Gå til innhold

Topp til 2,25 bensin


Anbefalte innlegg

Snøen begynner og forsvinne og det begynner og bli dags for og rulle ut 88’en igjen.

De som har fulgt med prosjekttåden for noen år siden har kanskje fått med seg at jeg aldri har fått motoren til og gå ordentlig rent, spesielt på tomgang. Høres litt astmatisk ut med putring.  

 

Det meste er utprøvd: Ny fordeler med stift deretter ny elektronisk fordeler fra 123  

3 forskjellige forgassere, lakt om bensinslange, planslipt innsuget, sjekket etter falskluft,nye ventiler styringer og vipparmer, ny cam. og prøvd forskjellige innstillinger på registeret. Men er nå satt tilbake til frabrikk innstilling.

Etter landstreffet. 2016 var den ekstremt lat og kraftløs, Etter dette byttet jeg ventilfjærene og da ble den mye bedre men langt fra perfekt. 

Målt kompresjon, og sylinderlekasje test. Begge OK.

Finest gange på motor når den er kald, lurer på at det kanskje er sprekk i toppen som jeg ikke greier og se. Uansett, toppen har hvert av så mange ganger nå , at den gidder jeg ikke å bruke mer tid på.

 

Nå skal det på en trimtopp, men problemet er at turner eller ACR må ha et godt emne og bygge på. Fins det noe firma i England som driver med salg av brukte seriebildeler som kan tenke seg og sende toppen til ACR eller Turner? Eller må jeg finne noe her hjemme for så og sende det til England? Gode forslag mottas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt kompresjon og tatt sylinderlekkasjetest på riktig måte er jeg redd du pisser på feil tre ved å kjøpe ny topp.

Men har dessverre ingen fjerntips å hjelpe med heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men hva annet kan det være? 

Komp test er tatt med varm motor, alle pugger ute og gassspjeld helt åpent.

Sylinderlekasje test er tatt med begge ventiler stengt og trykkluft i plugghull. Ikke noe blås i innsuget eksos, eller kjølevann  men litt i oljepåfylling. Men ikke noe unormalt mye etter min mening.  Likt på alle sylindere.

 

Da er det eneste jeg kommer på sprekk i topplokk, som utvider seg når den blir varm og dermed dårlig gange.  Men jeg kan godt ta feil. Andre forslag mottas gjerne .

Alt av tenningsdeler ellers som tennplugger, pluggledinger og coil er også byttet (flere ganger faktisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen til coilen er innafor ?

Både varm og kald ?

Noen biler putrer litt på tomgang nesten uansett hva du gjør.

Har du sjekket tenning med stroboskop varm /kald ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Gaute :)

Samme som batterispenning inn på coil d.v.s  ca 12v med motor av. Og ca 14 v med motor i gang.  Har også prøvd med kabel rett fra batteriet til coil, for å utelukke feilkilder.

Prøvd og justert tenning både etter øret og med stroboskoplampe.  Varm og kald motor, men tror ikke jeg har sjekket at om tenningstidspunktet forandrer seg mellom varm og kald.

Ved turtallsøkning får jeg mer fortenning så da tolker jeg at vektene i fordeleren gjør sin jobb.

Men sant skal sies at jeg har noen grader mer fortenning en boka sier. Har eksprimintert meg fram til at den går finest og best da. 

 

Er klar over at noen alltid putrer litt, og i begynnelsen var det bare litt inn i mellom, men nå høres den nesten ut som den har asma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør være det. Kjede å strammer byttet for ca 30 000km. Hadde det oppe igjen for å dobbelskjekke innstillingen på registeret   for 4000-5000km  siden da så alt helt fint ut.

Endret av Vegard Bratland Erikstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny Weber, en frabrikkoverhalt Rochester, en overhalt solex og overhalt Zenith (siste prøvd på annen bil og fungerer utmerket) faen det et er jo 4 forgassere...

 

Forgasser justert med vakumeter:

Tomgang satt til 500 rpm , blandingskrue satt i grunninnstilling helt i bunn deretter 1 og halv runde ut.  Deretter har jeg skrudd den ut til max vakum er oppnådd, for så og skrudd den inn så mye som mulig uten at vakum dropper.

 

Har også sveiset inn en mutter for sensor på eksosrøret og lånt utstyr for og måle luft/blandingsforhold når jeg kjører, og valgt dyse til forgasseren ut fra dette .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste feilen jeg leser her er for lav tomgang.

Skal ligge på 750 - 800  rpm.

Co 3,5- 4,5 er min erfaring er bra.

Pleier å justere på øret vanligvis , men sjekket med verktøy av og til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...