Jump to content
LRforum
paaljt

D3 vinglete og nervøs styring

Recommended Posts

Hei, 

 

byttet alle 4 belger i helgen, trodde det skulle hjelpe på stabiliseringen/kjøreopplevelsen, men bilen er like vinglete ved rattutslag med påfølgende krenging på motorveien. 

 

problemet er i sving, så 'legger/vipper' bilen seg over (føles ut som ganske mye, noen cm) og så blir svingen mye krappere, så må man motkompansere, slik at man blir nesten sjøsyk. 

 

mistenker 2-3 ting: 

 

-feil i 4-hjulskontroll

-slitte stabstagforinger (foran ble byttet for ca 60k km siden, bak 110k km siden) :huh: 

-slitte 'kyllingbein' -disse har aldri vært byttet -tenker kanskje å bare bestille opp dette og bytte

 

takk

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ville, utvilsomt, sjekket understellet nøye før bestilling. Høres ut som det er slitasje flere steder. 

Få bilen på bukk og gå over alle ledd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

yup. tror nok det er det beste.. 

 

Bilen har gått 230k og det har blitt byttet mye oppgjennom..

 

men det jeg innser etter litt erfaring, er spotvis bytting av komponenter ikke er lurt. spesielt mtp verkstedregninger og logisitkk.. Burde egentlig bytte alt når det begynner å bli slakk ett sted er det garantert snart like slakk et annet sted som dukker opp etter noen måneder.. så får man ta en kjempestøyt og få 'ny bil' som varer 150k ish..

 

Paal

Edited by paaljt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slitasje ett sted vil raskt gi slitasje på neste del fordi den første ikke gjør jobben. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opplevde vel noe av det samme ved slarkete/slitt nedre opphengskule. Da slo også antiskrens inn noen ganger. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et par ting til til lista:

- for myke dekkstammer i forhold til bilen oppå.

- slitt styreledd. (Oppleves som at bilen motsetter seg svingen og så ombestemmer seg midt i svingen og "kommer etter" rattutslaget. Gjør ikke egentlig noen høydeforskjell mellom ytre og indre side i svingen, men kan nok mistas... bør også kjennes i lave hastigheter dersom dette forslaget er tilfelle. )

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites

...og ble det byttet dempere da du byttet belger? Slitne dempere kan jo også gi ekle kjøreegenskaper. (Bare for å potensielt føye enda mer til lista) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jess, byttet dempere og belger. hele elementet. Veldig grei jobb egentlig totalt 4 bolter.  Jeg trodde det var demperene først, men byttet og ble ikke bedre.. litt skuffet.. hehe Men de hadde stått på i 230k km så de var rimelig kjørt uansett.

 

hva er dekkstammer? 

 

Det som er issuet er at jeg svinger som normalt, også plutselig så krenger (vipper seg over) så den svinger masse, så må jeg motkompensere. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er stabilisatorstaget montert korrekt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvordam kompenserer du når den krenger i svinger?

 

For selv om bilen skulle krenge skal den ikke svinge mer av den grunn. Høres mer ut som et styringsproblem.

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du ser ut til å være på Majorstuen... Trondshj er i Oslo og har kjent slitt styreledd.... Hva om dere treffes og tar en kjøretur? To hoder tenker bedre enn ett og har mer erfaring til sammen enn hver for seg?

 

ETA:

Bilen din har omlag samme kmstand som Den Fete Damen, og hun har iallfall noe av de samme symptomene beskrevet.

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiller selvsagt opp for en prøvetur. I verste fall ender vi opp med litt dekksparking og kanskje en kaffekopp. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Styreleddet opplevde jeg som lett å eliminere/konstatere at har defekt. En dusj med WD40 e.l gjør susen i ca en uke før effekten avtar. Etter det ble det nesten verre enn før. 

Kan lett sees med bilen i høy posisjon/ bukk under og skli inn på ryggen. 

Byttet nå i helgen, og styringen er helt annerledes enn før. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenker du på indre eller yttre styreledd? eller selve servostyringen med tannstaget etc? 

 

mulig det er noe med styringen ja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, trondshj skrev:

Stiller selvsagt opp for en prøvetur. I verste fall ender vi opp med litt dekksparking og kanskje en kaffekopp. :)

nais! det høres ut som en god ide! alltid fint å få en annens mening/oppfatning av karakterene ved disse bilene våre. men bilen og meg skal på en liten rundtur i norge og er ikke hjemme i oslo før etter 17 mai...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, lafterolf skrev:

Hvordam kompenserer du når den krenger i svinger?

 

For selv om bilen skulle krenge skal den ikke svinge mer av den grunn. Høres mer ut som et styringsproblem.

Hmm.. godt poeng. OK så forstillingen er bygget opp slik at den kan krenge uten at styringen forandres. 

 

mulig jeg gjør noe når bilen krenger, så holder jeg kanskje rattet i samme posisjon som tidligere relativt til horisonten, og derfor svinger bilen mer? :huh::o  hmm.. interessant. Skal kjøre til sogndal i morgen, så har noen timer å forske mer. 

Edited by paaljt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruk noen (skarve) kr på å få et verksted til å bryte litt på understellet ditt så får du vite hva som bør byttes og slipper å bytte deler på måfå/begynne i en ende og bytte ut deler som er i orden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig over.

 

Men demperene var slitte. Påpekt fra verksted, så de måtte byttes. 

 

kikket på vinterdekkene i går, og de kan se ut som ytterste del er mer slitt enn innerste. men nå noterte jeg ikke hvor dekkene sto da jeg tok av bilen..  mulig det er så enkelt som 4-hjulskontroll..

 

 

Edited by paaljt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den 4-hjulskontrollen bør du uansett ta om du har skjevslitasje. Det har jo så mye å si for styring (og levetid på dekk).

 

DERSOM problemet er relatert til styreleddet... så er det to faser.

Den første fasen er som jeg beskrev over. Også nærmere beskrevet i disse to videoene. (Det er når leddet har stivent/yter unormalt mye motstand i en del av rattutslaget.)

Den enden du ser til høyre først i videoen kan man komme til undenfra bilen. Om den får en god dusj wd40 og så blir lett og god på neste kjøretur vet du hva synderen er.

https://www.youtube.com/watch?v=b1XpYeBRlQ0

 

https://www.youtube.com/watch?v=_Kdvv0k6kwU

 

Fase to i dette problemet er at du får et svakt "klunk" når man endrer retning på rattet. Det er lyden først i denne filmen. (Selv om dette er en Toyota, så er leddet likt nok til å produsere omtrent samme lyd.) https://www.youtube.com/watch?v=aJVAsh31nHs

 

http://new.lrcat.com/#!/12128/40484/41185/3181 viser sprengskisse over styringa fra rattfestet ned til dette leddet.

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slitte foringer i undre bærearm. Min  D3 09 er litt "vinglete" på sporete vei. Og den har slitt noe på ytterdelen av front dekk. Har fått beskjed at de bakre foringene på undre bærearmer er slitte. Det er forholdsvis enkelt og sjekke, bare kjør litt forover og brems, kommer et "klunk hvis de er slitte.

 

Edited by irDisco11

Share this post


Link to post
Share on other sites

konklusjon:

4-hjulskontrol avslørte mye avvik. Justert opp så gleder med til å prøvekjøre. Ellers alle foringer ok.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slenger inn eit spørsmål her som utgangspungtet var krenging og disco:)

Meiner å ha lest at man kan sette på belger og dempere fra Range Rover Sport, og at dette ville gjøre bilen noe stivere.

Noen som veit om dette er riktig, og er i så fall  disse ellers identiske med tilkobling og innfestning?

Har ein 05 Disco som e merker snart er klar for noe bytte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En D3 i god stand krenger ikke og er mer enn stiv nok er min mening. 

Jeg tror at med nye dempere så vil bilen bli stiv nok.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering. var bedre men ikke super etter 4-hjulskontroll hos strømmen. var tilbake og klagde, de justerte litt men sa det var ok. Jeg var litt oppgitt fordi det var ikke bra. var skikkelig ukomfortabel å kjøre. Man måtte være veldig fokusert og ble veldig sliten i lengden. 

 

Kjørte noen 2-3 måneder med dette, til jeg ga opp og tok den på Bil rep i Molde (der jeg bor nå). De byttet bakre stabstag og nedre bakre foring foran begge sider + 4hjulskontroll. De fant mye avvik. såpass at de var veldig overasket. 

 

Har ny bil nå. helt syyykt mye bedre. Litt snodig at strømmen ikke fanget opp dette. 

Edited by paaljt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...