Gå til innhold

Dieseleksosvæske - adblue Discovery 4 2016 på teppe


Anbefalte innlegg

Da jeg fikk levert bilen var det litt hvit gugge på teppet, og jeg tenkte at noen bare hadde vært litt overivrige med gummimattespray eller lignende. Men det ble bare mer under matta viste det seg, selv om jeg fjernet det. Ved kontakt med verksted mener de per bilde at det er adblue. Jeg kan se likheten etter ett googlesøk, men såvidt jeg kan bringe på det rene er ikke bilen levert med adblue. Det er ikke påfyllingstuss verken bak (skal være bak ved siden av dieselpåfylling i følge bruksanvisningen) eller i motorrom (D5, RRS?). Merkeverksted kan ikke avkrefte eller bekrefte om den er adblue-avhengig på avstand, og nærmeste merkeverksted er 6 timer unna for manuell inspeksjon. Noen ideer? Kan det være annen type væske som oppfører seg slik?

20180423_195842.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan inntørket AdBlue ser ut, men enhver væske som krystalliserer seg når den tørker inn kan jo bli seende slik ut.

 

Eventuelt kan det kanskje være kjølevæske? Om det har vært en lekasje fra varmeregisteret, så ville jeg tro at det kunne havne der. 

 

Edit: Og ja - påfyllingsstussen for AdBlue skal være ved siden av den for Diesel på D4, om bilen er levert med det. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎04‎.‎05‎.‎2018 den 21.00, motom skrev:

Har du takluker ville jeg sjekket nedi kanalene for å se om det er fuktig der. I så fall sjekk drenering.

Takk, det var fuktig der, men det virker ikke som vann i det hele tatt. Lukt- og fargeløs, men oljete kosistens der den ikke er tørket under teppet. Importør har også bekreftet at den ikke har adblue, det er en Euro V motor.

20180514_193521.jpg20180514_193641.jpg

20180514_193907.jpg

20180514_193526.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎05‎.‎2018 den 14.11, trondshj skrev:

Aner ikke hvordan inntørket AdBlue ser ut, men enhver væske som krystalliserer seg når den tørker inn kan jo bli seende slik ut.

 

Eventuelt kan det kanskje være kjølevæske? Om det har vært en lekasje fra varmeregisteret, så ville jeg tro at det kunne havne der. 

 

Edit: Og ja - påfyllingsstussen for AdBlue skal være ved siden av den for Diesel på D4, om bilen er levert med det. :)

.

Takk, kjølevæske hadde jeg glemt ... får kjøpe meg en flaske og tørke det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæske vil ikke krystallisere seg på denne måten, forøvrig kan du sjekke nivå på ekspansjonstank først.

 

Jeg tror fortsatt på ad-blue, og at noen har hatt med seg en dunk med lekkasje. Uansett ganske utrolig at selger gir fra seg en bil med så mye søl på teppet. Jeg hadde krevd kompensasjon, eller at de ordner opp.

 

Jeg klarer ikke helt å se ut fra bildene hvor dette er? Venstre side foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/15/2018 den 10.51, Olavnord skrev:

Jeg klarer ikke helt å se ut fra bildene hvor dette er? Venstre side foran?

 

Høyre side foran. Jeg skal høre med selger om de har noen formening.  Det er helt klart dårlig, men mulig de ikke skjønte hvor mye de sølte. Jeg har jo egentlig lyst til å få åpnet opp ordentlig slik at jeg kan få sjekket godt under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter ganske mye om og men (blant annet formelt "krav om retting" fra meg) påtok selger seg å fikse opp i det på goodwill. Det vil si at de ikke mener at de har ansvaret for det, men tar allikevel regningen med å rydde opp. Jeg ble anbefalt å akseptere det av NAF juridisk.  

Verkstedet trodde også at det var adblue. De tok ut setene, og midtkonsollen, og varebilinnredningen (?) for å få ut teppet og rense det. De skulle også gå over alle kontakter og sjekke opp. Innledningsveis ble jeg forespeilt at de måtte bytte hele ledningsnettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...