Gå til innhold

Motorstopp Def TD5 110 2006


Siggen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

var ute å kjørte nå.

plutselig kunne jeg skimte så vidt (svakt rødt) batteritegnet i dashbordet.

 

Så datt tankmålern til null, samme med speedometeret.

Så lyste alle lysene i dashbordet og bilen går ujevnt. Litt sort røyk når den hikket et par ganger.

kjører umiddelbart inn til siden, og i det jeg svinger av veien stopper alt opp.

 

Så, noen tanker?

Det første jeg tenker er at det må være batteriet. Dette er forøvrig batteriet som fulgte med bilen så det har jo holdt en stund.

Bilen har hatt service i mars med nytt dieselfilter blant annet.

Olje og diesel er det passe mengde av.

Når jeg vrir om nøkkelen nå klikker bare alt.

Men syns det var rart med ujevn gange og sort røyk..

 

Håper noen kan hjelpe meg med noen tips (blir tauet nå straks men trenger tips til løsningen :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Siggen skrev:

Fattern kom nå.

vi prøvde startkabler.

fikk start på bilen.

den gikk fint i 30 sek men plutselig kom det masse sort røyk og motoren gikk ujevnt

Og så stoppet den, eller fortsatte å gå, men ujevnt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

 

Vi fikk start på bilen med start kabler, koblet disse av og lot bilen gå på tomgang. Etter 30 sek gikk den ujevnt og det kom sort røyk og da fikk jeg litt hetta og skrudde av motoren da den dro veldig på turtallet

Endret av Siggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper død dynamo. Svartrøyken kommer kanskje pga lite strøm til å styre dysene riktig og den gir for mye diesel.  Hvis den går normalt med startkabler tilkoblet, men dør kort tid etter de er koblet fra, lader den trolig ikke. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamo:) så det passer jo aldri men faktisk grei timing nå!

 

Den rare oppførselen var bare tegn på for lite strøm.

Ladet batteri fullt opp i dag hos Mekonomen, de så også over batteriet så det skal inn i bilen igjen:) Holder evig dette batterier her. 

 

En ting: Snakket med EWS i dag. Han har to forskjellige dynamoer. En OEM og en «no name».

Stor pris forskjell... frister å gå for no name. Men er kvalitetsforskjellen like stor som pris differansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Siggen skrev:

Dynamo:) så det passer jo aldri men faktisk grei timing nå!

 

Den rare oppførselen var bare tegn på for lite strøm.

Ladet batteri fullt opp i dag hos Mekonomen, de så også over batteriet så det skal inn i bilen igjen:) Holder evig dette batterier her. 

 

En ting: Snakket med EWS i dag. Han har to forskjellige dynamoer. En OEM og en «no name».

Stor pris forskjell... frister å gå for no name. Men er kvalitetsforskjellen like stor som pris differansen?

 

Jeg kjører også med orginalbatteri fra 2006 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Siggen skrev:

Dynamo:) så det passer jo aldri men faktisk grei timing nå!

 

Den rare oppførselen var bare tegn på for lite strøm.

Ladet batteri fullt opp i dag hos Mekonomen, de så også over batteriet så det skal inn i bilen igjen:) Holder evig dette batterier her. 

 

En ting: Snakket med EWS i dag. Han har to forskjellige dynamoer. En OEM og en «no name».

Stor pris forskjell... frister å gå for no name. Men er kvalitetsforskjellen like stor som pris differansen?

 

Min hovedregel er å bruke oem på komponenter som gir driftstans hvis de feiler og heller spare penger andre steder selv om det svir litt ekstra i lommen der og da. Men her hersker det flere meninger vet jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips er å overhale den originale dynamoen så har du den til nestegang. Koster ikke stort i forhold til å kjøpe ny OEM. Triconor i Oslo overhaler dynamoer. Har både brukt dem.på jobb og privat og er godt fornøyd. Husker ikke helt hva de tok for td5 dynamo, men ikke så værst pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...