RR-CLASSIC Skrevet 10. mai 2018 Del Skrevet 10. mai 2018 Varmeapparatregisteret på jentungens Freelander har begynt å lekke. Dugger over, mister frostveske og vått i dørken. Så da spør jeg dette forumets ærede deltakere med lang fartstid, som har vert borti samme sak. Skal jeg bestille nytt register før jeg plukker ut det gamle, eller pleier det å vere grei skuring å reparere det gamle. Er det noe gjennganger mtp hvor det begynner å lekke. Varierer i pris for nytt register, fra 5-6 hundrelapper til 3500 kr. Takknemlig hvis jeg får ta del i andres erfaring Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Bare å bytte register mener jeg. Å reparere slikt lager bare ofte mere skrujobb for deg selv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dykkern Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Men stor jobb å bytte det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 12. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2018 Jotakk, holder på nå å skru meg innover til registeret. Gådd greit til nå, men den høyre kontakten på sikkringsboksen sitter noe jævlig. Har røska løs en ledning til nå, som jeg må lodde på. Kontakten sitter like fast. Noen som har plagdes med dette. Skulle jo bare være å trykke ned låsetapp og dra den ut i utgangspunktet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 13. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2018 Ble litt skrujobb å få ut varmeapparatet ja Lurer litt på hvor mye dette ville kostet på et verksted Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) Det er litt skruing for å få ut varmeapparatet, men vel verd å gjøre selv. 15.-20.000 kroner er det merkeverkstedet skal ha for denne reparasjonen. Hvis registeret lekker i en loddeskjøt, er det nokså greit å reparere selv med å lodde om. Plugg det ene røret og kople trykkluft til det andre (lavt trykk, maks 0,5 bar) og senk registeret i vann. Lekkasjen blir lett synlig der boblene strømmer ut. Endret 13. mai 2018 av jonaf Bobler i loddeskjøt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 13. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2018 Joda, godt betalt i form av penger spart. Fant lekkasjen ved hjelp av trykkluft og zalovann. Skal lodde og teste på nytt, og så får vi se om jeg får ihop greiene igjen. Takk for innspill, og engasjemang. VBF! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Imponert! Håper jentungen setter pris på jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 3. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2018 Joda Yarnslayer,jentungen ble riktig så fornøyd. Vet ikke om jeg er like fornøyd, da frostveske fortsatt forsvinner fra systemet. Får lete litt mere etter lekkasje før jeg river av toppen igjen. Skulle kanskje ikke brukt Mls pakkning da jeg byttet topp pakninga? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonaf Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 At det ikke blir helt tett med MLS-pakning er dessverre ikke uvanlig. Det er viktig med perfekte pakningsflater og riktig foringshøyde, og i tillegg er det lurt å bruke toppakningsklister på pakningen. Kjenner du en søtlig lukt av varm kjølevæske når motoren er i ferd med å oppnå driftstemperatur? Da er det sannsynligvis en liten lekkasje mellom toppen og blokka. Du kan trykksette ekspansjonstanken med trykkluft og la motoren stå over natta. En dam med kjølevæske på garasjegulvet vil da fortelle om hvor det lekker hvis lekkasjen går utover og ikke inn i bunnkassen. Grå motorolje vil sladre om innvendig lekkasje. Omega 101 er et dyrt og effektivt tettemiddel som noen anbefaler mot slike lekkasjer. https://www.kullagret.com/product/omega-101-kylartatning-flytande-korken-250ml Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 (endret) 19 timer siden, jonaf skrev: At det ikke blir helt tett med MLS-pakning er dessverre ikke uvanlig. Det er viktig med perfekte pakningsflater og riktig foringshøyde, og i tillegg er det lurt å bruke toppakningsklister på pakningen. Kjenner du en søtlig lukt av varm kjølevæske når motoren er i ferd med å oppnå driftstemperatur? Da er det sannsynligvis en liten lekkasje mellom toppen og blokka. Du kan trykksette ekspansjonstanken med trykkluft og la motoren stå over natta. En dam med kjølevæske på garasjegulvet vil da fortelle om hvor det lekker hvis lekkasjen går utover og ikke inn i bunnkassen. Grå motorolje vil sladre om innvendig lekkasje. Omega 101 er et dyrt og effektivt tettemiddel som noen anbefaler mot slike lekkasjer. https://www.kullagret.com/product/omega-101-kylartatning-flytande-korken-250ml Skal du trykkteste med luft, så pass for all del på å ikke sette på mer en 1 bar med overtrykk. Det er nok flere enn meg som har sprengt varmeregister+++ med å sette 6-7 bar med trykkluft på Når det gjeldertoppakkning, så er ikk MLS pakkninga så god som mange skulle tro: https://www.dmgrs.co.uk/pages/why-the-mls-gasket-isnt-quite-all-its-cracked-up-to-be Endret 5. juni 2018 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 17. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2018 Takk for tips, har funnet en til lekkasje på en slange. Så får vi se om det fortsetter å forsvinne frostveske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.