Gå til innhold

Får ikke bensin


Signe

Anbefalte innlegg

Hei, Er ny her på forumet, og fersk eier av en 1975 Ex-mil serie III, som nå står...Startet som et skudd, men døde med én gang. Virket som den ikke får bensin. Jeg pumpet manuelt, og det kom bensin til "mellomfilteret" før forgasseren. Fikk et tips om å koble fra filteret og blåse rent (?), men da jeg monterte det på igjen, så komdet ikke noe bensin når jeg pumpet.... Er det luft i systemet eller er pumpen gåen.. Har jo ikke særlig peiling på dette her, og håpet jo at jeg skulle få litt flere turer med den før noe gikk galt.. Bilen står på hytta i Sverige, og en mekaniker i "grenda" skal se på den til uka. Aner ikke hvor mye han kan om gamle biler..Noen tips om hva jeg skal be ham om å sjekke? Har lastet ned verkstedsmanualen.

Alle tips mottas med takk..:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om pumpa er gåen så vil kommer det neppe særlig mye bensin frem, og om det er noen lekasjer på pumpa så kan man vel risikere at motoren suger luft i stedet for drivstoff. I alle fall det jeg har opplevd med dieselbiler og defekte pumper.

 

Jeg har ikke den ringeste anelse om hvordan ståa er mer ex-mil, men på mange andre biler, så kan man høre at drivstoffpumpa går når man skrur på tenningen. Noen "voksne" her inne kan helt sikkert gi bedre kvalifiserte gjetninger enn meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, men virker tankmåler så du har bensin på tanken? 

Eventuelt kunne du prøvd den andre tanken hvis et rør har ryki. 

 

Ellers er det vanelig at membranen i bensinpumpe ryker. Ny komplett pumpe koster ikke stort fra famous four. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoffpumpa på denne er rein mekanisk så ingen lyder ved tenning på.

Pumpa leverer kun når motoren roterer eller Signe pumper for hånd.

Si fra til mekanikeren at det er to tanker orginalt på bilen og det sitter en kran ved venstre leggen til passasjeren .

Er mekanikeren gammel nok 40++ eller interessert i gamle biler fyrer den nok opp snart.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanikeren er nok under 40, men skrur litt på gammelt. Har lurt litt på hvor den tankvelgeren sitter. Vet at den fremre tanken ikke er i bruk. Kanskje bryteren den har blir vridd på ved et uhell. Sjekker neste gang jeg er nede. Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat drevet og startet opp en gammel traver som har stått stille i mange år. Det vi gjorde da (etter tips av gode LR entusiaster), var å koble en tank fra en utenbordsmotor rett på forgasseren. Da kunne vi pumpe manuelt med pumpen på slangen fra utenbordstanken og få bilen til å gå. Når dette gikk greit renset vi glasset på pumpa på blokka, og koblet oss inn der i stedet. 

Du kan også ta av bensinkoblingen inn på forgasseren og se om det spruter bensin når du kjinner motoren på starteren. Da ser du om pumpa gir bensin. Men som Gaute sier, så finner nok mekanikeren ut av dette. Det er ikke akkurat veldig komplisert å få en seriebil til å gå (men det kan være frustrerende for det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra egen erfaringsbank kan jeg melde at pumpa går i inngrep med kamakslingen via en arm på pumpen som går opp og ned med kammen. Hvis denne står i øvre posisjon (noe du ikke kan se fra utsiden) så fungerer ikke håndpumpen. Roter motoren enten med starteren eller sveiva/vifta og prøv håndpumpen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...