Gå til innhold

Bytte injektorpakninger på Td5


RonnyS

Anbefalte innlegg

Så er tiden overmoden for å bytte kobberpakninger og o-ringer på injektorene.  Røyken ligger svart bak bilen, og den trekker heller kleint.

Bilen skal nå få stå i ro en periode, og jeg har god tid til å ta i et tak flere kvelder på rad.

 

Jeg så dette bli gjort under landstreffet på Bardu Camping, og jeg tror jeg skal klare dette selv.

Men det kreves et verktøy for å gjøre rent i hullene for injektorene. Jeg ringte William i dag, og han mener Biltema har et verktøy for dette.

Kan jeg bruke dette settet, eller er det andre ting jeg bør satse på?

Hvilke andre verktøy trengs?

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste verktøyet som trengs er noe å få løsnet dysene med. Jeg lagde meg et ved å bøye enden på et tynt tappjern, slik at jeg fikk vippet løs injektor/dyse. brukte qtips for å rengjøre hullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke spesialverktøy for å rengjøre hullene.

Bare noe tøy, bremserens og god tålmodighet.

Å frese opp setet er kun nødvendig om det har skader, og som regel har de ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene sitter sjelden så fast at de ikke kan lett vippes ut med en vinkeltrekker eller annet med vinklet form.

Bare finn riktig anlegg på dysa før man legger litt muskler på verktøyet.

En rundstokk i passe diameter, snekkerløsningen...., med en fille på enden funker godt som renseverktøy.

Husk å rengjøre hullet 110 % .

Pass på at O-ringer kommer i riktig spor. Ellers blir det MYE diesel i olja etterhvert.

Trekk også til med riktig moment.

 

Er du sikker på at diagnosen er riktig stilt ?

Tregstart og fusking evt. ikke start overhodet er mer vanlige symptomer .

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt dette for å dra ut dysene: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Glidehammer-2000016770/

Fille for å gjøre rent.

 

Vet andre har brukt både "tilpasset" umbrako, og en halv rørtang for å vippe opp dysene.

 

Tar du turen nedover, så er det fort gjort. Har dysetetinger og o-ringer liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gautes skrev:

Er du sikker på at diagnosen er riktig stilt ?

Tregstart og fusking evt. ikke start overhodet er mer vanlige symptomer .

Jeg var hos William og sjekket dette.  Han var veldig sikker på at injektorpakningene er feilen.  

Bilen har gått ca 500 000 km nå, og det luktet sterkt av eksos når William skrudde av topplokket.

Motoren går ujevnt og fusker noen sekunder før den går normalt.  Men den trekker elendig og ryker svart når jeg presser litt.  Bakker jeg tidligere har kjørt enkelt opp i 5. gir må jeg nå ned i 4. og 3. gir for å komme opp.

 

Jeg får pakninger og o-ringer fra Erik i morgen regner jeg med.

 

Hva annet mistenker du, Gaute?

 

Ronny S

Sitat

 

 

Endret av RonnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er verktøy for å å få ut injektorene kommet fra Bernt.

 

011121883.png

Jeg fikk av topplokket, kikka litt oppi der og skrudde det på igjen.

Det er forferdelig møkkete rundt injektorene, så jeg vil prøve å finne riktig verktøy for å gjøre rent nedi hullene.

Noen som kjenner målene på hullene?  Såvidt jeg skjønner ut fra nettet, så kan det være 17/19.

91E+VVu93qL._SL1500_.jpg

 

814A+yokhkL._SL1500_.jpg

Kan noen bekrefte dette, eller avkrefte og gi meg riktige mål?

Jeg trenger jo ikke utstyr for alle mål, så om jeg kan kutte ned på størreslen jeg trengert til td5 P15, så har jeg det jeg trenger.

 

Ronny S

Endret av RonnyS
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha tredd de stålbørstene ned i dysehullet. Kan fort bli skade på setet. 

Gjør som Gaute foreslo; rundpinne med fille. Dynket i diesel eller bremserens

 

..... og så glød kobberskivene før du montere de .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Vidar S skrev:

Jeg ville ikke ha tredd de stålbørstene ned i dysehullet. Kan fort bli skade på setet. 

Gjør som Gaute foreslo; rundpinne med fille. Dynket i diesel eller bremserens

 

..... og så glød kobberskivene før du montere de .....

 

Støttes

Ikke bruk vold før nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...