Gå til innhold

1963 Forward Contol IIA


David Hauer

Anbefalte innlegg

Etter at jeg kom i ny studiesituasjon fra februar i år, et engasjement som kommer til å strekke seg tre år frem i tid, har jeg kommet til at jeg bør skille meg ad med dette prosjektet. Det sitter langt inne siden det er det artigste LR-prosjektet jeg har hatt..

 

Det dreier seg altså om en Forward Control IIA fra 1963 med 2.25 bensinmotor – levert med standard hjuldimensjon 9.0x16. Modellen ble lansert i 1962, så denne bilen er blant de tidligste.

Bilen er vel i det man trygt kan betegne som dårlig forfatning, og en full gjennomgang av «alt» må påregnes. Det positive er at karosseriet er rimelig slik det skal være og uten ødeleggende ombygninger. Eneste skade på karosseriet er bulken som sees på foran på høyre side der fangeren også har fått seg en trykk.  Ellers deler jo bilen svært mye med standard Serie 2A, så deler er lett tilgjengelig.

 

Dekkene er helt gåene, så for å få et objekt som lettere lar seg flytte på kjøpte jeg fem nye 9.0x16 av typen Petlas NT 3 til drøye 10 000,- som følger med (sjekk ut bildet, og eksempelvis på dekkonline.no). Dekkene er fremdeles ikke montert. Kjøpte også slanger for å sikre trykk over tid:-)

 

Bilen befinner i Fyresdal i Vest-Telemark og må hentes på henger.

 

Bil og dekk selges samlet for 17 000,-

 

Håper det er noen som kan overta stafettpinnen og gi den et godt hjem!

 

Om du er interessert kontakt meg på mobilnummeret du finner i denne lenken:

 

http://www.khm.uio.no/om/organisasjon/seksjon-for-samlingsforvaltning/ansatte/davidha/index.html

20180430_174231.jpg

20180430_174400.jpg

20180505_144903.jpg

IMG_2324.JPG

IMG_2325.JPG

IMG_2327.JPG

IMG_2328.JPG

Endret av David Hauer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmer og ramme til kassen er sjeldne i dag. Bare den gjør bilen verdt å ta vare på.

Rover akslinger og  pickup hytte betyr at dele tilgangen er enkel. Eneste forskjell er skjerm utskjæringen i nedkant av dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke en del av samlingen fra Sandnes. Jeg kjøpte bilen fra Finnmark, der den tidligere også har vært registrert på norske skilter. Har ikke oversikt over når den sist hadde skilter. Standen på bilen i dag er tilnærmet lik den jeg kjøpte den i, og ut fra informasjon fra tidligere eier og min eierhistorie har den ikke vært kjørt på ca 30 år. Kom trolig til Norge på slutten av 70-tallet.

 

Var på jakt etter en tidlig FC og kom over denne ganske så tilfeldig, dog etter nitidig tråling... Kjøpte bilen tvert utsett (kun bildemateriale) og fikk den fraktet til Oslo. "Rescue" i fronten skal ha sin bakgrunn fra tjeneste i havnevesenet i England. 

 

Det er i alle fall ikke en identietsløs bil - det norske registreringsnummeret står på meg i Vegvesenets kjøretøyregister. Ettersom bilen har vært registrert i Norge skal det altså "bare" være å sette bilen i stand og få skiltene tilbake på... ;-)

Endret av David Hauer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...