Gå til innhold

Bytte A-frame på 01 mod 90


Baklengs

Anbefalte innlegg

Noen voksne her inne som har skiftet a frame (usikker på norsk betegnelse) på sin 90 og sitter inne med noen gode tips og triks? Har badet skruer i 5-56 en ukes tid nå og manner meg opp til å sette i gang om dagen, men det ser ut som en skikkelig møkkajobb. Må eksos ned for å komme skikkelig til boltene som fester a frame til ramme? Og selve leddet som er festet til akslingen, bruke dor og slå den taggete mutteren sakte rundt? Er jo knapt nok plass til en fastnøkkel inni der. Har kjøpt nytt ledd og ny galvanisert a frame  så trenger forsåvidt ikke være så kjærlig med delene som skal ut.. 

Endret av Baklengs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov real skrujobb og møkkete også :mellow:

 

Et tips når A-ball skal ut er å skjære av den biten av festeplaten som  skruene sitter i. Altså skruehullene. På den måten får du anlegg når A-ballen skal presses ut.

Bruk baufil eller kutt forsiktig. Med vinkesliper. 

 

Når A-ballen skal presses inn så skru i skruene litt slik at de styrer A-ballen. Ikke lett å få i skruer med hullene i feil posisjon :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske en 34 mm pipe går inn til bærekula.

Hammer og meisel ut og inn med mutter tror jeg blir mer ball enn nytte.

Oppskriften til Vidar er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke voksen, men har byttet dette på min 90 Td5:)

Var ikke nødvendig å ta ned eksos. Mutteren til kula lar seg løsne med pipe, ikke nødvendig med hammer/dor.

Litt møkkete, men en helt grei skrujobb.

 

-Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jobben gjort og man var nok en erfaring rikere :D endte opp med og ta av bakerste del av eksosen og det gjorde jobben veldig overkommelig. Enkel tilgang til alle skruer og grei plass og jobbe på under der. De to store boltene som sikrer a-frame til ramme var hos meg helt urikkelige så de ble kappet med bajonettsag. I min iver tenkte jeg at det også enkleste løsning på på selve leddet, men utgjorde ikke stor forskjell fant jeg fort ut siden skruen der er kon og ikke kan slåes ned og gjennom hullet. Mye banning og en alvorlig latmannsarm gjorde susen til slutt. Nå mangler kun radiusarmer foran så er alle foringer byttet til super pro. God følelese! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...