Gå til innhold

Oppgradere tennings anlegget og ny weber forgasser


knikeren

Anbefalte innlegg

Etter å ha slitt med å få bilen til å tenne greit så skal jeg bytte til ny weber forgasser og tenker å bare like godt bare få byttet ut tennings anlegget til elektronisk tenning. Så det jeg lurer på er om dette er alt som trengs å byttes eller om jeg må ha mer:

https://www.island-4x4.co.uk/electronic-distributor-black-britpart-series-defender-8706-etc5835eblack-p-21178.html

Noen forskjell på rødt og svart fordeler lokk? Er det forskjell på weber forgasseren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha stått og klødd oss i huet på Evje over panseret til Thomas, så er jeg blitt skeptisk til elektronisk tenning av for billig kvalitet. Synes den fordeleren du linker til rett og slett virker for billig til at det kan holde? Noen som har den som kan korrigere meg?

 

Greia på Thomas sin bil, var at han skiftet til el tenning (China export versjon), og kjørte fra Sandnes til Evje. Oppe på heia på lørdagen begynte den å fuske og litt senere var den helt død. Tilbake med stifter og vips så sveiv bilen igjen. Men da hadde mange kloke hoder først lurt lenge på hva feilen var. Det enkle KAN være det beste, men jeg vet ikke fasiten her. Vil bare advare mot for billig elektronikk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordeler til den prisen hadde jeg vært skeptisk til.

Den består av mange bevegelige deler , fjærer og foringer .

Er en av delene utenfor mål gir det stort utslag i forbruk og kraft .

Driftsikkerhet er en annen sak igjen.

Lumenition er en produsent av eldel jeg har brukt mye.

Allerede på tidlig 80-tall kjøpte jeg et sett.

Det ble mange flere i årene som kom.

Ennå ikke hatt driftsstopp pga feil på deler.

Feil på mekaniker er en annen sak...

De har / hadde en plastpropell som passerte et optisk øye for å gi gnist til riktig sylinder.

Den var lett å ødelegge ved uforsiktig behandlig ved smøreservice på fordeler.

Har alltid hatt med ekstra stifter og kondensator i tilfelle evt. problem med elektronikken.

Sikkert kommet noen forbedringer ettersom årene har gått.

Er jo fortsatt litt skeptisk til "nymotens" svakstrøm og ikke minst stuntrepmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, gautes skrev:

En fordeler til den prisen hadde jeg vært skeptisk til.

Den består av mange bevegelige deler , fjærer og foringer .

Er en av delene utenfor mål gir det stort utslag i forbruk og kraft .

Driftsikkerhet er en annen sak igjen.

Lumenition er en produsent av eldel jeg har brukt mye.

Allerede på tidlig 80-tall kjøpte jeg et sett.

Det ble mange flere i årene som kom.

Ennå ikke hatt driftsstopp pga feil på deler.

Feil på mekaniker er en annen sak...

De har / hadde en plastpropell som passerte et optisk øye for å gi gnist til riktig sylinder.

Den var lett å ødelegge ved uforsiktig behandlig ved smøreservice på fordeler.

Har alltid hatt med ekstra stifter og kondensator i tilfelle evt. problem med elektronikken.

Sikkert kommet noen forbedringer ettersom årene har gått.

Er jo fortsatt litt skeptisk til "nymotens" svakstrøm og ikke minst stuntrepmuligheter.

 

Der har du fasiten Kenneth. ;) Ingen hjelp å få i garasjen i Vågsbygd om du kjøper billigvare etter denne advarselen :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kulien skrev:

 

Der har du fasiten Kenneth. ;) Ingen hjelp å få i garasjen i Vågsbygd om du kjøper billigvare etter denne advarselen :D:D:D

Kjartan :) hvilken fordeler bør jeg kjøpe? Stoler ikke helt på den som står i bilen nå og den må være klar til 17. Mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ni av ti tilfelle jeg har vært borti på 2,25 og 2,5 bensin med startvansk og fusk har stift og kondensator vært synderen.

Enten utslitt del ,feil på den , men ofte feil fra mekanikers side.

Stifter må rengjøres før montering og knastaksel må smøres inn og utvendig med riktige midler.

Kjøper du både fordeler og gasser nytt , så bytt èn del av gangen så du ikke står der med feil

og ikke vet hvilken del den skyldes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at selv med elektronisk tenningsanlegg skal fordeler smøres ved samme intervaller som før

og samtidig skal fordelerlokk og rotor også sjekkes og vedlikeholdes.

Vakumklokke er også en ting å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt til Gaute og søk opp lumenition. 

 

Gaute, kan du dele hva slags fett du bruker på fordeleraksen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er stiftefett , langkornet fett .

Jeg har har en tube fra Bosch .

Kan være litt vanskelig å få tak i sånt nå , men vanlig kvalitetsfett går også.

Det er kun til smøring av stiftanlegg mot knastaksel.

Husk å rengjøre godt før ny påføring.

2 dråper vanlig symaskinolje / tynn olje oppi senter av akselen,under rotor, hver 10.000 km / år er lurt.

Da smøres alt som har med fortenning ved turtall å gjøre og akselens foring i fordelerstammen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, jon71 skrev:

Powerspark har gode elektroniske fordelere. Jeg har kjørt med en sånn i min Ex-Mil i flere år uten noen problemer.

 

Link til hjemmeside: http://www.simonbbc.com/

 

Denne ser enklere og mer fornuftig ut enn Lumenitions nye utgave.

Ikke minst ser det mer orginalt ut utvendig.

Men sideveis slakk i fordelerakselen er denne mer følsom for.

På den annen side er ofte flere deler i fordeleren slitte når det er sideveis slakk.

En ting til å merke seg er at de ønsker silikonkabler og riktig motstand på coil også.

Sjekket ikke dette med Lumenitions spesifikasjoner.

 

Viktig å sjekke at den fordeleren du vil bruke er i ok stand først.

Elektronikken reparerer ikke ......

 

Men gjentar:

Har alltid hatt med ekstra stifter og kondensator i tilfelle evt. problem med elektronikken.

Sikkert kommet noen forbedringer ettersom årene har gått.

Er jo fortsatt litt skeptisk til "nymotens" svakstrøm og ikke minst stuntrepmuligheter.

 

Lykke til med valget.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, gautes skrev:

 

Denne ser enklere og mer fornuftig ut enn Lumenitions nye utgave.

Ikke minst ser det mer orginalt ut utvendig.

Men sideveis slakk i fordelerakselen er denne mer følsom for.

På den annen side er ofte flere deler i fordeleren slitte når det er sideveis slakk.

En ting til å merke seg er at de ønsker silikonkabler og riktig motstand på coil også.

Sjekket ikke dette med Lumenitions spesifikasjoner.

 

Viktig å sjekke at den fordeleren du vil bruke er i ok stand først.

Elektronikken reparerer ikke ......

 

Men gjentar:

Har alltid hatt med ekstra stifter og kondensator i tilfelle evt. problem med elektronikken.

Sikkert kommet noen forbedringer ettersom årene har gått.

Er jo fortsatt litt skeptisk til "nymotens" svakstrøm og ikke minst stuntrepmuligheter.

 

Lykke til med valget.

 

 

Har jeg forstått det riktig att man bare bytter ut deler på den eksisterende fordeleren med elektronisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jon71 skrev:

Powerspark har gode elektroniske fordelere. Jeg har kjørt med en sånn i min Ex-Mil i flere år uten noen problemer.

 

Link til hjemmeside: http://www.simonbbc.com/

 

Hvordan løste du spenningsforskjellen? Tar du ut 12V etter motstanden i tenningssystemet, eller har du egen omformer i bilen? 

 

Regner med det var en av disse du bestilte Fordelere ? Vet du hvilken det var? Må vel ellers vite hvilken fordeler en tar ut av bilen for å treffe på rett bestillingsnr. :) Prøver bare å kartlegge litt hvilke muligheter som er. 

 

Forøvrig Kenneth, så fyra den gule nå på mandag. Du kan jo komme og se på Weber montering ihvertfall om du vil. Fordeleren som står der gjør foreløpig jobben og blir nok ikke skiftet så lenge den virker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, kulien skrev:

 

Hvordan løste du spenningsforskjellen? Tar du ut 12V etter motstanden i tenningssystemet, eller har du egen omformer i bilen? 

 

Regner med det var en av disse du bestilte Fordelere ? Vet du hvilken det var? Må vel ellers vite hvilken fordeler en tar ut av bilen for å treffe på rett bestillingsnr. :) Prøver bare å kartlegge litt hvilke muligheter som er. 

 

Forøvrig Kenneth, så fyra den gule nå på mandag. Du kan jo komme og se på Weber montering ihvertfall om du vil. Fordeleren som står der gjør foreløpig jobben og blir nok ikke skiftet så lenge den virker. 

Den linken du også la ut går også rett til startsiden :) legg ut produkt nr eller type så finner vi kanskje frem til rett fordeler :)

Så bra att den sviver nå, nå er det vel en som er glad :) godt jobba :) forgasseren må uansett byttes da jeg er redd for att dysa løsner igjen og havner feil plass. Bare festet den med aluminiumsfolie rundt for å få tak i gjengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med denne siden 2011, mange mil, i ex-millen. Det har fungert helt fint. Siden prisen er hyggelig har jeg en ny ekstra slik fordeler liggende under setet i reserve, sammen med bensinpumpe, filter, coil og en formotstand :rolleyes:

 

Edit: Liker å ha gamle kriger`n enkel og fikse, så elektronikk er ikke velkommen i min seriebil :lol:

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, knikeren skrev:

Den linken du også la ut går også rett til startsiden :) legg ut produkt nr eller type så finner vi kanskje frem til rett fordeler :)

Så bra att den sviver nå, nå er det vel en som er glad :) godt jobba :) forgasseren må uansett byttes da jeg er redd for att dysa løsner igjen og havner feil plass. Bare festet den med aluminiumsfolie rundt for å få tak i gjengene :)

 

Auda, samme feil to ganger altså. Søk på distributors, 4 cyl standard electronic så kommer det opp et utvalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, kulien skrev:

 

Hvordan løste du spenningsforskjellen? Tar du ut 12V etter motstanden i tenningssystemet, eller har du egen omformer i bilen? 

 

Regner med det var en av disse du bestilte Fordelere ? Vet du hvilken det var? Må vel ellers vite hvilken fordeler en tar ut av bilen for å treffe på rett bestillingsnr. :) Prøver bare å kartlegge litt hvilke muligheter som er. 

 

Forøvrig Kenneth, så fyra den gule nå på mandag. Du kan jo komme og se på Weber montering ihvertfall om du vil. Fordeleren som står der gjør foreløpig jobben og blir nok ikke skiftet så lenge den virker. 

En av disse du tenkte på? 

IMG_20180419_081310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel den som tilsvarer Lucas 45D. I Ex-Mil'en min prøvde jeg først med en 24 til 12 V omformer, men den tok kvelden etterhvert. Derfor satte jeg inn en egen 12V generator og et ekstra batteri. Da fikk jeg også plenty med 12V til alt mulig utstyr man kan trenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se dere blinde på hva som sitter av fordeler og nummer fra før av.

Fordelerne går omhverandre på de fleste motorene med 4 sylindre.

Sjekk med motornummer og finn hva som egentlig skal sitte der.

 

Bare for å skape litt mer forvirring:

Noen pushere selger bare èn type fordeler ny , men har deler til flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Ikke se dere blinde på hva som sitter av fordeler og nummer fra før av.

Fordelerne går omhverandre på de fleste motorene med 4 sylindre.

Sjekk med motornummer og finn hva som egentlig skal sitte der.

 

Bare for å skape litt mer forvirring:

Noen pushere selger bare èn type fordeler ny , men har deler til flere.

Lurt tenkt :) er det noen plass det går å sjekke hvilken fordeler som hører til de forskjellige motornummer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...