Gå til innhold

TD5 kjøleveske lekkasje venstre side


leiohel

Anbefalte innlegg

Mister kjøleveske på min D2 med td5. Dieselkjøler er fikset og holder tørt. Men fremdeles forsvinner det en god del kjøleveske. Ser på venstre side ligger det dammer på fordypning i blokka rett under eksos manifoilen. Har bitte litt under det røret som ligger langs med motor, over manifoilen. Ikke lenge siden jeg sjekket slangen som går fra oljekjøleren og bakover, og det ser ikke ut som det er den. 

 

Finner ingen åpenbare steder hvor det kan lekke. Har hatt flaske på overløpet til ekspansjontanken og det ender ikke der. Det skal ikke lange turen før det synker 5 cm i tanken.

 

Noen tips til hvor lete?

 

mvh

leif ove

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil sitter det en frostplugg mellom to eksosporter.

3. og 4. port mener jeg.

Ta av blikkdekselet over manifolden og sjekk.

Jeg har byttet et par plugger som lakk på kundebiler.

Pirkejobb med rester av plugg og gjengelim i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Hvis jeg ikke husker feil sitter det en frostplugg mellom to eksosporter.

3. og 4. port mener jeg.

Ta av blikkdekselet over manifolden og sjekk.

Jeg har byttet et par plugger som lakk på kundebiler.

Pirkejobb med rester av plugg og gjengelim i toppen.

Der er en frost plugg men ikke den. Skal kjøre en tur uten deksel og sjekke gjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har funnet synderen. Det metall røret som ligger over eksosmanifoilen. Rett ved første bend fremme var det noe som kunne ligne på et mikroskopisk hull og det var vått under der. Tok det ut og gjorde rent. Penslet over med flere lag superlim og til slutt mange runder tape. Nå ser det ut til at den holder trykk  i kjølesystemet og ikke vått der ennå. Må nok ha nytt rør.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, gautes skrev:

Hvis jeg ikke husker feil sitter det en frostplugg mellom to eksosporter.

3. og 4. port mener jeg.

Ta av blikkdekselet over manifolden og sjekk.

Jeg har byttet et par plugger som lakk på kundebiler.

Pirkejobb med rester av plugg og gjengelim i toppen.

Dette du tenker på ?

m-2018-02-10_20_33_28.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, finnarne skrev:

Dette du tenker på ?

m-2018-02-10_20_33_28.jpg

 

 

På turner toppen er det bare en blindplugg/frostplugg der det er en gjenget plugg originalt.

leste på div utenlandske forum at den pluggen er skikkelig kødd å få ut. Den stikker inn i kjølekamalen så gjengene på innsiden blir idrett og full av drit. Fort gjort å ødelegge gjengene i toppen når den skrues ut.

 

glad for det ikke var min blindplugg som lakk. Bare et rør til under to hundre kroner som byttes på fem minutter

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den jeg tenkte på , finnarne.

Å frese vekk gjengene og sette i en ordentlig frostplugg som Turner gjør virker som en bedre løsning.

Men hvorfor fabrikken orginalt brukte tid og penger på gjenge og pluggløsningen kan man lure på.

 

Korrosjon i kjølesystemet oppstår pga at frostvæsken er for gammel i følge reklamen.

Folk flest husker ikke på å få byttet den når den går ut på dato.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...