Bergengen Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Hei Trenger litt hjelp her: Bil: Discovery 2 2003 4,0 V8 med Luft bak og ACE Km 180 000 (ja jeg vet at dette ikke er RR, men flere her som kjenner motoren) 1.Nye dempere: Har hevet 2" (terrafirma fjærer og spacer bak) og har utslitte dempere. Men burde jeg ikke ha 2" dempere også, finner bare terrafirma dempere, men ønsker egentlig Old Man Emu eller Bilstein. 2.Kjøleveske: Ser jeg har grønn, men det skal vell være rød? Skal bytte og skylle, Men skal jeg sette inn en annen termostat, 82grader? for å få ned temperatur litt på motor? Har lest at mange anbefaler dette da V8`n ikke liker å bli for varm. 3. Motor olje: Ja jeg vet at dette er et ormebol!!! Har kjørt Castrol GTX 10W-40 i vinter. men lurer på å kjøre Valvoline VR1 Racing 20W-50 mineral olje med litt mere zink i sommer. Hva mener folket? 4. Servo/ACE Hvor får jeg kjøpt Texaco Cold Climate PSF 14315 mvh Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Fader også , jeg blir ikke klok på dette med motor oljer Rover V8 er jo en gammel GM (Buck)motor i utgangspunktet, noe som mange mener går best på Mineralolje, si 20w50. Har lest et sted at dem som bygger rover V8 anbefaler Valvoline VR1 racing 20w50 da denne har mere Zink, men hvordan går det med katalysator? Så har vi jo castrol GTX (15w40)som er semi syntetisk. Har kjørt denne i vinter, fungerer bra. Motor svetter litt og den har vell brukt ca 2l på 8000 nå. (ja jeg skal bytte) Så har vi Castrol Magnatec 5w40 som som er helsynt.( mener jeg) som kommer opp som riktig olje i oljevelger hos Castrol. 4.0l Thor v8 er jo en den nyeste versjonen av denne blokka med andre lager osv og burde kunne kjøre på syntetisk. Men blir denne 40 oljen for tynn om sommeren? hva med edge 5w50? Så da står man der da og lurer på hva man skal velge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Feil og dobbeltpostet. Svar i riktig forum. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Den ligger her, og på Discovery siden, da det er flere her med Rover V8 kunskaper vil jeg tro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 (endret) Skjønner at du poster her, det går ikke så mange V8 åttere på Disco 2, eller ihvertfall ikke på Disco 3 her til Lands. Olje: Jeg kjører min4,6 thor V8 kun på Castrol magnatec 5W-40 helsysntetisk, Kjørte kun Castrol GTX20W -50 de første 1000 km ved innkjøring-som anbefales.Skifter hver 10-12 tusen km. Dempere: Ja du burde få deg +2" dempere, burde være enkelt å få tak både Bilstein og Old Man Emu om du ønsker, er sikker på de finnes. Kjølevæske: Ja den skal være rød. Skift til rød - med grundig flushing først. Når det gjelder termostat er det ingenting å hente på å skifte til en med lavere temp. Hvis motoren går varm skyldes det ikke en frisk termostat, det er andre grunner til overopphetning. Det kan til og med få motsatt effekt av hva du tenker, det er noe med forholdet hvor lenge står væsken i radiatoren til avkjøling vs hvor lenge holdes væsken i motoren til oppvarming. Behold originalt oppsett, bare pass på at den fungerer godt- det samme gjelder lokket på ekspansjonstanken. ACE- det er Disco. Mvh Brage Endret 4. mai 2018 av Brage termostat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Med lengre dempere må du også ha større akselstoppere, såkalt bumpstop. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grunneieren Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Om olje er det mange rare meninger ja Dersom motoren din er i bra stand, og du bruker bilen om vinteren, glem alle 20 oljer, bruk en 10 eller gjerne en 5 olje, ellers sliter du ut motoren på relativt kort tid da en 20 olje er ganske tykk og treg ved kaldstart. Syntetiske oljer har mye bedre smøreevne en tilsvarende mineral oljer oljetrykk er en dårlig indikator på smøreevne For tykke oljer kjøler dårlig MAO dersom motoren di er i bra stand og du bruker den om vinteren kjøp en annerkjent 5w-40 olje (eventuelt 5w-30 om du ikke kjører med tyngre hengere) OBS, moderne syntetiske oljer inneholder mye / gode vaskemidler, så heller du dette på en gammel motor som har gått lenge med mineral oljer, så risikerer du at den vasker ut skit som har lagt seg i krinkler og kroker, og drar dette med seg til filteret. mao man bytter olje og filter ett par ganger innenfor de første 4000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 7. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2018 41 minutter siden, grunneieren skrev: Om olje er det mange rare meninger ja Dersom motoren din er i bra stand, og du bruker bilen om vinteren, glem alle 20 oljer, bruk en 10 eller gjerne en 5 olje, ellers sliter du ut motoren på relativt kort tid da en 20 olje er ganske tykk og treg ved kaldstart. Syntetiske oljer har mye bedre smøreevne en tilsvarende mineral oljer oljetrykk er en dårlig indikator på smøreevne For tykke oljer kjøler dårlig MAO dersom motoren di er i bra stand og du bruker den om vinteren kjøp en annerkjent 5w-40 olje (eventuelt 5w-30 om du ikke kjører med tyngre hengere) OBS, moderne syntetiske oljer inneholder mye / gode vaskemidler, så heller du dette på en gammel motor som har gått lenge med mineral oljer, så risikerer du at den vasker ut skit som har lagt seg i krinkler og kroker, og drar dette med seg til filteret. mao man bytter olje og filter ett par ganger innenfor de første 4000 km. Takk for bra svar Mener at motor skal være i god stand, og den har "bare" gått 180k. Det ble byttet til Castrol Magnatec 5W-40 C3 i går. Tappet av Castrol GTX 10-40 etter 8000km (litt lenger en planlagt) Så får vi se om motoren holder på olja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 7. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2018 På 4.5.2018 den 23.38, Brage skrev: Skjønner at du poster her, det går ikke så mange V8 åttere på Disco 2, eller ihvertfall ikke på Disco 3 her til Lands. Olje: Jeg kjører min4,6 thor V8 kun på Castrol magnatec 5W-40 helsysntetisk, Kjørte kun Castrol GTX20W -50 de første 1000 km ved innkjøring-som anbefales.Skifter hver 10-12 tusen km. Dempere: Ja du burde få deg +2" dempere, burde være enkelt å få tak både Bilstein og Old Man Emu om du ønsker, er sikker på de finnes. Kjølevæske: Ja den skal være rød. Skift til rød - med grundig flushing først. Når det gjelder termostat er det ingenting å hente på å skifte til en med lavere temp. Hvis motoren går varm skyldes det ikke en frisk termostat, det er andre grunner til overopphetning. Det kan til og med få motsatt effekt av hva du tenker, det er noe med forholdet hvor lenge står væsken i radiatoren til avkjøling vs hvor lenge holdes væsken i motoren til oppvarming. Behold originalt oppsett, bare pass på at den fungerer godt- det samme gjelder lokket på ekspansjonstanken. ACE- det er Disco. Mvh Brage Takk for konkret svar Det ble byttet til Castrol Magatec 5W-40 olje Kjøleveska ble byttet og og motor, radiator skylt godt. og ny rød kjøleveske fylt på. Ser at jeg ligger mellom 94 og 98 grader ved vanlig små kjøring. og det hender at den er oppe i 100-102 (i kort periode) når jeg stopper og den går på tomgang. Er det noen som har noen formening om dette er normalt eller ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 (endret) 50 minutter siden, Bergengen skrev: Ser at jeg ligger mellom 94 og 98 grader ved vanlig små kjøring. og det hender at den er oppe i 100-102 (i kort periode) når jeg stopper og den går på tomgang. Er det noen som har noen formening om dette er normalt eller ikke? Nåla på min står rett opp i midten uansett, hvis nåla vandrer litt så det kan tyde på at du har luft ett sted i kjølesystemet. Disse bilene er jo litt vanskelig å lufte har jeg erfart. Min har i tillegg LPG koblet inn på kjøleslangene så den er ekstra vanskelig. Har gjort litt enkle modifikasjoner som eliminerer problemet. Her for å lufte innvendig varmeregister og LPG. Og her for å få luftet ordentlig for radiator( har modifiser den ennå litt, Litt mindre plugg med manuell lufte nippel på, men prinsippet er likt ) Disse modifikasjonen til noen få kroner hjelper enormt, jeg vil anbefale den til radiatoren for deg. Det er biltema variant til under en hundre lapp. Denne under her som jeg også har nå: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Adapter-for-vanntempgiver-2000030639/ Mvh Brage Endret 7. mai 2018 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergengen Skrevet 7. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2018 14 minutter siden, Brage skrev: Nåla på min står rett opp i midten uansett, hvis nåla vandrer litt så det kan tyde på at du har luft ett sted i kjølesystemet. Disse bilene er jo litt vanskelig å lufte har jeg erfart. Min har i tillegg LPG koblet inn på kjøleslangene så den er ekstra vanskelig. Har gjort litt enkle modifikasjoner som eliminerer problemet. Her for å lufte innvendig varmeregister og LPG. Og her for å få luftet ordentlig for radiator( har modifiser den ennå litt, Litt mindre plugg med manuell lufte nippel på, men prinsippet er likt ) Disse modifikasjonen til noen få kroner hjelper enormt, jeg vil anbefale den til radiatoren for deg. Det er biltema variant til under en hundre lapp. Denne under her som jeg også har nå: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Adapter-for-vanntempgiver-2000030639/ Mvh Brage Synes egentlig luftinga gikk greit, har etterfylt litt på tanken, men nåla står dønn stille Jeg har jo en lufteventil på toppen av slangen i T leddet mellom motor og radiator, Den fungerer jo utmerket den? Men Ser jo at det ser litt forskjellig ut hos meg en hos deg det var mere temperaturen jeg lurte på, målt med diagnose verktøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 1 minutt siden, Bergengen skrev: det var mere temperaturen jeg lurte på, målt med diagnose verktøy. Tenkte nok du hadde målt med diagnose ja, siden det var så spesifikt på temperaturen. Tror ikke det er noe problem, kjølevæske koker ikke på 100 når den i tillegg står under trykk. Det er sikkert greit som det er, men begynner nåla inne i bilen å vandre - Da har du luft problematikk. De svakhetene som er med blokka på 4,6 motoren mener jeg de ikke er så plaget med på 4,0 literen, men er ikke helt sikker. Topp paknings problematikken kan nok være den samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.