Gå til innhold

Bestille LR-deler: hvor? Merker? Kvaliteter?


CSSGT

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er fersk eier av min første LR, en Discovery 4.

Min første reparasjon ser ut til å bli ryggesensor i fanger bak, og jeg trenger derfor deler. Både sensor og muligens kabelsettet.

 

"Alle" sier at det er rimelig med LR dersom man bestiller deler og skrur selv, så spørsmålene mine er:

 

  • Hvor bestiller dere deler (Norge/UK)?
  • Originale LR deler kontra andre merker, hvilke merker er ok/ikke ok?
  • Gjerne norske leverandører også, hvilke alternativer har man?

 

Alle tips og erfaringer tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste for deg som bor i Stor-oslo, er å ta turen innom Erik Winter Sørensen (https://www.wint-imp.no/)

Alternativt er det å finne noen å skru sammen med, og sjekke hvor de bestiller fra.

 

Fra England er det ett større utvalg av leveradører. Her er noen eksempler:

Paddocks - Rimlige, spesielt på egne deler til Defender (gjelder ikke deg og meg). Litt dårlig i kommunikasjonen ved trøbbel

LRDirect - har flere forskjellige leverandører og kvaliteter av de forskjellige delene, men du må vanligvis vite delenummer for å få rett del. De har eget verksted og merker deler med hva verkstedet anbefaler

Advanced Factors - har fått gode skussmål her i det siste

BritCar - Skaffer det meste, også det som andre må gi seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lrdirect og island4x4 for de store planlagte innkjøpene. Island4x4 har fast fraktpris så fyll på med servicedeler.

EWS for amåtteri og akutte behov. Bare fKturaen på gjennomslagspapir er verdt påslaget fra uk pris!!

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med forskjeller i kvalitet?
Mener jeg leste et innlegg som sammenliknet Paddocks med Biltema, med tanke på pris/kvalitet.

Og hva med Britparts, som man her og der leser omtalt som Shitparts?

 

En ting er å gå på Biltema og kjøpe noe billig når det er rett rundt svingen. Billig og tilgjengelig, og hvis det ikke funker så kan man enkelt kjøpe en til eller skaffe en bedre del, men når man først skal bestille fra utlandet, vente på frakt, betale frakt og moms og tollgebyr, så er det for meg ikke interessant å finne ut at det må gå rett i søpla og så må jeg skaffe ny del.

 

Er det produsenter som er bedre/dårligere enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel mange kvaliteter å velge mellom og prisen avspeiler ofte kvaliteten. Jeg er spesielt oppmerksom på deler som er avhengig av gummi, som styrekuler, disse kjøper jeg ALDRI billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss så går også kvalitetsvalget mye på hvor mye jobb det er å bytte en gitt del.

 

Om det er noe man må demontere halve bilen for å skifte, så blir det stort sett orginaldeler, i "verste fall" OEM. Har dog litt variable erfaringer med OEM. 

 

Filtre og servicedeler blir stort sett det rimeligste vi finner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 9.5.2018 den 11.45, SveinHa skrev:

Det er som regel mange kvaliteter å velge mellom og prisen avspeiler ofte kvaliteten. Jeg er spesielt oppmerksom på deler som er avhengig av gummi, som styrekuler, disse kjøper jeg ALDRI billig. 

Og med gummi som SveinHa nevner her tenker jeg også på alt av foringer til understell, stab-stag osv. Mange av oss har prøvd polybush og andre mer "moderne" materialer til slikt, men det viser seg gang på gang at gummi både varer lengst og gir best komfort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mye fra Island 4x4 de er billige og skriver også av hvilke merke/fabrikat delen er. De sender som regel ganske kjapt med DHL. Jeg sitter imidlertid med en følelse etter å ha lest på div forumtråder at de er litt dårlige på reklamasjon. Hadde jeg kjøpt en litt dyrere del eks. Kompressor hadde jeg gått for en av de andre leverandørene som nevnt over. Jeg reklamerte på en kompressor jeg kjøpte hos Rimmer Bros. Fikk pengene tilbake, null problem. 

 

Ellers er det bare å gjenta det trondshj sier; deler hvor du må skru fra hverandre halve bilen, typisk hjuloppheng, og også dels kritiske deler som luftmengdemåler, lambda osv bør være OEM eller av kjent fabrikat.`

 

Lykke til Martin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kaprer denne tråden litt. Jeg tenkte jeg skulle bytte skiver og klosser bak på mind 2015 Disco 3.0. Skruinga er jeg ikke så bekymra for, men jeg synes det er litt vanskelig å bestille deler på nett. Noen av nettbutikkene over her opererer med flere alternativer avhengig av chassinummer på delene, mens noen ikke gjør det. Og når jeg klikker på bremseklossene jeg som er listet opp under Disco3/4 hos island4x4 står det at de er til Range Rover. Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmen Bilverksted ,  Strømmen  , tlf. 990 90 775

Kenneth har som oftest delene i hylla , og vet hva som trengs.

 

Og med medlemskap i Norsk Land Rover Klubb , så blir det rabatt både på deler og evt. arbeid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ekkoj skrev:

Kaprer denne tråden litt. Jeg tenkte jeg skulle bytte skiver og klosser bak på mind 2015 Disco 3.0. Skruinga er jeg ikke så bekymra for, men jeg synes det er litt vanskelig å bestille deler på nett. Noen av nettbutikkene over her opererer med flere alternativer avhengig av chassinummer på delene, mens noen ikke gjør det. Og når jeg klikker på bremseklossene jeg som er listet opp under Disco3/4 hos island4x4 står det at de er til Range Rover. Noen som kan hjelpe? :)

 

D3 og D4 samt RR Sport har samme bakbremser og parkeringsbrems. Bestill deler for parkeringsbrems i samme omgang. Det er ikke helt usannsynlig at du skader bremseskoene til parkeringsbrems når du tar av skivene bak. I tillegg har disse et hengsel som gjerne ruster og gjør at bremsen henger seg på etter en tid. (Sett inn dette med bremsefett om du bytter, så holder det lenger).

 

Jeg har ofte brukt Rimmerbros. De gangene jeg har vært i tvil så har jeg sendt de en mail med chassisnr og fortalt de hvilke deler jeg trenger og om jeg vil ha orginal, OEM eller tredjepart. Da får du rett svar i retur. Med litt samvittighet så bør du jo da bestille fra de også... 

Sist gang jeg byttet alt bak så var dette handlelisten min:

 

SDB000646BREMBO    Brake Discs Rear (pair) - SDB000646BREMBO - Brembo 1 stk
LR019626    Retaining Spring Kit Rear - LR019626 - Genuine 1 stk
LR031947    Brake Shoe Set (includes clips& springs) - LR031947 - Genuine  2 stk
LR055454P1    Brake Pad Set Rear - LR055454P1 - OEM, 1 stk
SMV500010    Slider Pin Bolt - SMV500010 - Genuine 2 stk

 

Dette ble kjøpt hos Rimmerbros. Om andre forhandlere har andre delenummer for tredjepartsdeler vet jeg ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...