Gå til innhold

Lager i girkasse


Anbefalte innlegg

Vel, nå har jeg et lite dilemma. 

Driver og overhaler girkasse. 

Presset inn hovedakslingen istad, med rød loctait rundt bakerste lager (blokk)? Dvs gods mot gods, den delen som bakerste lager sitter i. 

 

Vel, stolt presset jeg inn hovedakslingen. Satt på låseringen på bakre lagerblokk. 

Satt inn reversdrevet. 

 

Så, fant jeg ut at ting kanskje hadde gått litt fort. For jeg har ny layshaft, og nytt rullelager, og da fant jeg ut at når jeg skal ha ut lsgerskåla, butter den mot 1. Gir... 

Så spørsmålet er, går det greit og bruke gammelt (orginalt) rullelager og original lagerskål? Noen måte og sjekke lageret på? 

 

Hvis jeg eventuelt må ut med hovedakslingen, kan jeg da bare presse hovedakslingen ut av lagret, eller må jeg presse ut hele lagerblokka og ha på ny loctait?dvs av med låseringen og hele lagerblokka ut. 

 

Takker for innspill. 

Syntes det gikk litt for lett ei stund :rolleyes:

DSC_0601.JPG

DSC_0598.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se etter slitasjespor , kaviteter og fargeforskjeller på ruller og skåler for å kunne vurdere slitasje.

Bakre lager på kubben er vel ett av de jeg aldri kan tenke meg å resirkulere da det er ganske underdimensjonert

i forhold til belastningene det utsettes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig mange år siden jeg splitta en girkasse , men lurer på om ikke jeg lot

lageret få bestemme hvilken side det ville slippe først på .

Dette kan ha hatt noe med tilgangen på verktøy den gang også.

Deretter var det frem med passende verktøy for å løsne det der det satt som verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne lagerets låsing(er) og kakk aksel forsiktig ut.

Den lagerskåla som har minst press mot innfestningen vil slippe taket først.

Da blir det minst belastning på lageret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var layshaft i med nytt lager:)

 

Gaute : det nye lagret hadde færre, men større ruller i lagret. De var også lengre enn rullene i det originale. Virket kanskje mer solid. 

Det kan være et tips til de som skal opp med girkasse i fremtiden at de nye lagrene kanskje er mer solide. Dvs:ikke så ubderdimmebsjonert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anleggflaten totalt på rullene er en side av saken , men så må vi også tenke på smøring i tillegg.

Får håpe det er endret til det beste og ikke bare pga deletilgjengeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid olja sirkulerer godt nok selv om delene ligger i olje.

Oljen skal tross alt lede bort varme , smøre , hindre korrosjon,rense og sikkert noe mer også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...