Gå til innhold

Fl1 lekkasje varmeapparat


RR-CLASSIC

Anbefalte innlegg

Varmeapparatregisteret på jentungens Freelander har begynt å lekke. Dugger over, mister frostveske og vått i dørken.

Så da spør jeg dette forumets ærede deltakere med lang fartstid, som har vert borti samme sak. Skal jeg bestille nytt register før jeg plukker ut det gamle, eller pleier det å vere grei skuring å reparere det gamle. Er det noe gjennganger mtp hvor det begynner å lekke.

Varierer i pris for nytt register, fra 5-6 hundrelapper til 3500 kr.

Takknemlig hvis jeg får ta del i andres erfaring :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotakk, holder på nå å skru meg innover til registeret. Gådd greit til nå, men den høyre kontakten på sikkringsboksen sitter noe jævlig. Har røska løs en ledning til nå, som jeg må lodde på. Kontakten sitter like fast. Noen som har plagdes med dette. Skulle jo bare være å trykke ned låsetapp og dra den ut i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt skruing for å få ut varmeapparatet, men vel verd å gjøre selv. 15.-20.000 kroner er det merkeverkstedet skal ha for denne reparasjonen. 
 Hvis registeret lekker i en loddeskjøt, er det nokså greit å reparere selv med å lodde om. Plugg det ene røret og kople trykkluft til det andre (lavt trykk, maks 0,5 bar) og senk registeret i vann. Lekkasjen blir lett synlig der boblene strømmer ut. 
 

Bobler.jpg

Endret av jonaf
Bobler i loddeskjøt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Joda Yarnslayer,jentungen ble riktig så fornøyd. Vet ikke om jeg er like fornøyd, da frostveske fortsatt forsvinner fra systemet.

Får lete litt mere etter lekkasje før jeg river av toppen igjen. Skulle kanskje ikke brukt Mls pakkning da jeg byttet topp pakninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ikke blir helt tett med MLS-pakning er dessverre ikke uvanlig. Det er viktig med perfekte pakningsflater og riktig foringshøyde, og i tillegg er det lurt å bruke toppakningsklister på pakningen.   Kjenner du en søtlig lukt av varm kjølevæske når motoren er i ferd med å oppnå driftstemperatur? Da er det sannsynligvis en liten lekkasje mellom toppen og blokka.

Du kan trykksette ekspansjonstanken med trykkluft og la motoren stå over natta. En dam med kjølevæske på garasjegulvet vil da fortelle om hvor det lekker hvis lekkasjen går utover og ikke inn i bunnkassen. Grå motorolje vil sladre om innvendig lekkasje.

Omega 101 er et dyrt og effektivt tettemiddel som noen anbefaler mot slike lekkasjer. https://www.kullagret.com/product/omega-101-kylartatning-flytande-korken-250ml 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, jonaf skrev:

At det ikke blir helt tett med MLS-pakning er dessverre ikke uvanlig. Det er viktig med perfekte pakningsflater og riktig foringshøyde, og i tillegg er det lurt å bruke toppakningsklister på pakningen.   Kjenner du en søtlig lukt av varm kjølevæske når motoren er i ferd med å oppnå driftstemperatur? Da er det sannsynligvis en liten lekkasje mellom toppen og blokka.

Du kan trykksette ekspansjonstanken med trykkluft og la motoren stå over natta. En dam med kjølevæske på garasjegulvet vil da fortelle om hvor det lekker hvis lekkasjen går utover og ikke inn i bunnkassen. Grå motorolje vil sladre om innvendig lekkasje.

Omega 101 er et dyrt og effektivt tettemiddel som noen anbefaler mot slike lekkasjer. https://www.kullagret.com/product/omega-101-kylartatning-flytande-korken-250ml 

 

Skal du trykkteste med luft, så pass for all del på å ikke sette på mer en 1 bar med overtrykk. Det er nok flere enn meg som har sprengt varmeregister+++ med å sette 6-7 bar med trykkluft på :D:D 

 

Når det gjeldertoppakkning, så er ikk MLS pakkninga så god som mange skulle tro: https://www.dmgrs.co.uk/pages/why-the-mls-gasket-isnt-quite-all-its-cracked-up-to-be 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...