Gå til innhold

Bytte foringer bakre stabstag D3


irDisco11

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet på vår. Ja det er litt trangt. Jeg hadde kjørt bilen opp på ramper bak, og hadde den på bukker foran - da jeg også samtidig byttet en drivaksel foran. Ser nå i disse dager at det hadde vært mye lettere og hatt bakenden også på bukker slik at jeg kunne hatt av hjula, da det er vesentlig bedre tilkomst fra hjulhus kontra fra undersiden av bilen hvor jeg ble liggende. Ikke spår på rustpenetrerende olje ala wd40 / 5-56. Tålmodighet må til, da det begrenser seg hvor mye en får dreid om gangen ;-)

 

- Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, jschille skrev:

kjøp ein skrallenøkkel, skjer av den åpne enden og bruk eit røyr som forlenger så får du løyst det ok. Er det ikkje 14 mm?  Foringen drar du bare av når klamma er løyst. 

14mm på en D3????? 13mm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Takk for tips, men disse må vel slås på? Problemet er at bolthodebr er på toppen av ramma med karisseriet bare centimeter ifra.. kommer såvidt inn med fastnøkkel og to fingre for å klemme den påplass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bruke meisel, sveis på litt jern så den blir lengre. 

Er den skarp nok, greier du kutte hodet.. Eventuelt dremel kanskje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaanskje det går å sveise på en mutter, men da må jeg finne noen som er sveisekyndig:) lite lyst til å kappe dem da jeg ikke helt ser hvordan jeg skal få ut resten av bolten, er somsagt godt rustne.. kanskje slå inn en kile under foringen så klonkingen forsvinner, hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det finnes noe patentnøkler for å ta av runde muttere, blant annet Grip-Tite, men ser de får litt blandet kritikk. Hvis mutteren er oppå ramma går det kanskje an å kappe en kombinasjonøkkel i to og sveise delen med den åpne kjeften fast til hodet på mutteren.

 

Mutterspitter kan kanskje funke hvis du kommer til https://www.clasohlson.com/no/Cocraft-muttersplitter/p/40-9064?gclid=Cj0KCQjw0Mb3BRCaARIsAPSNGpX6BkjI9PC-Uu-y5adY8W6F0QOmzgYtsfsYWdrGJkx2-KCg9lB1CZUaAg8eEALw_wcB

 

Hva gjelder varme, foreslår jeg induksjonsvarmer https://www.youtube.com/watch?v=3u1IBgefNDs. Jeg har Telwin sin fra Clasern og er godt fornøyd, men ser Biltema også har en på 500–900 W som jeg tipper burde holde greitt til de greiene der.

 

Husker ikke helt hvordan det så ut under der, men kanskje du får varmet med en vanlig blåselampe med slange til gassbehoderen - det er jo en billigere løsning. Eller kanskje en liten hissig butanbrenner som denne https://www.sloyd-detaljer.no/sortiment/tre-metallsloyd/lodde-sveisematerialer/verktoy-tilbehor/butanbrenner-micro-torch-2844?gclid=Cj0KCQjw0Mb3BRCaARIsAPSNGpU3VwwUGEJF0cjFWj35NT8-d0LRyK-Xz4cOMpck4w4U90Dks7Zn-QsaAi4wEALw_wcB? Og tror ikke det trenger trollvarmes heller - så vidt jeg husker gir rust seg ikke så langt over 100-200 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en bolt som skal ut? Som er skrudd i ramma. Litt ugunstig å kappe den. 
 

Veteranene på disco3 uk forumet har hatt hell med noen sånne piper fra Irwin. 
 

https://www.disco3.co.uk/forum/topic122191.html

 

Kan hende det lønner seg å løsne karosseri så du får litt ekstra rom til skralle. Lykke til! 
Husk, smør inn nye bolter med antirustguffe- kan hende det er deg selv som skal bytte når tiden er moden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Irwin pipene, er dem det samme som Lafterolf linket til fra biltema? Hvor mye kan karosserier løftes bare med å løsne boltene til ramma? Og hva er riktig størrelse på stabstag boltene? Jeg fikk best tak med 1/2 toms på den fremste og på den bakerste er 15 veldig romslig mens 9/16 får jeg ikke på skikkelig, 14 er ikke snakk om å få på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bolten er ikke god . Brukte skralle først. Måtte bruke en del press for at skralla skulle ta tak i bolten men husk godt med varme. Pass på og ikke overse de ledningene som ligger langs rammen hvis du bruker varme. Lykke til me noen timers jobb:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...