Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
RR-CLASSIC

Bytte fra VM til 300TDI 87 mod Range Rover.

Recommended Posts

Bror min har en 87 Range Rover med 2,4 VM motor. Den er tungstarta, ryker, og høres ut som den eriferd med å eksplodere:D

Nå har han fått Tilbud om å overta en gammel 300 tdi fra en Discovery. Har noen innspill om hva som trengs av deler og hvor vanskelig denne jobben er.

300n bør være veldig sprek eller så blir han dypt skuffet.

Lurer på om ikke jeg har hørt noe om at girkasse/bellhousing og inngående aksel er noe å ta i betraktning.

Må bytte girkasse også. Jeg synes å huske at akslingen hadde annen splines på clutchplata og at den var lengre.

Radiator er heller ikke lik samt eksos.

Ok, ikke så store problemer altså;)

Men det er jo jeg så må gjøre jobben, så får prøve overtale ham til å beholde Vm'en.

Hadde vi bare fått den til å starte litt lettere. Ryker noe helt jæ-lig når den først starter. Gaute, mener du at vm går bedre en 300 tdi

Kjør på med argumenter :)

Tror du må ha trimma td5 for å holde følge med en bra VM-diesel.

Mye røyk kan tyde på sprekk i topper, noe de er berømt for.

Tror jeg har toppakning liggende fremdeles etter min gamle om du trenger.

Ps. De hadde også problem med lekkasje på sylinderforingene.

Edited by lafterolf

Så lenge VM dieselen er i orden så er det en sprek og flott motor. Den står jo i en mengde forskjellige biler og har et bra rykte i de fleste men i tunge biler som RRC blir motoren litt for "lett". Varmgang er killeren, har den gått varm EN gang så er lett løpet kjørt.

Min RRC hadde hatt problem med flere av toppene før jeg kjøpte den, vet ikke om årsaken var varmkjøring eller bare tilfeldig, men den virket fint i flere år for meg før den begynte å bruke vann. Etter noen toppakningsskift og kontroll av topper uten å finne feil skifta jeg den ut med en MB OM 617a. VMen på 110 hk viste seg å være BETYDELIG sprekere enn MB på 125 hk men en OM617 er jo uslitelige og dønn stabile motorer da...

Jeg har stående min gamle motor enda. Mangler 2 topper da de står på en BMW diesel i en båt. Motoren har stått i en lagerhall uten de 2 toppene i mange år så tilstanden kan nok være litt så som så men den har jo turbo, startmotor, innsprøytningspumpe og slikt intakt. Jeg skrur ikke av deler men om du vil organisere transport fra Karmøy så kan du få motoren.

Må innrømme at min 2,5 VM i RRc med endel km på telleren var mye sprekere enn fruens ett år gamle 300 TDi og 110.

Jeg kikket lenge etter en One-Ten med utslitt drivverk før det ble salg av hel RRc og kjøpt vraka 110 TD5.