Brage Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 (endret) Som jeg var inne på i en annen post måtte jeg skifte bærekuler etter mangel på EU kontroll. Mangel lappen var grei den, det var nokså tydelig slakk på begge sider, så her kommer en beskrivelse av jobben som i prinsipp er 100% lik på Discovery 2. Når jeg først måtte frem i der å rote, bestemte jeg meg for å skifte begge hjullager hubbene samtidlig. For å sikre meg fra å bli stående låst kjøpte jeg også begge fremre ABS sensorer( unødvendig denne gangen, men har erfart at de ikke kommer ut hel tidligere ). Så jeg bestilte alle deler fra island 4x4. Hjul lager hubbene, bremse skjold, ABS sensorer med bushinger og tilbehør, justerings collet som sitter under hub, alle bærekulene, akselhus oil seal mm. Verktøy for å presse ut og inn kulene fikk jeg også bestilt fra england ( relativt mange penger for det, men ett må ha verktøy ) og sentrerings verktøyet fikk jeg lånt fra en hyggelig kar her på forumet. Demontering, dette må av: - Track rod helt av og draglink enden mot høyre hub. - Bremsekaliper med slave ( bindes opp ) , bremse skiver, bremse skjold. - ABS sensor ut av bushing og bushing ut( skiftes alltid med ny ) - Hjullager hub med aksling ( kan fjernes komplett om du ikke ønsker å skifte hjullager ) - akselhus oil seals. Da er det klart for å fjerne bærekuler. Starter med nedre bærekule, så øvre på begge sider - med verktøyet kjøpt på ebay produsert av www.lasertools.co.uk gikk det som en lek. - Nå var det en sjelden mulighet til å fjerne litt rust fra steder hvor du normalt aldri kommer til, så det ble gjort. Så montering: - På med nye bærekuler. Må ta den øvre først, se bildet under som viser verktøyet korrekt oppstilt med øvre kule presset på plass. ( Aksel krona er primet her, derfor grønn på bildet ) Brukte moderat med medium locktite som smurning på glideflatene - Så den nedre bærekulen, bildet viser verktøy oppstilt med nedre kule presset på plass. - Verktøy kittet. se bilde: www.lasertools.co.uk kit nr:6293 - Begge kulene på plass. - Så det bare å henge på styrekrona ( brukte anledningen til å shine opp den også ). - monter inn en ny collet ( justerings mutter ) FTC3572 under først, med 4 mm avstand fra krona. Ferdig montert collet på ferdig justert styre krone vist under ( litt dårlig kvalitet ) - monter nå styrekrona helt fast i den øvre kulen først med 110 Nm moment. - Så må du ha sentreringsverktøyet fra LR eller tilsvarende. Verktøyet tres inn i akselhuset og spennes fast, med ett glidende adapter som har nøyaktig pasning til hullet i styrekrona. Se bildet. - Så skrus bærekule mutteren nesten helt fast under og nå justeres collet mutteren under krona til det er glide pasning på verktøyet. se bildet. - Deretter, strammes collet 1,25 runde og nedre bærekule mutteren trekkes til moment 135 Nm. - sjekk glide pasning på verktøyet igjen, gjøres om igjen om det ikke er bra nå ( regn med en del ganger med justering før dette er perfekt glide pasning etter ferdig moment ) - Så er det bare å fjerne verktøy og på med ny aksel oil seal FTC4822. - Stikk så aksel og hub inn med litt olje og montere til styre krona. Her er det lurt å bruke antiseize på flensen til hubben, slik at det er mulig å demontere senere. - inn med ny ABS bushing FTC1374 med siliconfett og samme med selve sensoren. - sett på trackrod og draglink nå - Så på med bremse skjold, skiver og kaliper. - Marker kuleskiftene med en 12 mm bred gul stripe på hver posisjon, ref vedlikeholds boken. Se bildet lengere opp. Se på resultatet nå og smil. Summert :Hørte at ett verksted i Akershus omegn hadde gitt pris på 42 000kr for å skifte øvre og nedre bærekuler på en discovery 2 til en dame som også hadde fått mangel lapp. Ja det er litt jobb, og ja jeg vil ikke anbefale å engang prøve om du ikke har verktøy tilgjengelig som du vet fungerer. - Det skal utrolig lite feilarbeid til før akselens press pasninger til kulene er ødelagt, eller de nye kulenene blir ødelagt fordi verktøyet ikke er godt nok Sentreringsverktøyet for akselen er også ett må ha før du kan gjøre jobben, har du ikke det tilgjengelig - så ikke prøv. Thats it mye penger spart og en god erfaring. Kanskje til nytte for noen, eller bare for litt lese under holdning. Mvh Brage Ps: Takk for lånet av sentrerings verktøyet ( det er knallbra nå ) Husk du må ha: Sensor Bush:FTC1374 Oilseals aksel:FTC4822 Collet justerings mutter nede ( lurt med ny ):FTC3572 Endret 7. mai 2018 av Brage tillegg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Som vanlig ser jeg jobbene dine består av dels slurv, dels slendrian og resten surr og tilfeldigheter ! Hadde enda de som tegnet og designet de forbaskede bilene, gjort en like grundig jobb i alle detaljer ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 God beskrivelse, burde kanskje lagt en kopi inn på LR-wiki sidene? eventuelt flyttet denne? PS, bra at du fikk brukt sentrerings verktøyet OG oppgradert det , og selvfølgelig dersom flere trenger å låne verktøyet er det bare å synge ut (de på Østlandet må jo hive seg rundt nå når verktøyet befinner seg der) PSS, det finnes et generelt avdrager sett som også gjør jobben, en del rimeligere en orginal verktøyet, og noe mere fumlete å bruke. https://www.ebay.co.uk/itm/21pc-Universal-Ball-Joint-Service-Kit-Ball-Joint-Removal-PROFESSIONAL/262732874341?hash=item3d2c198265:g:W~gAAMXQjWtRMz4N Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 8. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2018 Takk for det Rune Sentrerings verktøyet er knallbra, meget presist nå. Jeg er veldig takknemlig for den raske responsen / sendingen til meg. Det er pakket og klart for retur, men vi kan holde litt i tilfelle noen i nærheten vil gå på en runde. eller kanskje vi møtes på ett treff i sommer. Har du noe treff spikret? Mvh Brage (Jokern ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 Hmm, kanskje det sentreringsverktøyet kunne vært kjekt å låne ? Men skal det somle rundt på Østlandet til midtsommers, så spørs det ... Må først finne ut av hvor prekært bytte av bærekuler er... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 8. mai 2018 Del Skrevet 8. mai 2018 (endret) 5 timer siden, grunneieren skrev: PSS, det finnes et generelt avdrager sett som også gjør jobben, en del rimeligere en orginal verktøyet, og noe mere fumlete å bruke. https://www.ebay.co.uk/itm/21pc-Universal-Ball-Joint-Service-Kit-Ball-Joint-Removal-PROFESSIONAL/262732874341?hash=item3d2c198265:g:W~gAAMXQjWtRMz4N Et slikt sett ligger i hylla her i Kristiansund og kan lånes av trengende. Og jeg mener å huske fra studier av verkstedmanual at sentreringsverktøy ikke brukes på D2, det er ikke noe å justere/sentrere. Eller? Endret 8. mai 2018 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) Kan se ut som du har rett. Finner ingenting om sentreringsverktøy i Rave for D2. Rart. Men helt greit for meg Endret 9. mai 2018 av finnarne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 9. mai 2018 Del Skrevet 9. mai 2018 (endret) 22 timer siden, Brage skrev: Takk for det Rune Sentrerings verktøyet er knallbra, meget presist nå. Jeg er veldig takknemlig for den raske responsen / sendingen til meg. Det er pakket og klart for retur, men vi kan holde litt i tilfelle noen i nærheten vil gå på en runde. eller kanskje vi møtes på ett treff i sommer. Har du noe treff spikret? Mvh Brage (Jokern ) Jeg håper jeg slipper å bytte noen opphengskuler med det første, så kan jo fint la det ligge noen uker i tilfelle noen skulle ha planer om å bytte og rekker å strekke handa i været. Når det gjelder treff så har jeg ikke kommet så langt at Land rover treffene står på kalenderen. Er slik annlagt at jeg er interesert i det meste som brummer, medlem av 4 forskjellige bilklubber og aktiv i Corsa Italiana, så mange treff blir det, men ingen Land rover treff planlagt i år desverre. Men det er jo andre fra Sørlandet som fyker rundt på disse treffene, Finn Arne for eks. de kan sikkert bli overtalt til å ta det med seg tilbake 17 timer siden, GuttormG skrev: Et slikt sett ligger i hylla her i Kristiansund og kan lånes av trengende. Og jeg mener å huske fra studier av verkstedmanual at sentreringsverktøy ikke brukes på D2, det er ikke noe å justere/sentrere. Eller? Nei, er ikke justering på D2, ellers er jobben lik! Har som sagt samme sette her i Arendal, så dersom noen trenger er det til låns, men det gidder jeg ikke sende i posten, mao du må komme på døra for å få lånt det Sentrerings verktøyet går fint i posten. Endret 9. mai 2018 av grunneieren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 9. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2018 Må vel avslutte med at bilen ble godkjent igår, det er alltid en sånn god følelse... Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Hei Brage, Fikk høre av et verksted at man må bestille større kuler enn originalt når man bytter disse? Stemmer dette? Jeg finner ikke noe om dette på nettet, eller hos Land-Rover forhandlere på nettet. mvh Christian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 1 time siden, christianvig skrev: Hei Brage, Fikk høre av et verksted at man må bestille større kuler enn originalt når man bytter disse? Stemmer dette? Jeg finner ikke noe om dette på nettet, eller hos Land-Rover forhandlere på nettet. mvh Christian Det er bare tull. Tror ikke det finnes produsert noen oversized kuler. I følge boka skal du kunne skifte kulene 3 ganger før hullene er oversized. Derav merkingen med gul stripe på akselhuset ved siden av kulene for hver gang. 3 gule striper= nytt akselhus i følge boka. Skulle man være så uheldig er det jo bare litt kreativtet som skal til, så løser man den problemstillingen, men det er ikke helt rett frem. Derfor er det viktig å ha kvalitets verktøy til skifte prosessen, slik at man ikke ødelegger pasningen ved bruk av feil verktøy. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 1. september 2018 Del Skrevet 1. september 2018 Hei igjen Brage, Veldig god beskrivelse for meg da jeg skal bytte på høyre side i morgen. Jeg har ikke planlagt å bytte hjullager, men jeg lurer på om du har en tilsvarende oppskrift for å få av kulene, samt det som skal demonteres før man kan presse på nye kuler. mvh Christian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 2. september 2018 Forfatter Del Skrevet 2. september 2018 4 timer siden, christianvig skrev: Jeg har ikke planlagt å bytte hjullager, men jeg lurer på om du har en tilsvarende oppskrift for å få av kulene, samt det som skal demonteres før man kan presse på nye kuler. På 07.05.2018 den 12.06, Brage skrev: Demontering, dette må av: - Track rod helt av og draglink enden mot høyre hub. - Bremsekaliper med slave ( bindes opp ) , bremse skiver, bremse skjold. - ABS sensor ut av bushing og bushing ut( skiftes alltid med ny ) - Hjullager hub med aksling ( kan fjernes komplett om du ikke ønsker å skifte hjullager ) - akselhus oil seals. Da er det klart for å fjerne bærekuler. Starter med nedre bærekule, så øvre på begge sider - med verktøyet kjøpt på ebay produsert av www.lasertools.co.uk gikk det som en lek. - Nå var det en sjelden mulighet til å fjerne litt rust fra steder hvor du normalt aldri kommer til, så det ble gjort. Som du ser så er det beskrevet i starten av den opprinnelige posten. Verktøy settet ( www.lasertools.co.uk kit nr:6293 ) inneholder de nødvendige delene også for å presse ut kulene. - Du må også bryte løs konen på kulene fra styrekrona slik at du får bort den, før kulene kan tas bort med spesialverktøyet. Siden kulene skal kastes / skiftes, kan du bare bruke en slik konisk gaffel til dette, og gjerne være litt voldsom - for de sitter godt. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Takker så mye. Hvor lang tid brukte du per side? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 2. september 2018 Del Skrevet 2. september 2018 Noen snippetriks her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 2. september 2018 Forfatter Del Skrevet 2. september 2018 5 timer siden, christianvig skrev: Takker så mye. Hvor lang tid brukte du per side? Demonterte alt en dag, og monterte en annen. Om jeg husker rett. Gikk jo med litt ekstra tid på å glassblåse, maskere og lakkere De styrekronene. 1 time siden, christianvig skrev: Noen snippetriks her? Har litt vanskelig for å gi ett bra tips fra der du er nå, siden du har valgt en annen fremgangs måte. Poenget med ett bra og riktig verktøy er at godset rundt kulene er hel. Siden verktøyet presser på kule"veggen" når de skal ut, skal du få en jevn og riktig belastning på kulene må verktøyet få en plan anleggs flate. Altså må kulen være hel. - Fra der du er nå er kanskje det beste å plane bort resten av det som stikker opp, slik at det verktøyet du eventuelt finner til å presse ut kulen får en mest mulig plan anleggs flate som nevnt. Og så er det superviktig at det du velger til å presser kulen ut med har mindre diameter en selve kulen, slik at ikke godset til akselhuset der den nye kulen skal inn blir utvidet, utvider du hullet er akselhuset per definisjon ødelagt ( og kulene må modifiseres for å kunne brukes videre, og det krever omstendig maskinering ) Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christianvig Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Da ble min også godkjent! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 2. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2018 6 timer siden, christianvig skrev: Da ble min også godkjent! Gratulerer Det er alltid en god følelse å kjøre fra kontrollen med godkjent bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.