RR-CLASSIC Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Bror min har en 87 Range Rover med 2,4 VM motor. Den er tungstarta, ryker, og høres ut som den eriferd med å eksplodere Nå har han fått Tilbud om å overta en gammel 300 tdi fra en Discovery. Har noen innspill om hva som trengs av deler og hvor vanskelig denne jobben er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 300n bør være veldig sprek eller så blir han dypt skuffet. Lurer på om ikke jeg har hørt noe om at girkasse/bellhousing og inngående aksel er noe å ta i betraktning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Må bytte girkasse også. Jeg synes å huske at akslingen hadde annen splines på clutchplata og at den var lengre. Radiator er heller ikke lik samt eksos. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 Ok, ikke så store problemer altså Men det er jo jeg så må gjøre jobben, så får prøve overtale ham til å beholde Vm'en. Hadde vi bare fått den til å starte litt lettere. Ryker noe helt jæ-lig når den først starter. Gaute, mener du at vm går bedre en 300 tdi Kjør på med argumenter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 (endret) Tror du må ha trimma td5 for å holde følge med en bra VM-diesel. Mye røyk kan tyde på sprekk i topper, noe de er berømt for. Tror jeg har toppakning liggende fremdeles etter min gamle om du trenger. Ps. De hadde også problem med lekkasje på sylinderforingene. Endret 5. mai 2018 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Så lenge VM dieselen er i orden så er det en sprek og flott motor. Den står jo i en mengde forskjellige biler og har et bra rykte i de fleste men i tunge biler som RRC blir motoren litt for "lett". Varmgang er killeren, har den gått varm EN gang så er lett løpet kjørt. Min RRC hadde hatt problem med flere av toppene før jeg kjøpte den, vet ikke om årsaken var varmkjøring eller bare tilfeldig, men den virket fint i flere år for meg før den begynte å bruke vann. Etter noen toppakningsskift og kontroll av topper uten å finne feil skifta jeg den ut med en MB OM 617a. VMen på 110 hk viste seg å være BETYDELIG sprekere enn MB på 125 hk men en OM617 er jo uslitelige og dønn stabile motorer da... Jeg har stående min gamle motor enda. Mangler 2 topper da de står på en BMW diesel i en båt. Motoren har stått i en lagerhall uten de 2 toppene i mange år så tilstanden kan nok være litt så som så men den har jo turbo, startmotor, innsprøytningspumpe og slikt intakt. Jeg skrur ikke av deler men om du vil organisere transport fra Karmøy så kan du få motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2018 ok, takk for innspill og generøse tilbud. Får se hva som blir løsning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Må innrømme at min 2,5 VM i RRc med endel km på telleren var mye sprekere enn fruens ett år gamle 300 TDi og 110. Jeg kikket lenge etter en One-Ten med utslitt drivverk før det ble salg av hel RRc og kjøpt vraka 110 TD5. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 V8 kan vel kanskje sammenlignes ? 4.6 V8 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 17. august 2018 Del Skrevet 17. august 2018 kjøper du ein rusten D1 300 tdi så er du vel nesten i boks. Då har du motor, girkasse og transfer og mellomakslinger. 300 Tdien må ha nye motorfester ift VM, ellers er det ganskje rett fram. Min gamle går vel på Mo nå, der kan du jo ta ein kikk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 Mener å ha lest at det går en Rrc med 3 liter VM i trondhjemstraktene. Det må flytte seg greit. Mercruicer brukte vel rekke 6-er VM i sine båtmotorer. Aldri hørt at varmgang var tema der, selv med tanke på den belastningen en båtmotor går med. Konstant oppoverbakke på høyt turtall . leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 19. august 2018 Del Skrevet 19. august 2018 3 timer siden, leiohel skrev: Mener å ha lest at det går en Rrc med 3 liter VM i trondhjemstraktene. Det må flytte seg greit. Mercruicer brukte vel rekke 6-er VM i sine båtmotorer. Aldri hørt at varmgang var tema der, selv med tanke på den belastningen en båtmotor går med. Konstant oppoverbakke på høyt turtall . leif ove Den VM motoren var vel modulbasert - derav lause topper m.m 6 sylinderen på 3,6 l fantes, meiner Siglis her på forumet som eg kjøpte min av for nesten eit liv sidan snakka om 2 sånne i Norge. Eg blei aldri venn med min 2.4 VM. Den var forsåvidt sprek - men i eit ganske smalt turtallsregister, veldig død før turboen kom, og det er vel det som gir den største forskjellen mot ein original 300 tdi som har mykje meir moment i botn. Det gir ein rolegare kjørestil og kler bilen på ein heilt anna måte enn den aktive stilen som krevdes for å holde ein VM innafor kraftområdet. Og det er ikkje mange som har tørrt å trimme den VMen.. mens 300tdien tåler det fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Jeg har kjørt en 3 liters Perkins Diesel Turbo RRC. den har jeg ikke sett på lenge. Sprek var den også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 23. september 2018 Forfatter Del Skrevet 23. september 2018 Hmmm, tja, nå har brodern kjørt sund lt77 kassa som stod i bilen. Motoren har funka fint de to ukene han fikk bruke den. Kjipt, men sånn er det. Nå teller han på knappene, bytt til 300tdi og R380, eller bytt lt77 og gi vm'en en ny sjangse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Klarer han å drepe 77 kassa så dør nok 230n på vei ut fra verkstedet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Det står vel en del donor JEEPer rundt om, med VM motorer? Cherokee hadde 2,5VM i fra 1997-2002 og Grand Cherokee i fra 1996 til 1999, da de fikk en sylinder ekstra og 3,1VM. Usikker på om hvilken girkasse Chrysler brukte, men mener at det var noe asiatisk med en rørepinne i. Ikke serlig presis vertfall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan L Skrevet 24. september 2018 Del Skrevet 24. september 2018 Jeep har ikke lik motor, toppene er noe endret og den har annen dieselpumpe. Jeg har en 2,5 VM fra Jeep i kjelleren og tenkte opprinnelig å sette den inn i RR men gav opp det prosjektet. RR har vanlig ventil justering det har ikke Jeep. Har liggende motor deler fra 2,5 VM som stod i RR "Brom" oversikt i salgsannonse på forumet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siglis Skrevet 2. oktober 2018 Del Skrevet 2. oktober 2018 Som Jan skriver over, så kjøpte jeg en av mine RRC med VM fra en kar i Siggerud. Han hadde også en med en 3,6? liters 6-cyl VM. Mener dette var en motor som hadde vært marinisert i en båt men som han hadde fått kloa i og satt i en RRC. Flere har jeg sikkert hørt om men husker ikke :-(. Går gamlebilen din/min på Mo (i Rana) nå Jan? Er der nå, og er her både titt og ofte. Hadde vært moro om den plutselig kommer skliende nedover gata her :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 På 2.10.2018 den 22.01, siglis skrev: Går gamlebilen din/min på Mo (i Rana) nå Jan? Er der nå, og er her både titt og ofte. Hadde vært moro om den plutselig kommer skliende nedover gata her :-) Hei nja, eg trur ikkje det lengre - den var, men er solgt sørover igjen for nokre veker sidan viss eg har forstått det rett - til ein av dei som satt for litt lenge på gjerdet då eg la den ut i vår. Du må uansett sjå ette ein kvit RRC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. oktober 2018 Del Skrevet 4. oktober 2018 Den drar sørover i morgen har jeg hørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siglis Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 11 timer siden, jschille skrev: Hei nja, eg trur ikkje det lengre - den var, men er solgt sørover igjen for nokre veker sidan viss eg har forstått det rett - til ein av dei som satt for litt lenge på gjerdet då eg la den ut i vår. Du må uansett sjå ette ein kvit RRC Da skal jeg holde gluggene oppe neste tur jeg skal oppover . Uansett godt å høre at den gamle RRC'n vår er i drift! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.