Gå til innhold

Vibrering, 1999 110 HCPU


kes

Anbefalte innlegg

Har endelig fått kjørt litt i min "nye" Defender, 1999 110 HCPU, som varslet av selger har den en litt (for kraftig) vibrering. Hele bilen skjelver og det virker absolutt litt for voldelig til at jeg liker det.

 

Har så langt forsøkt å plukke av bakre mellomaksel for å sjekke om det endret på noe, men det oppleves likt. Jeg har røsket og dratt i begge mellomakslingene for å kjenne etter om det var noe slakke uten at jeg kjenner noe unormalt. Jeg har forsøkt å dra litt forsiktig på brekket i fart, det hjelper kanskje litt, men det kan også være at turtallet synker, for vibreringen virker å dukke opp ved gitte turtall, i alle fall i tredje, fjerde og femtegir. Det gir seg også litt over et visst turtall.

 

Vibreringen later til å gi seg om jeg trykker inn kløtsjen, det er litt vanskelig å holde turtallet stabilt da, men kan en teori være at det er kløtsjen/svinghjulet som kan være i stykker/ute av balanse? Jeg har lest litt om at det kan bli ubalanse i det store reimhjulet "foran veiva", men får ikke det til å rime helt med at vibreringen opphører med kløtsjen inne. Både gearkasse og kløtsj skal være byttet på et tidspunkt.

 

Noen tips til hvordan jeg kan feilsøke dette videre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reimhjulet skulle være enkelt og sjekke ut, ref ett eller annet aussie-forum. Men om det gir seg når du kløtsjer, er jeg enig i resonnementet ditt.

Bare for å ha sagt det, hjul er avbalansert og alle foringer er sjekket?

Jeg hadde nok da gått på ett kløtsjbytte. I og med at du ikke vet når den er skiftet før. Er det sannsynlig at det sitter ett HD-sett der inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk på dekkbutikken er booket for dobbeltsjekk. Foringer har jeg bare sett over, de ser ganske faste ut, har en plan om få den på en bukk og frem med et spett, men ikke kommet så langt. Jeg vet ikke hva som sitter inni der, men mistenker at det er normale deler. Skal grave litt i kvitteringsbunken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Sjekk fremre mellomaksling en gang til.

Demonter om nødvendig.

 

Ja, tenkte å henge på den bakre igjen og ta av den foran og prøve en tur. Jeg la merke til at "klørne" i hver ende stod på linje på den bak, jeg mener å huske at de pleier å stå litt "ute av register", men det er kanskje bare foran? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Min vibrerer også litt ved belastning. Høres ut som at et helikopter henger over bilen. Min feilkilde tror jeg er slakke i transfer-kassa. Verdt å sjekke.

 

Ja, det er også en mistenkt i saken, får det bare ikke til å rime helt med det å trykke inn kløtsjen, men det er klart da mister den jo inngående belastning... Tror jeg må finne en voksen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomakselen foran er ny, til og med blå, så den er nok ikke original. Alle kryssene ser fine ut. Smurte er de også. Uansett, skal sette på den bak og ta av den foran for en ytterligere sjekk.

 

På dette bildet: 

11267-ftc3905-rear-propshaft-defender-11

 

så ser det ut som "klørne"(hva heter de som holder kryssene?) står på linje, som på min, så da er det vel slik det skal være.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke stå på linje, men er de balansert sånn er det best å la det være.

 

Har du dobbeltledd foran mot girboksen?

 

Fjern fremre mellomaksling likevel for å utelukke den. Ikke første gang ny aksling er levert uten fett, og særlig om du har dobbeltledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jammen meg jeg fant ut av det. Når den bakre var av, var det jo lett å ta av håndbrekktrommelen, satset på at det var trygt å ta en liten prøveturen mens båndene fikk luftet seg. Og da var ikke vibrasjonene de samme lenger, hmm. Sjekke litt mer, trommelen så nesten ny og bånda det samme.

 

Studerte så litt på det, og fant ut at båndene var montert feil vei. Det er en lang ende og en kort ende (leading og trailing edge) på båndene, altså en del av stålet uten bremsebelegg og her stod altså den korte enden mot rotasjonsretningen. Etter en inbitt kamp mot de små låsefjærene, eller egentlig den ene, som er nesten umulig å få holdt igjen bak der Holdt nesten på å ta av hele brekkmekanismen for å få det sammen, men fikk lurt inn noe mothold og kjempet den på plass.

 

Har bare hatt en liten prøvetur etterpå, men det virker veldig mye bedre nå. Teorien min er at ved at de har stått feil vei så har de buttet i trommelen og laget disse artige vibrasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vibrasjoner i bilen som skyltes feil / låsing på dynamoen. Forsto ikke problemet før dynamoen totalhavarerte og ble byttet. Tror ikke min  ble åvirket av clutching. Hadde også diverse hint med Piping fra reim og avslitt reim jeg ikke forsto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...