Gå til innhold

Skifte av øvre og nedre bærekuler på Discovery 2 og Range Rover p38


Brage

Anbefalte innlegg

Som jeg var inne på i en annen post  måtte jeg skifte bærekuler etter mangel på EU kontroll.

 

Mangel lappen var grei den, det var nokså tydelig slakk på begge sider, så her kommer en beskrivelse av jobben som i prinsipp er 100% lik på Discovery 2.

 

Når jeg først måtte frem i der å rote, bestemte jeg meg for å skifte begge hjullager hubbene samtidlig.

For å sikre meg fra å bli stående låst kjøpte jeg også begge fremre ABS sensorer( unødvendig denne gangen, men har erfart at de ikke kommer ut hel tidligere ).

 

Så jeg bestilte alle deler fra island 4x4.

Hjul lager hubbene, bremse skjold, ABS sensorer med bushinger og tilbehør, justerings collet som sitter under hub, alle bærekulene,  akselhus oil seal mm.   

Verktøy for å presse ut og inn  kulene fikk jeg også bestilt fra england ( relativt mange penger for det, men ett må ha verktøy ) og sentrerings verktøyet fikk jeg lånt fra en hyggelig kar her på forumet.

 

Demontering, dette må av:

- Track rod helt av og draglink enden mot høyre hub.

- Bremsekaliper med slave ( bindes opp ) , bremse skiver, bremse skjold.

- ABS sensor ut av bushing og bushing ut( skiftes alltid med ny )

- Hjullager hub med aksling ( kan fjernes komplett om du ikke ønsker å skifte hjullager )

- akselhus  oil seals.

 

Da er det klart for å fjerne bærekuler.

Starter med nedre bærekule, så øvre på begge sider - med verktøyet kjøpt på ebay produsert av  www.lasertools.co.uk gikk det som en lek.

 

- Nå var det en sjelden mulighet til å fjerne litt rust fra steder hvor du normalt aldri kommer til, så det ble gjort;).

 

Så montering:

 

- På med nye bærekuler. Må ta den øvre først, se bildet under som viser verktøyet korrekt oppstilt med øvre kule presset på plass. ( Aksel krona er primet her, derfor grønn på bildet )

Brukte moderat med medium locktite som smurning på glideflatene

Skifte av bærekuler RRp38 mai 2018 004.JPG

 

 

- Så den nedre bærekulen, bildet viser verktøy oppstilt med nedre kule presset på plass.

Skifte av bærekuler RRp38 mai 2018 006.JPG


- Verktøy kittet. se bilde: www.lasertools.co.uk  kit nr:6293

Skifte av bærekuler RRp38 mai 2018 014.JPG

 

- Begge kulene på plass.

Skifte av bærekuler RRp38 mai 2018 008.JPG

 

- Så det bare å henge på styrekrona ( brukte anledningen til å shine opp den også ).

 

Skifte av bærekuler RRp38 mai 2018 007.JPG

 

- monter inn en ny collet ( justerings mutter ) FTC3572 under først, med 4 mm avstand fra krona.

Ferdig montert collet på ferdig justert styre krone vist under ( litt dårlig kvalitet ) 

 

 Skifte av bærekuler på RRp38 mai 2018, del2 004.JPG

 

- monter nå styrekrona helt fast i den øvre kulen først med 110 Nm moment.

- Så må du ha sentreringsverktøyet fra LR eller tilsvarende. Verktøyet tres inn i akselhuset og spennes fast, med ett glidende adapter som har nøyaktig pasning til hullet i styrekrona.

Se bildet.

Skifte av bærekuler på RRp38 mai 2018, del2 003.JPG

 

- Så skrus bærekule mutteren nesten helt fast under og nå justeres collet mutteren under krona til det er glide pasning på verktøyet. se bildet.

Skifte av bærekuler på RRp38 mai 2018, del2 001.JPG

 

- Deretter, strammes collet 1,25 runde og nedre bærekule mutteren trekkes til moment 135 Nm.

- sjekk glide pasning på verktøyet igjen, gjøres om igjen om det ikke er bra nå ( regn med en del ganger med justering før dette er perfekt glide pasning etter ferdig moment )

- Så er det bare å fjerne verktøy og på med ny aksel oil seal FTC4822.

-  Stikk så aksel og hub inn med litt olje og montere  til styre krona. Her er det lurt å bruke antiseize på flensen til hubben, slik at det er mulig å demontere senere.

Skifte av bærekuler på RRp38 mai 2018, del2 007.JPG

 

- inn med ny ABS bushing FTC1374 med siliconfett og samme med selve sensoren.

- sett på trackrod og draglink nå

- Så på med bremse skjold, skiver og kaliper.

Skifte av bærekuler på RRp38 mai 2018, del2 008.JPG

 

Skifte av bærekuler på RRp38 mai 2018, del2 009.JPG

 

- Marker kuleskiftene med en 12 mm bred gul stripe på hver posisjon, ref vedlikeholds boken. Se bildet lengere opp.

 

 Se på resultatet nå og smil.

 

 Summert :Hørte at ett verksted i Akershus omegn hadde gitt pris på 42 000kr for å skifte øvre og nedre bærekuler på en discovery 2 til en dame som også hadde fått mangel lapp.

Ja det er litt jobb, og ja jeg vil ikke anbefale å engang prøve om du ikke har verktøy tilgjengelig som du vet fungerer.  - Det skal utrolig lite feilarbeid til før akselens press pasninger til kulene er ødelagt, eller de nye kulenene blir ødelagt fordi verktøyet ikke er godt nok

Sentreringsverktøyet for akselen er også ett må ha før du kan gjøre jobben, har du ikke det tilgjengelig - så ikke prøv.

 

Thats it:rolleyes: mye penger spart og en god erfaring. Kanskje til nytte for noen, eller bare for litt lese under holdning. 

 

Mvh Brage

 

Ps:  Takk for lånet av sentrerings verktøyet ( det er knallbra nå ;)

Husk du må  ha:

Sensor Bush:FTC1374

Oilseals aksel:FTC4822

Collet justerings mutter nede ( lurt med ny ):FTC3572

 

     

Endret av Brage
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig ser jeg jobbene dine består av dels slurv, dels slendrian og resten surr og tilfeldigheter !  :)

 

Hadde enda de som tegnet og designet de forbaskede bilene, gjort en like grundig jobb i alle detaljer !  <_<

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God beskrivelse, burde kanskje lagt en kopi inn på LR-wiki sidene? eventuelt flyttet denne?

 

PS, bra at du fikk brukt sentrerings verktøyet OG oppgradert det :), og selvfølgelig dersom flere trenger å låne verktøyet er det bare å synge ut (de på Østlandet må jo hive seg rundt nå når verktøyet befinner seg der)

PSS, det finnes et generelt avdrager sett som også gjør jobben, en del rimeligere en orginal verktøyet, og noe mere fumlete å bruke.

https://www.ebay.co.uk/itm/21pc-Universal-Ball-Joint-Service-Kit-Ball-Joint-Removal-PROFESSIONAL/262732874341?hash=item3d2c198265:g:W~gAAMXQjWtRMz4N

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Rune:) Sentrerings verktøyet er knallbra, meget presist nå. Jeg er veldig takknemlig for den raske responsen / sendingen til meg:rolleyes:.

Det er pakket og klart for retur, men vi kan holde litt i tilfelle noen i nærheten vil gå på en runde. eller kanskje vi møtes på ett treff i sommer.

Har du noe treff spikret?

 

Mvh Brage 

 

 (Jokern:D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje det sentreringsverktøyet kunne vært kjekt å låne ? Men skal det somle rundt på Østlandet til midtsommers, så spørs det ...

 

Må først finne ut av hvor prekært bytte av bærekuler er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, grunneieren skrev:

PSS, det finnes et generelt avdrager sett som også gjør jobben, en del rimeligere en orginal verktøyet, og noe mere fumlete å bruke.

https://www.ebay.co.uk/itm/21pc-Universal-Ball-Joint-Service-Kit-Ball-Joint-Removal-PROFESSIONAL/262732874341?hash=item3d2c198265:g:W~gAAMXQjWtRMz4N

 

 

Et slikt sett ligger i hylla her i Kristiansund og kan lånes av trengende.

 

Og jeg mener å huske fra studier av verkstedmanual at sentreringsverktøy ikke brukes på D2, det er ikke noe å justere/sentrere. Eller?

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som du har rett. Finner ingenting om sentreringsverktøy i Rave for D2. Rart. Men helt greit for meg

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Brage skrev:

Takk for det Rune:) Sentrerings verktøyet er knallbra, meget presist nå. Jeg er veldig takknemlig for den raske responsen / sendingen til meg:rolleyes:.

Det er pakket og klart for retur, men vi kan holde litt i tilfelle noen i nærheten vil gå på en runde. eller kanskje vi møtes på ett treff i sommer.

Har du noe treff spikret?

 

Mvh Brage 

 

 (Jokern:D )

Jeg håper jeg slipper å bytte noen opphengskuler med det første, så kan jo fint la det ligge noen uker i tilfelle noen skulle ha planer om å bytte og rekker å strekke handa i været.

Når det gjelder treff så har jeg ikke kommet så langt at Land rover treffene står på kalenderen. Er slik annlagt at jeg er interesert i det meste som brummer, medlem av 4 forskjellige bilklubber og aktiv i Corsa Italiana, så mange treff blir det, men ingen Land rover treff planlagt i år desverre.

Men det er jo andre fra Sørlandet som fyker rundt på disse treffene, Finn Arne for eks. de kan sikkert bli overtalt til å ta det med seg tilbake :lol:

17 timer siden, GuttormG skrev:

 

Et slikt sett ligger i hylla her i Kristiansund og kan lånes av trengende.

 

Og jeg mener å huske fra studier av verkstedmanual at sentreringsverktøy ikke brukes på D2, det er ikke noe å justere/sentrere. Eller?

Nei, er ikke justering på D2, ellers er jobben lik!

 

Har som sagt samme sette her i Arendal, så dersom noen trenger er det til låns, men det gidder jeg ikke sende i posten, mao du må komme på døra for å få lånt det :)

Sentrerings verktøyet går fint i posten.

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
1 time siden, christianvig skrev:

Hei Brage,

 

Fikk høre av et verksted at man må bestille større kuler enn originalt når man bytter disse? Stemmer dette? Jeg finner ikke noe om dette på nettet, eller hos Land-Rover forhandlere på nettet.

 

mvh Christian

 

 Det er bare tull. Tror ikke det finnes produsert noen oversized kuler.

I følge boka skal du kunne skifte kulene 3 ganger før hullene er oversized. Derav merkingen med gul stripe på akselhuset ved siden av kulene for hver gang.

3 gule striper= nytt akselhus i følge boka.

Skulle man være så uheldig er det jo bare litt kreativtet som skal til, så løser man den problemstillingen, men det er ikke helt rett frem.

 

Derfor er det viktig å ha kvalitets verktøy til skifte prosessen, slik at man ikke ødelegger pasningen ved bruk av feil verktøy.

 

Mvh Brage 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen Brage,

 

Veldig god beskrivelse for meg da jeg skal bytte på høyre side i morgen. Jeg har ikke planlagt å bytte hjullager, men jeg lurer på om du har en tilsvarende oppskrift for å få av kulene, samt det som skal demonteres før man kan presse på nye kuler.

 

mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, christianvig skrev:

Jeg har ikke planlagt å bytte hjullager, men jeg lurer på om du har en tilsvarende oppskrift for å få av kulene, samt det som skal demonteres før man kan presse på nye kuler.

 

På ‎07‎.‎05‎.‎2018 den 12.06, Brage skrev:

Demontering, dette må av:

- Track rod helt av og draglink enden mot høyre hub.

- Bremsekaliper med slave ( bindes opp ) , bremse skiver, bremse skjold.

- ABS sensor ut av bushing og bushing ut( skiftes alltid med ny )

- Hjullager hub med aksling ( kan fjernes komplett om du ikke ønsker å skifte hjullager )

- akselhus  oil seals.

 

Da er det klart for å fjerne bærekuler.

Starter med nedre bærekule, så øvre på begge sider - med verktøyet kjøpt på ebay produsert av  www.lasertools.co.uk gikk det som en lek.

 

- Nå var det en sjelden mulighet til å fjerne litt rust fra steder hvor du normalt aldri kommer til, så det ble gjort;).

 

 

Som du ser så er det beskrevet i starten av den opprinnelige posten. Verktøy settet ( www.lasertools.co.uk  kit nr:6293 ) inneholder de nødvendige delene også for å presse ut kulene.

- Du må også bryte løs konen på kulene fra styrekrona slik at du får bort den, før kulene kan tas bort med spesialverktøyet. Siden kulene skal kastes / skiftes, kan du bare bruke en slik konisk gaffel til dette, og gjerne være litt voldsom - for de sitter godt.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, christianvig skrev:

Takker så mye.

 

Hvor lang tid brukte du per side?

Demonterte alt en dag, og monterte en annen. Om jeg husker rett.

Gikk jo med litt ekstra tid på å glassblåse, maskere og lakkere De styrekronene.  

 

 

1 time siden, christianvig skrev:

Noen snippetriks her?

Har litt vanskelig for å gi ett bra tips fra der du er nå, siden du har valgt en annen fremgangs måte.

Poenget med ett bra og riktig verktøy er at godset rundt kulene er hel. Siden verktøyet presser på kule"veggen" når de skal ut, skal du få en jevn og riktig belastning på kulene må verktøyet få en plan anleggs flate. Altså må kulen være hel.

- Fra der du er nå  er kanskje det beste å plane bort resten av det som stikker opp, slik at det verktøyet du eventuelt finner til å presse ut kulen får en mest mulig plan anleggs flate som nevnt. Og så er det superviktig at det du velger til å presser kulen ut med har mindre diameter en selve kulen, slik at ikke godset til akselhuset der den nye  kulen skal inn blir utvidet, utvider du hullet er akselhuset per definisjon ødelagt ( og kulene må modifiseres for å kunne brukes videre, og det krever omstendig  maskinering )  

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...