Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
RR-CLASSIC

Bytte fra VM til 300TDI 87 mod Range Rover.

Recommended Posts

Bror min har en 87 Range Rover med 2,4 VM motor. Den er tungstarta, ryker, og høres ut som den eriferd med å eksplodere:D

Nå har han fått Tilbud om å overta en gammel 300 tdi fra en Discovery. Har noen innspill om hva som trengs av deler og hvor vanskelig denne jobben er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

300n bør være veldig sprek eller så blir han dypt skuffet.

Lurer på om ikke jeg har hørt noe om at girkasse/bellhousing og inngående aksel er noe å ta i betraktning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bytte girkasse også. Jeg synes å huske at akslingen hadde annen splines på clutchplata og at den var lengre.

Radiator er heller ikke lik samt eksos.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, ikke så store problemer altså;)

Men det er jo jeg så må gjøre jobben, så får prøve overtale ham til å beholde Vm'en.

Hadde vi bare fått den til å starte litt lettere. Ryker noe helt jæ-lig når den først starter. Gaute, mener du at vm går bedre en 300 tdi

Kjør på med argumenter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må ha trimma td5 for å holde følge med en bra VM-diesel.

 

Mye røyk kan tyde på sprekk i topper, noe de er berømt for.

Tror jeg har toppakning liggende fremdeles etter min gamle om du trenger.

 

Ps. De hadde også problem med lekkasje på sylinderforingene.

Endret av lafterolf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge VM dieselen er i orden så er det en sprek og flott motor. Den står jo i en mengde forskjellige biler og har et bra rykte i de fleste men i tunge biler som RRC blir motoren litt for "lett". Varmgang er killeren, har den gått varm EN gang så er lett løpet kjørt.

 

Min RRC hadde hatt problem med flere av toppene før jeg kjøpte den, vet ikke om årsaken var varmkjøring eller bare tilfeldig, men den virket fint i flere år for meg før den begynte å bruke vann. Etter noen toppakningsskift og kontroll av topper uten å finne feil skifta jeg den ut med en MB OM 617a. VMen på 110 hk viste seg å være BETYDELIG sprekere enn MB på 125 hk men en OM617 er jo uslitelige og dønn stabile motorer da...

 

Jeg har stående min gamle motor enda. Mangler 2 topper da de står på en BMW diesel i en båt. Motoren har stått i en lagerhall uten de 2 toppene i mange år så tilstanden kan nok være litt så som så men den har jo turbo, startmotor, innsprøytningspumpe og slikt intakt. Jeg skrur ikke av deler men om du vil organisere transport fra Karmøy så kan du få motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må innrømme at min 2,5 VM i RRc med endel km på telleren var mye sprekere enn fruens ett år gamle 300 TDi og 110.

Jeg kikket lenge etter en One-Ten med utslitt drivverk før det ble salg av hel RRc og kjøpt vraka 110 TD5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøper du ein rusten D1 300 tdi så er du vel nesten i boks. Då har du motor, girkasse og transfer og mellomakslinger. 300 Tdien må ha nye motorfester ift VM,  ellers er det ganskje rett fram.  Min gamle går vel på Mo nå, der kan du jo ta ein kikk. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest at det går en Rrc med 3 liter VM i trondhjemstraktene. Det må flytte seg greit. Mercruicer brukte vel  rekke 6-er VM i sine båtmotorer. Aldri hørt at varmgang var tema der, selv med tanke på den belastningen en båtmotor går med. Konstant oppoverbakke på høyt turtall .

 

leif ove

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, leiohel skrev:

Mener å ha lest at det går en Rrc med 3 liter VM i trondhjemstraktene. Det må flytte seg greit. Mercruicer brukte vel  rekke 6-er VM i sine båtmotorer. Aldri hørt at varmgang var tema der, selv med tanke på den belastningen en båtmotor går med. Konstant oppoverbakke på høyt turtall .

 

leif ove

 

 Den VM motoren var vel modulbasert - derav lause topper m.m  6 sylinderen på 3,6 l fantes, meiner Siglis her på forumet som eg kjøpte min av for nesten eit liv sidan snakka om 2 sånne i Norge.  Eg blei aldri venn med min 2.4 VM.  Den var forsåvidt sprek - men i eit ganske smalt turtallsregister, veldig død før turboen kom, og det er vel det som gir den største forskjellen mot ein original 300 tdi som har mykje meir moment i botn. Det gir ein rolegare kjørestil og kler bilen på ein heilt anna måte enn den aktive stilen som krevdes for å holde ein VM innafor kraftområdet. Og det er ikkje mange som har tørrt å trimme den VMen.. mens 300tdien tåler det fint. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt en 3 liters Perkins Diesel Turbo RRC. den har jeg ikke sett på lenge. 
Sprek var den også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, tja, nå har brodern kjørt sund lt77 kassa som stod i bilen. Motoren har funka fint de to ukene han fikk bruke den:).

Kjipt, men sånn er det. Nå teller han på knappene, bytt til 300tdi og R380, eller bytt lt77 og gi vm'en en ny sjangse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer han å drepe 77 kassa så dør nok 230n på vei ut fra verkstedet.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står vel en del donor JEEPer rundt om, med VM motorer? Cherokee hadde 2,5VM i fra 1997-2002 og Grand Cherokee i fra 1996 til 1999, da de fikk en sylinder ekstra og 3,1VM. Usikker på om hvilken girkasse Chrysler brukte, men mener at det var noe asiatisk med en rørepinne i. Ikke serlig presis vertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeep har ikke lik motor, toppene er noe endret og den har annen dieselpumpe. Jeg har en 2,5 VM fra Jeep i kjelleren og tenkte opprinnelig å sette den inn i RR men gav opp det prosjektet. RR har vanlig ventil justering det har ikke Jeep. 

Har liggende motor deler fra 2,5 VM som stod i RR "Brom" oversikt i salgsannonse på forumet. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Jan skriver over, så kjøpte jeg en av mine RRC med VM fra en kar i Siggerud. Han hadde også en med en 3,6? liters 6-cyl VM. Mener dette var en motor som hadde vært marinisert i en båt men som han hadde fått kloa i og satt i en RRC. Flere har jeg sikkert hørt om men husker ikke :-(.

 

Går gamlebilen din/min på Mo (i Rana) nå Jan? Er der nå, og er her både titt og ofte. Hadde vært moro om den plutselig kommer skliende nedover gata her :-) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 2.10.2018 den 22.01, siglis skrev:

Går gamlebilen din/min på Mo (i Rana) nå Jan? Er der nå, og er her både titt og ofte. Hadde vært moro om den plutselig kommer skliende nedover gata her :-) 

 Hei :)

nja, eg trur ikkje det lengre - den var, men er solgt sørover igjen for nokre veker sidan viss eg har forstått det rett - til ein av dei som satt for litt lenge på gjerdet då eg la den ut i vår. Du må uansett sjå ette ein kvit RRC blush

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, jschille skrev:

 Hei :)

nja, eg trur ikkje det lengre - den var, men er solgt sørover igjen for nokre veker sidan viss eg har forstått det rett - til ein av dei som satt for litt lenge på gjerdet då eg la den ut i vår. Du må uansett sjå ette ein kvit RRC blush

Da skal jeg holde gluggene oppe neste tur jeg skal oppover :rolleyes:. Uansett godt å høre at den gamle RRC'n vår er i drift!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×