Gå til innhold

Ustabile bremser


jermundpr

Anbefalte innlegg

Ex-millen har noen ganger dårlige bremser. Kan bremse mange ganger med hard og fin pedal. Og plutselig på neste tråkk kan den gå nesten i matta, da lyser varsellampa for bremsene og det bremser bare bak ser det ut til. Om jeg slipper pedalen og trår på nytt er den like høy og fin igjen... Det er ingen lekkasjer og båndene er justert likt... Noen som har vært borti det før? :)

Den tar javnt bedre på høyre framhjul enn venstre, så den drar mot høyre ved litt hard bremsing. Har akkurat rengjort tromler og bånd foran, det hjalp en del men er ikke bra nok.. virker som at det er mer friksjon på høyre side..

 

Har helt originale bremser som alltid har fungert bra og er knapt slitt, men er litt redd det må byttes ut nå selv om jeg ikke har lyst til det..;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Skogsvei skrev:

Kan det væe intern lekkasje i master? Synker bemsepedalen helt ned til gulvet dersom du trykker den sakte ned?

 

Den går veldig lett ned, så blir den hard langt nede, sannsynlig når ventilen på ramma oppdager at det er noe galt foran.  Pedalen siger ikke noe om jeg holder press på den. Lurer på om ventilen på ramma ville oppdaget om det var noe galt mellom master og ventilen? Den aktiveres jo av at det er forskjell mellom foran og bak, så derfor tenker jeg selv at det må være foran feilen ligger, men det kan jo være feil:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Jeg bytta først master, overhalte shuttel valve. 

 

Var som sagt luft det med pedalen. Og måtte bytte band

 

Husker du om pedalen gikk meget lett ned nesten til gulvet da, eller om den bare var litt "svampete". Og fikk du skikkelig hard pedal på neste tråkk? Lyste lampa for bremsene? Skal lufte så fort jeg får noen til å tråkke for meg, men synes ikke dette kjennes ut som luft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, jermundpr skrev:

 

Husker du om pedalen gikk meget lett ned nesten til gulvet da, eller om den bare var litt "svampete". Og fikk du skikkelig hard pedal på neste tråkk? Lyste lampa for bremsene? Skal lufte så fort jeg får noen til å tråkke for meg, men synes ikke dette kjennes ut som luft :)

Lampa lyste. Siden en krets mista trykket. Mener pedalen ble bedre med pumping. Husker ikke om den gikk helt i gulvet. Men pedalen var rar og lampa lyste. 

 

For å få ut lufta prøvde jeg først mange duppedingser som var ganske dyre. Men måtte få hjelp til å pumpe pedalen skikkelig opp, også lufte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å få tak i det, så får jeg gjøre et forsøk. Har testet litt nå og det er ganske så lett å provosere frem problemet. hvis jeg tråkker en gang og slipper igjen, så trår jeg forsiktig ned, da går pedalen knapt uten motstand langt ned helt til det bremser bak og lampa tennes. om jeg slipper pedalen noen cm tilbake får jeg stort sett bra trykk om jeg prøver å trå litt nedover igjen, men ikke alltid.. Jeg hører tydelig at staget fra pedalen treffer stempelet helt på toppen, så stempelet er med helt tilbake uansett.. Får mer troen på at noe skjer inni hovedsylinderen, bare litt irriterende at den ikke viser det tydelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

legger til løsningen her hvis noen skulle oppleve det samme:

 

Byttet masterpumpa og fikk pumpet opp trykk lett uten å lufte. Da var det ikke antydning til noe ustabil pedal. Måtte bytte hjulsylindrene bak siden begge lufteniplene røyk av.. Etter justering og lufting ble det knall bremser som tar rett og steinhard pedal på hvert tråkk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakningen på stempelet har leppe som skal tette langs kanten mot sylinderveggen.

Ved sakte og rolig trykk på pedalen vil det bli lite mottrykk og slitt leppe vil ikke trykkes hardt mot veggen

og bremsevæsken vil sive forbi pakningen og trykket blir borte.

Hardt og raskt pedaltrykk gir større mottrykk og leppa vil presses hardere mot veggen og tette bedre.

Har man dette problemet er det lurt å bytte master eller overhale den før man plutselig ikke klarer å trykke hardt og raskt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...