Gå til innhold

Nye dempere, kjøleveske, termostat og oljer


Bergengen

Anbefalte innlegg

Hei 

Trenger litt hjelp her:

Bil:                        Discovery 2  2003 4,0 V8 med Luft bak og ACE   Km 180 000

 

1.Nye dempere:   Har hevet 2" (terrafirma fjærer og spacer bak) og har utslitte dempere. 

                               Men burde jeg ikke ha 2" dempere også, finner bare terrafirma dempere, men ønsker egentlig Old Man Emu eller Bilstein.

2.Kjøleveske:       Ser jeg har grønn, men det skal vell være rød? Skal bytte og skylle,

                              Men skal jeg sette inn en annen termostat, 82grader? for å få ned temperatur litt på motor?  Har lest at mange anbefaler dette da V8`n ikke liker å bli for varm.

3.                           Motor olje:  Ja jeg vet at dette er et ormebol!!!

                              Har kjørt Castrol GTX 10W-40 i vinter. men lurer på å kjøre Valvoline VR1 Racing  20W-50 mineral olje med litt mere zink i sommer. Hva mener folket? 

4. Servo/ACE      Hvor får jeg kjøpt Texaco Cold Climate PSF 14315

 

mvh Tore

                           

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader også , jeg blir ikke klok på dette med motor oljer :angry:

Rover V8 er jo en gammel GM (Buck)motor i utgangspunktet, noe som mange mener går best på Mineralolje, si 20w50. Har lest et sted at dem som bygger rover V8 anbefaler Valvoline VR1 racing 20w50 da denne har mere Zink, men hvordan går det med katalysator?

Så har vi jo castrol GTX (15w40)som er semi syntetisk. Har kjørt denne i vinter, fungerer bra. Motor svetter litt og den har vell brukt ca 2l på 8000 nå. (ja jeg skal bytte)

Så har vi Castrol Magnatec 5w40 som som er helsynt.( mener jeg) som kommer opp som riktig olje i oljevelger hos Castrol.

4.0l Thor v8 er jo en den nyeste versjonen av denne blokka med andre lager osv og burde kunne kjøre på syntetisk. Men blir denne 40 oljen for tynn om sommeren? hva med edge 5w50?

Så da står man der da og lurer på hva man skal velge?  :blink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jo.

2. Rød er riktig. Går den for varm med din kjøring kan du bytte. Men det kan bli for kald motor med påfølgende dårlig selvrens.

3.Slikk på fingeren og se hviken vei det blåser. Olje,dekk,mm. er en neverendingdiscussion.

4.Erik Winther-Sørensen på Lierskogen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konkret svar, med unntak av oljen:huh:

Får se hvilke vei høna sparker i morgen, om jeg går for hel/halv synt eller Mineral :)

Men da blir det bytte av kjøleveske og bestilling av nye dempere i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Fargen på kjølevæsken kan lyve.  Den røde kan ha et grønnskjær om en kikker ned i tanken.  Er blitt lurt selv, men det skader ikke å bytte.

 

3. Bilen din har en "Thor" motor.  Dette er ikke helt det samme som Buick V8 fra forrige årtusen.  Kan nevne at det er helt andre lavfriksjonslagre i Thor motoren.  Følg anbefalingen i instruksjonsboka.  Ingen grunn til å bruke annet enn helsyntetisk olje.

 

Jeg skjønner ikke hva poenget er med mineralolje.  Den degenereres raskere enn syntetisk olje og må dermed skiftes tidligere.  Unntaket kan kanskje være om en kjører bare et par tusen km i året og allikevel skal skifte en gang i året.

 

Min P38 har gått på Biltema sin 10W40 olje de siste 150000km.  Totalt 240000km.  Kamaksel og løftere så da helt fine ut.  Ref. eksempler fra RPI Engineering.  

 

Et veldig viktig punkt mht. vedlikehold på disse motorene er å sørge for at veivhusventilasjonen er åpen.  På høyre ventildeksel sitter det en oljefelle i stussen hvor avtrekksslangen er tilkoblet.  Denne oljefellen har en tendens til å tettes.  Resultatet er "black sludge" i motoren.  Denne bør renses / byttes ved hvert oljeskift.  Det tar 5 minutter.

Når motoren din svetter litt og bruker 2 liter olje på 8000km er jeg redd den er litt sliten allerede.  Svettingen kan være resultat av overtrykk i bunnpanna grunnet tett ventilasjon.  Men tett ventilasjon gjør at sot fra forbrenningen ikke ventileres ut og dermed blander seg i olja, danner black sludge, gir høyere slitasje, mer sot i veivhuset osv...  Jeg svartmaler litt her nå men da er du oppmerksom på problemet.  Tar jeg feil er det bare fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundige svar Tore.

jeg er egentlig enig med deg med tanke på oljer.

har tappet og skylt kjøleveske nå og skal ha på rød :)

Kjøpte castrol Magnetic ( eller noe ) 5w40 så får vi se om det sverter/bruker for mye. skal reingjøre motor og se. Ser ar det er litt lekkasje ved V toppdekket, skal prøve å se om jeg kan etter stramme forsiktig. Tror den meste olje sølet kommer derifra. Så får vi se om vi ikke tar av dekslene ila sommeren :)

Angående veivhus ventilasjon så må jeg lese meg litt opp da jeg ikke helt skjønte hvor den var. Men apselutt et viktig punkt :) 

Man lærer litt vær dag med disse LRene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pos 3 på tegningen nedenfor.  Dette er en GEMS motor men det er ganske likt på Thor.  Svart gummislange fra høyre ventildeksel til innsuget.  Nede i stussen sitter det en plastp labyrint hvor oljedamp settes av på veggene og renner tilbake til motoren.  Denne labyrinten tettes og resultatet er overtrykk i veivhuset og påfølgende lekkasjer.  I teorien kan den trekkes opp med en tang.

 

Disco2CrankcaseVent.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tore :)

Slangene ble tatt av og rengjort, en del oljesøl men ikke tette.

nr 3 på bilde, er det noe måte å teste rengjøre den?

Og er det noen som har tatt av disse slangene og kjørt dem inn på en ekstern beholder, og blendet av innsuget selvfølgelig. 

Synes patenten med å dra olje damp inn på innsuget ikke er helt optimal. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste moderne motorer er bygget for å få luft via åndesystemet på motoren.

For mye endring på suget og slett vedlikehold kan gi stygge følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...