

Anbefalte innlegg

D2 automat 2000 modell;

Ved forrige automatvask kom det mye vann inn på gulvet ved førerplassen....

(Hvordan kommer det inn?)

Håpet det skulle tørke fort opp i varmen, men dette tar altfor laaang tid.

Nå ønsker jeg å løsne på gulvteppet for å sjekke under. Det er garantert begynt å ruste.

Jeg har tatt av sidedekselhjørnet på stolen, men finner ikke ut av hvordan jeg får vekk plast pynte delen som går langs teppet. 

Er det limt - så jeg må brekke den opp - eller lønner det seg å skjære i teppet langs all plasten i fotbrønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker du på listen som ligger langs med døråpningen? jeg har aldri til dags dato ikke vært borti plastinteriørdetaljer i en bil som har vært limt fast. nå skal det sies at jeg heller aldri har skrudd på d2. jeg tipper det sitter med klips. ofte er youtube en grei plass å søke opp hvordan ting og tang er satt sammen. 

 

jeg ville også ha brukt litt energi på å finne ut hvor vannet har kommet inn. som nevnt har jeg ikke erfaring med d2 - så her kan sikkert noen mer erfarne komme med tips om hvor det kan stamme fra. har du takluke ville jeg ha sjekket dreneringene til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten av terskelen ser du en ca 1 cm bred list. Denne er løs og tas ut etter du har demontert paneler foran og ved setet. Da kommer skruene som holder terskelen fast til syne. Skru løs, og teppekanten er fri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!!! Under den listen fant jeg 4 RUSTNE skruer.... 2 knakk når jeg skrudde på dem...

De 2 siste tar jeg i morgen....blir nok ikke noe vakkert syn under der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vann inn gjennom et hull ved b-stolpen, nede ved gulvet. Fo&%¤%¤dømrade engelskmannen ved samlebåndet hadde rett og slemt glemt å tette skikkelig med karosserimasse. Ellers er soltak en gjenganger når det kommer vann på gulvet, likeledes avrenning fra A/C. Dreneringsslangene til A/C går på hver side av konsollen foran og ut gjennom gulvet, de kan gå tett og lekke inn i bilen.

 

Jeg skrubbet gulvet med stålbørste på drillen, behandlet med ferrobet rustfjerner og malte med hammerite, ble riktig fint. Tette selvsagt også godt rundt hele med karosserikit. Teppet ble børstet med zalo og høytrykksspylt, tørket i tre dager før montering. Nye lister er billig, plastknottene til å skru fast skruene i også dersom de ble ødelagt ved demontering.

 

Som nytt:

 

Tron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ ha ut teppet....der var det vått og rustent!!!!

Hvordan får jeg det ut?

Hvordan får jeg av midtkonsollen?

 

Er det noen triks for å få ut setet - eller er det kun å skru ut de 4x Torx boltene setet er festet med? (Trenger jo Torx tønne  skjønner jeg...)

Er det noen fare for at beltestrammeren vil eksplodere??

Hva er boksen under setet? Kun festet i 2 bolter?

Eller er det best å la setet stå - og heller skjære i teppet langs setet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppet er formstøpt og er helt fra side til side i bilen. Tror ikke du trenger å fjerne setet. Rust fungerer som lim så du må sikkert rive/røske.

 

Med andre ord får du bare løftet det opp om hukommelsen er å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtkonsollen mener jeg er festet med 2-4 skruer i cubbyboksen, og 2 skruer helt i forkant av hullet til girspakene. Setene er festet med de 4 torx-skruene som du nevner. Jeg ville tatt ut setene. Teppet er muligens stukket litt under setet.

 

De 2 boksene under førersetet er hjerne til automatgirkasse og forsterker til anlegg. Under passasjersetet fremme ligger CD-veksler. Ja, det kan stemme at de er festet med 2 skruer eller noe slikt.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den lettvinte veien; skar teppet i forkant av stolen (der teppet dekkes av plasten rundt stolen) og skrått opp til midtkonsollen.

Midtkonsollen løsnet jeg via de 2+2 skruene i cubbyboks og fremme - slik at jeg fikk dratt teppet ut.

Mye rust, men heldigvis ikke gjennom - med unntak av helt inne i venstre fot hjørnet; der er det et 7 cm diam hull hvor jeg kan se hjulmønsteret på venstre fordekk - innenfra....

Nå blir det stålbørste på drillen + rustfjerner + Hammerite.

Hva gjør jeg med hullet i hjørnet? Metallplate og PU lim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir; fjerning av løs rust - og så flere lag Lanolin.....

Lar det tørke før påføring av neste lag.

Hullene dekker jeg med aluminium plater - som jeg limer på med PolyUretan lim.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ando skrev:

Hullene dekker jeg med aluminium plater - som jeg limer på med PolyUretan lim.....

 

Det er nok en bedre løsning enn å begynne å sveise på det nokså rustne gulvet som nok er rundt om. Noen popnagler funker jo også.

Skal du sveise på disse bilene, så er det mange forholdsregler å ta, det er ikke å bare å koble fra batteriet og tro det er greit. 6. mnd senere står du med masse elektronikk feil som du ikke skjønner ....

 

RRp38 har samme problem:

 

For liten  metal tykkelse der hvor hullene er skjært.

RRp38 oct 2016 020.JPG

 

 

Løsning: Brukte rustfritt stål ( lakkert ) 

RRp38 oct 2016 021.JPG

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...