Gå til innhold

P38 V8 - Varmeskjold over katalysatorene?


Peete

Anbefalte innlegg

I går brukte jeg Range Roverns mektige trekkevne til å taue en bil i lav fart opp noen bratte bakker. Vel fremme ser jeg at det ryker ut av motorrommet. Viser seg at røyken kommer av at en form for isolasjonsmatter, eller snarere rester av disse, som sitter over katalysatorene har ramlet ned og ligger oppå katalysatorene på begge sider og avgir solid med røyk.  Virker noe pussig at dette plutselig skulle skje på begge sider. En teori er selvsagt at det har vært slik en stund, men pga tauingen og det varme været på er det første gang på lenge at katalysatorene har blitt så varme (det har jo som kjent vært vinter en stund...)

 

Noen som kan fortelle meg hva slags varmeskjerming som egentlig skal sitte der?

Virker vel naturlig at det skulle være en form for metallbeskyttelse mellom mattene og katalysatoren? 

Hvordan har dere andre løst problemet når disse forsvinner? Kan ikke se at nye originale er å få kjøpt. Kan man kjøre uten?

 

Tips til løsning på dette mottas med glede

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det sitter et sånn sølvfarget varmeskold over katalysatorene. Jeg skal bøye meg ned å sjekke under min bil. Sjekk forresten at katalysatorene dine ikke er tette og at innmaten ikke er løs når vi er inne på temaet. Dette har jeg lært at kan være årsak til varmgang på P38.

 

Går det forresten med klimaanlegget?

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aluminiumsfolie belagte typ composite / papp plater. Hvis platene ikke er helt totalt ødelagte, kan du bare teipe de med speedtape ( aluminiumstape ) så er de fullt funksjonell igjen.

Ikke kjør uten....

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Peete skrev:

Hva med å surre varmedepende bandasje rundt katalysator? Sånn som brukes på manifold for å redusere varmen i motorrommet. 

 

Tror det er en dårlig løsning siden katalysator utvikler mye varme og den varmen vil du nok ha bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...