Gå til innhold
LRforum

D3 vinglete og nervøs styring


paaljt

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

byttet alle 4 belger i helgen, trodde det skulle hjelpe på stabiliseringen/kjøreopplevelsen, men bilen er like vinglete ved rattutslag med påfølgende krenging på motorveien. 

 

problemet er i sving, så 'legger/vipper' bilen seg over (føles ut som ganske mye, noen cm) og så blir svingen mye krappere, så må man motkompansere, slik at man blir nesten sjøsyk. 

 

mistenker 2-3 ting: 

 

-feil i 4-hjulskontroll

-slitte stabstagforinger (foran ble byttet for ca 60k km siden, bak 110k km siden) :huh: 

-slitte 'kyllingbein' -disse har aldri vært byttet -tenker kanskje å bare bestille opp dette og bytte

 

takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yup. tror nok det er det beste.. 

 

Bilen har gått 230k og det har blitt byttet mye oppgjennom..

 

men det jeg innser etter litt erfaring, er spotvis bytting av komponenter ikke er lurt. spesielt mtp verkstedregninger og logisitkk.. Burde egentlig bytte alt når det begynner å bli slakk ett sted er det garantert snart like slakk et annet sted som dukker opp etter noen måneder.. så får man ta en kjempestøyt og få 'ny bil' som varer 150k ish..

 

Paal

Endret av paaljt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting til til lista:

- for myke dekkstammer i forhold til bilen oppå.

- slitt styreledd. (Oppleves som at bilen motsetter seg svingen og så ombestemmer seg midt i svingen og "kommer etter" rattutslaget. Gjør ikke egentlig noen høydeforskjell mellom ytre og indre side i svingen, men kan nok mistas... bør også kjennes i lave hastigheter dersom dette forslaget er tilfelle. )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, byttet dempere og belger. hele elementet. Veldig grei jobb egentlig totalt 4 bolter.  Jeg trodde det var demperene først, men byttet og ble ikke bedre.. litt skuffet.. hehe Men de hadde stått på i 230k km så de var rimelig kjørt uansett.

 

hva er dekkstammer? 

 

Det som er issuet er at jeg svinger som normalt, også plutselig så krenger (vipper seg over) så den svinger masse, så må jeg motkompensere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser ut til å være på Majorstuen... Trondshj er i Oslo og har kjent slitt styreledd.... Hva om dere treffes og tar en kjøretur? To hoder tenker bedre enn ett og har mer erfaring til sammen enn hver for seg?

 

ETA:

Bilen din har omlag samme kmstand som Den Fete Damen, og hun har iallfall noe av de samme symptomene beskrevet.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styreleddet opplevde jeg som lett å eliminere/konstatere at har defekt. En dusj med WD40 e.l gjør susen i ca en uke før effekten avtar. Etter det ble det nesten verre enn før. 

Kan lett sees med bilen i høy posisjon/ bukk under og skli inn på ryggen. 

Byttet nå i helgen, og styringen er helt annerledes enn før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

Stiller selvsagt opp for en prøvetur. I verste fall ender vi opp med litt dekksparking og kanskje en kaffekopp. :)

nais! det høres ut som en god ide! alltid fint å få en annens mening/oppfatning av karakterene ved disse bilene våre. men bilen og meg skal på en liten rundtur i norge og er ikke hjemme i oslo før etter 17 mai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Hvordam kompenserer du når den krenger i svinger?

 

For selv om bilen skulle krenge skal den ikke svinge mer av den grunn. Høres mer ut som et styringsproblem.

Hmm.. godt poeng. OK så forstillingen er bygget opp slik at den kan krenge uten at styringen forandres. 

 

mulig jeg gjør noe når bilen krenger, så holder jeg kanskje rattet i samme posisjon som tidligere relativt til horisonten, og derfor svinger bilen mer? :huh::o  hmm.. interessant. Skal kjøre til sogndal i morgen, så har noen timer å forske mer. 

Endret av paaljt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk noen (skarve) kr på å få et verksted til å bryte litt på understellet ditt så får du vite hva som bør byttes og slipper å bytte deler på måfå/begynne i en ende og bytte ut deler som er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig over.

 

Men demperene var slitte. Påpekt fra verksted, så de måtte byttes. 

 

kikket på vinterdekkene i går, og de kan se ut som ytterste del er mer slitt enn innerste. men nå noterte jeg ikke hvor dekkene sto da jeg tok av bilen..  mulig det er så enkelt som 4-hjulskontroll..

 

 

Endret av paaljt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4-hjulskontrollen bør du uansett ta om du har skjevslitasje. Det har jo så mye å si for styring (og levetid på dekk).

 

DERSOM problemet er relatert til styreleddet... så er det to faser.

Den første fasen er som jeg beskrev over. Også nærmere beskrevet i disse to videoene. (Det er når leddet har stivent/yter unormalt mye motstand i en del av rattutslaget.)

Den enden du ser til høyre først i videoen kan man komme til undenfra bilen. Om den får en god dusj wd40 og så blir lett og god på neste kjøretur vet du hva synderen er.

https://www.youtube.com/watch?v=b1XpYeBRlQ0

 

https://www.youtube.com/watch?v=_Kdvv0k6kwU

 

Fase to i dette problemet er at du får et svakt "klunk" når man endrer retning på rattet. Det er lyden først i denne filmen. (Selv om dette er en Toyota, så er leddet likt nok til å produsere omtrent samme lyd.) https://www.youtube.com/watch?v=aJVAsh31nHs

 

http://new.lrcat.com/#!/12128/40484/41185/3181 viser sprengskisse over styringa fra rattfestet ned til dette leddet.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitte foringer i undre bærearm. Min  D3 09 er litt "vinglete" på sporete vei. Og den har slitt noe på ytterdelen av front dekk. Har fått beskjed at de bakre foringene på undre bærearmer er slitte. Det er forholdsvis enkelt og sjekke, bare kjør litt forover og brems, kommer et "klunk hvis de er slitte.

 

Endret av irDisco11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Slenger inn eit spørsmål her som utgangspungtet var krenging og disco:)

Meiner å ha lest at man kan sette på belger og dempere fra Range Rover Sport, og at dette ville gjøre bilen noe stivere.

Noen som veit om dette er riktig, og er i så fall  disse ellers identiske med tilkobling og innfestning?

Har ein 05 Disco som e merker snart er klar for noe bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

En liten oppdatering. var bedre men ikke super etter 4-hjulskontroll hos strømmen. var tilbake og klagde, de justerte litt men sa det var ok. Jeg var litt oppgitt fordi det var ikke bra. var skikkelig ukomfortabel å kjøre. Man måtte være veldig fokusert og ble veldig sliten i lengden. 

 

Kjørte noen 2-3 måneder med dette, til jeg ga opp og tok den på Bil rep i Molde (der jeg bor nå). De byttet bakre stabstag og nedre bakre foring foran begge sider + 4hjulskontroll. De fant mye avvik. såpass at de var veldig overasket. 

 

Har ny bil nå. helt syyykt mye bedre. Litt snodig at strømmen ikke fanget opp dette. 

Endret av paaljt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...