Gå til innhold
LRforum

RRC EFI starter men dør hen


Anbefalte innlegg

På dagen for avreise til vårtreffet i Elvedalen begynner RRC’en til Kasper å fuske.... den stopper på tomgang, men starter igjen. Etterhvert blir den vanskelig å få til å gå. Tenner såvidt, men får ikke opp turtallet og så stopper den. 

 

Vi har koblet oss forbi bensinfilteret i et forsøk på å eliminere en feil, uten resultat. 

Bensinpumpa går og det er god gnist.

 

Noen som har et godt råd til hvor vi Fortsetter da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk plugger. MIn 3,5 EFI flapper fikk for mye bensin.

Etter en runde med loddebolten (varmet bare opp loddingene) på ECU printkortet ble bilen mye bedre.

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt noe krøll der, men området er lokalisert. Om det er dårlig kontakt eller et ledningsbrudd vet vi ikke, men i morra blir den èn ny større sikringsboks i stedenfor to små + inlodding av noen lengre ledninger så vi får ryddet opp litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppførte seg ca likt tidligere og da var det tenningsforsterkeren som var gåen. 

Nå har den begynt å plutselig stoppe for så å starte igjen etter 5-45 sekunder, og kan så fungere klokkerent en plass mellom 2 og 30 minutter.

Noen som vet om den forsterkeren kan måles på noe vis?  Eller som ve tav andre gremlins jeg og Kristian bør se etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kvasi skrev:

Min oppførte seg ca likt tidligere og da var det tenningsforsterkeren som var gåen. 

Nå har den begynt å plutselig stoppe for så å starte igjen etter 5-45 sekunder, og kan så fungere klokkerent en plass mellom 2 og 30 minutter.

Noen som vet om den forsterkeren kan måles på noe vis?  Eller som ve tav andre gremlins jeg og Kristian bør se etter? 

 Hvor sitter tenningsforsterkeren ( og hva er det ) ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min -87 modell så den slik ut og var skrudd fast på siden av fordeleren.  Dette er 2 pins typen. Det finnes også en remote som står på innerskjermen. Det ble vel for varmt direkte på fordeleresn. Og det finnes også en tre pins type for nyere systemer. Tror ingen av de er noe en fikler med selv.

Item 16 på denne siden hos Rimmers https://rimmerbros.com/Item--i-GRID800075

92496-Large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Ranger sa. Har en -85 og der er den under coilen, og en -90 som driver og trøbler og der er den en sånn som sitter på fordeleren. Fikk den faktisk billigere hos EWS enn hva den koster ute i den store verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kvasi skrev:

Noen som vet om den forsterkeren kan måles på noe vis? 

 

Sjekk vedlagte dokument, den hjalp meg til å sette sammen et tenningsanlegg med en herlig kombinasjon av nye og gamle deler, plukket de komponentene som målte riktigst og satte sammen. 

Forsterkeren bør sitte ute i vingen da det blir for varmt for den inne ved blokka, kjent problem.

 

IgnitionTesting01.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, EiRRik 4.6HSE skrev:

 

Sjekk vedlagte dokument, den hjalp meg til å sette sammen et tenningsanlegg med en herlig kombinasjon av nye og gamle deler, plukket de komponentene som målte riktigst og satte sammen. 

Forsterkeren bør sitte ute i vingen da det blir for varmt for den inne ved blokka, kjent problem.

 

IgnitionTesting01.pdf

 


Takk og bukk. 

Etpar sekunder scrolling der så lærte jeg at det skal være kjølepasta på tenningsforsterkeren, det visste jeg ikke når jeg byttet i fjor. Er vel bare å kjøpe en til så har jeg en ende å starte i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenningsforsterkeren på min Discovery sto ved siden av coilen, inne i en liten spalte helt inn til radiator.

 

Flyttet den i kveld, så nå står den i luftstrømmen ved trakta inn til luftfilteret.

 

Akkurat de siste dager spiller bilen og jeg på hvert vårt lag. Plutselig havner den til salgs igjen.

 

Stoppet for meg tirsdag kveld, på en p-lomme ved veien like ved en kirkegård. Gikk og hentet en annen bil, skulle kjøre hjem. Stoppa ved Discovery'en for å ta med noe som lå i bilen, tenkte jeg kunne prøve å starte med det samme. Da ble det liv. Og Discoveryen ble kjørt i verkstedet. Onsdag kveld starta den som normalt, kjørte en tur, på tur tilbake til verksted stoppa den. Gjett hvor? ved P-lomma ved veien ved kirkegården.

 

Da fikk bilen stå. I dag prøvde jeg å starte igjen. Starta, gikk fint og stoppa da jeg kom til verksted.

 

Etterpå flytta jeg tenningsforsterkeren. Motor starta, når den ble varm tåler den ikke gasspådrag.

 

Får sette meg ned med feilsøkingsskjemaet til Eirik.

 

Ønske aill en fin helg

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS!

Discoveryen skulle bli treff- og turbil, men er ikke mye å ta seg til ved en kirkegård. Så det blir nok japansk bil og/eller motorsykkel på turer i sommer også.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 'svenske blinklys' oppførselen kan tyde på noe annet jeg erfarte, og som stort sett var årsaken til langvarig stillstand for bilen.

Ryddet i EFI ledningsnettet og laget det helt i henhold til tegningene, men uten at det hjalp nevneverdig…

Fikk ikke strøm ut på begge pin 87 fra 'Main Relay' samtidig og da fikk ikke ECU strøm til 'Fuel Pump Relay'… Mange reeler ble prøvd, men det løste seg ved å sette inn et ny-innkjøpt 'Fuel Pump Relay' da dette er retningsstyrt og gir strøm ut på begge pin 87 samtidig, alltid ;)  (Enn så lenge…)  Det står så vidt jeg har sett ingen plass at det skal være et slikt rele der, men OK det fungerer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenningsmodulen er ofte en synder på det du forklarer.

 

Hvor mange har hørt om noe lignende på en tidlig EFI 3.5 V8 ?

 

De første 3.5 Flapper EFI hadde GM/Chevy HEI modul, disse må regelrett skytes eller brennes for å få denne feilen. (Lucas AB104)

Samme med Jaguar XJ,  en GM HEI modul sitter der. (Lucas AB14)

 

Jeg og eier av D1 skal gjøre konverteringen på en D1 3.9 V8 95, vår lille Lucas modul var aldri designet for V8 bruk.

I følge det mine data tilsier så kom den først som 2 polet utgave på Fiesta 1978 med WFVT 1.0/1.1 og Rover 2300 med elektronisk tenning.

Hvorfor 3 polet ? Den midtre polen brukes til absolutt ingenting. Har nok noe med AMP kontakten (sprutsikker) som er mye bedre enn den gamle Lucas kontakten.

 

Selv er jeg lei av å bytte disse, blir muligens GM på min egen og.

 

Skal komme tilbake med utfyllende info og koblingskjema når dette er klart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

 

Aleks, vil gjerne høre mer når du har montert ny tenningsmodul. Det er noe som også er aktuelt for meg å endre på.

 

Eirik, jeg har nå fått nye rele. Monterte de i går. Bilen startet, etter en stund gikk motoren bedre. Hadde ikke tid å testkjøre, så om den stopper etter litt kjøring vet jeg ikke.

 

Hvis jeg skal skifte fordeler, noe jeg tenker på ettersom flere selger tenningsmodul kun sammen med ny fordeler, hva er det folk vil anbefale av fordeler?

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med den gamle fordeleren, men med nytt lokk og rotor, samt la elektronikken ut i vingen. 

Hvilken jeg kjøpte husker jeg ikke i farten, annet enn at det var et Lucas produkt :P 

RimmerBros har en rimelig oversiktlig side med de ulike typene og hvilke motornummer de passer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...