Land Rover for alle penga Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Vel, nå har jeg et lite dilemma. Driver og overhaler girkasse. Presset inn hovedakslingen istad, med rød loctait rundt bakerste lager (blokk)? Dvs gods mot gods, den delen som bakerste lager sitter i. Vel, stolt presset jeg inn hovedakslingen. Satt på låseringen på bakre lagerblokk. Satt inn reversdrevet. Så, fant jeg ut at ting kanskje hadde gått litt fort. For jeg har ny layshaft, og nytt rullelager, og da fant jeg ut at når jeg skal ha ut lsgerskåla, butter den mot 1. Gir... Så spørsmålet er, går det greit og bruke gammelt (orginalt) rullelager og original lagerskål? Noen måte og sjekke lageret på? Hvis jeg eventuelt må ut med hovedakslingen, kan jeg da bare presse hovedakslingen ut av lagret, eller må jeg presse ut hele lagerblokka og ha på ny loctait?dvs av med låseringen og hele lagerblokka ut. Takker for innspill. Syntes det gikk litt for lett ei stund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. mai 2018 Del Skrevet 3. mai 2018 Du må se etter slitasjespor , kaviteter og fargeforskjeller på ruller og skåler for å kunne vurdere slitasje. Bakre lager på kubben er vel ett av de jeg aldri kan tenke meg å resirkulere da det er ganske underdimensjonert i forhold til belastningene det utsettes for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Okey, ser greit ut. Men hvis det er ubderdimmebsjonert er det kanskje greit og bytte. Må jeg presse ut hele lagerblokk, eller kan jeg presse hovedakslingen ut av lagret bare? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Nå er det veldig mange år siden jeg splitta en girkasse , men lurer på om ikke jeg lot lageret få bestemme hvilken side det ville slippe først på . Dette kan ha hatt noe med tilgangen på verktøy den gang også. Deretter var det frem med passende verktøy for å løsne det der det satt som verst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard Bratland Erikstad Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Vist jeg ikke husker helt feil kan lageret stå igjen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Jeg vet det kan sitte igjen, men er det helt gunstig for lagret? Litt usikker på hva du mente her Gaute teskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Løsne lagerets låsing(er) og kakk aksel forsiktig ut. Den lagerskåla som har minst press mot innfestningen vil slippe taket først. Da blir det minst belastning på lageret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 4. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2018 Da var dette ordnet. Presset akslingen bittelitt fram, og da fikk jeg ut lsgerskåla og fekk inn den nye Takk for tips i tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 Da var layshaft i med nytt lager Gaute : det nye lagret hadde færre, men større ruller i lagret. De var også lengre enn rullene i det originale. Virket kanskje mer solid. Det kan være et tips til de som skal opp med girkasse i fremtiden at de nye lagrene kanskje er mer solide. Dvs:ikke så ubderdimmebsjonert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Anleggflaten totalt på rullene er en side av saken , men så må vi også tenke på smøring i tillegg. Får håpe det er endret til det beste og ikke bare pga deletilgjengeligheten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 Er smøring noe problem? Dette bader jo i olje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Ikke alltid olja sirkulerer godt nok selv om delene ligger i olje. Oljen skal tross alt lede bort varme , smøre , hindre korrosjon,rense og sikkert noe mer også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 Det har vel noe med olja og gjøre, og ikke lagret og utformingen? En god olje burde vel gjøre det der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. mai 2018 Del Skrevet 6. mai 2018 Spørsmålet er om oljesirkulasjonen er god nok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.