Gå til innhold
LRforum

Nettverk i hus og anneks


leiohel

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd og bistand med noe jeg har null peiling på.

 

har et hus og et anneks. I kjelleren på annekset kommer telefonledningen inn og der er en kontakt ( sånn lite til å plugge i datakabel)

 

i dag så går det kabel fra kontakt i kjelleren i rør inn til huset. Der er et modem med trådløs overføring og kabler til der hvor vi har TV.

 

nå vil jeg ha nett i annekset også og noe bedre enn trådløst. Pratet med telenor og de sier at jeg bare kan ha et modem PR adresse.

 

så vil følgende funke: 

- flytte modem ned i kjelleren.

- Bruke kabel som ligger i dag inn til huset ( kabel består av flere små ledninger, så jeg tror det er datakabel) til en trådløs ruter med innganger til kablene i huset. 

- fra modemet, som nå står i kjelleren, kabler jeg opp til rommet i annekset hvor jeg setter en trådløs ruter .

 

kan dette fungere?

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du klarer å få en kabel tl igjennom røret, så kan du strekke en tp. kabel fra den trådløse routeren du har i huset tilbake til annekset, så kan du sette en ny trådløs router der eller annet utstyr..  (forutsetter at lengde på røret ikke er noe særlig lenger enn 100m)..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se for seg oppsettet ut fra beskrivelsen. Du har en tråløs router i huset og kablet nett innad i dette, og vil ha forlenget kablet nett ut i annekset for å slippe dårlig trådløs dekning der? Hvordan er den den kablete ledningen fra annekset koblet sammen med huset?
Hvis jeg har forsått det rett bør du kunne slippe unna med en hub, evt switch,  der kabelen kommer inn fra annekset, så fremt du har kablet nett innad i huset i relativ nærhet. Men, kabelen som allerede ligger ut til annekset må kanskje termineres om hvis det er gamle TLF-kontakter på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hub ville jeg kun brukt midlertidig i den aller ytterste nød, særlig når en switch ikke koster stort. :)

 

Som Kvasi påpeker her, så hadde litt klargjøring av oppsettet vært fordelaktig. Avstand til anneks hadde også vært kjekt å vite, samt hva slags trådløs router det er snakk om, og om denne og modem er en og samme boks.

 

Om det er en egen boks, og kvaliteten på denne ikke er av den beste, så kan det hende at det enkleste bare er å få en ny trådløs router med bedre rekkevidde og hastighet - gitt at ikke annekset ligger for langt vekk. Plassering av den trådløse routeren har også mye å si. Trådløse signaler kan bli kraftig redusert av både murvegger og glass/vinduer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen ble som følger

flyttet modem ned i kjeller hvor inntaket fra stolpen står.

koblet om ADSL kabelen som gikk inn i huset til nettverk kabel. 

Satt opp ruter i huset 

kablet ny kabel fra modem til bula i annekset med egen ruter.

 

funker gull

 

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...