Gå til innhold

D3’en- gliset


jorgenht

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Ja- her var det ikke skjedd stort. Dundrer videre, foreløpig uten feil og mangler. 
Men- snøen er vekk og kommer nok ikke tilbake denne sesongen. Så da er det på tide å sko om. 
C77AC6D5-A3FD-4880-AD78-C97B41918F35.jpeg
Ja om du gjettet- gjettet du nok riktig. Vinterhjulene nederst, og de akk så deilige sommerhjulene øverst. 
13FB1581-693B-4C3B-94E0-DC434D3EE209.jpeg

Prøvetur og etterstrammet hjulmuttere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bremsekalipper bestemte seg for å ta påskeferie den og. 
Hadde selvfølgelig ikke stempel og pakninger. 
Åpnet, rengjort og pusset med det fineste smergel jeg hadde. Håper det holder frem til deler kommer fra øya etter påske en gang. 
 

BC032F90-BA40-4AEB-92AE-01FE669E2196.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvekjøring gav suksess. Ingen skive varmere enn annen. 
Deler bestilt, med hyggelig INITTOGETHER 

som rabattkode. Da starter ventingen. 
Nye skiver, klosser, kalippere og pinner foran. 
Har hatt en artig risting etter varmkjøring for å rekke flyet/sommerferie sommeren som var- så nye skiver og klosser bak med. Tilfelle den har slått seg. 
Blir spennende å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på Englandsposten- fikk jeg tatt unna Rocksliderene. Skulle vært pusset og lakket i fjor... 

 

1BEBB05E-40C8-421C-B719-8E716D1857DB.jpeg
Ferdig pusset,lakket og innsauet. 
Samme med kanalen, innsauet. 
D4158298-1112-4D67-8757-0360A840BA32.jpeg

DEB6D5CD-7FC0-4247-AA73-6CF0EF8D78C8.jpeg
Inni og utenpå. Lettere når det er åpent. 
 

Noen med godt forslag på hva jeg gjør med rift i A-baren? 
 

47C18330-4A75-4382-AB4B-A93922F8E3AB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da fikk jeg jammen tatt hånd om resten av bremsene også. Det føltes godt. 
F14C13FD-C5B6-4B97-9BFA-84ADD9A79553.jpeg

5ABC8108-4DC7-48AD-8410-CE0F3BABA28E.jpeg


1D40D2C0-49E0-4479-856A-7EA5AB58926E.jpeg

Bremsebånd justert og prøvetur kjørt. 
Feiret med en liten tur i lavserien bortpå jordet her. 
Har slitt med en risting på kald bil/brems. Umiskjennelig når jeg drar hjemmefra og kjører utpå hovedveien og øker i fart. Første kilometeren har det ristet litt i høyre skinke. Har lenge mistenkt kast i skive etter at jeg hadde en kalipper som satt i fjor sommer. Men har ikke opplevd noe forskjell i temp og har latt det bli med det. 
Nu jävlar var den borte! 
Digg. Helt rolig. Bare støy fra AT-hjul. 
 

Handlet også med en ny topp til lufting diff foran. For å bytte ut den midlertidige patenten fra to år siden. 1C074F17-3301-4026-8E5D-95AC106939F2.jpeg

Midlertidig: 

BD6DC76E-75E5-4BD1-9D76-01AC0F969318.jpeg
 

Da var kanskje vårens økt på gliset unnagjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy når De gidder å ta bilde underveis, det viser litt ekstra entusiasme synes jeg. Blir bra dette.

A-baren må du bare lime og bygge opp det som mangler med noe plastelina eller byggskum, sparkle litt og legg på ett lag med sort raptorlakk. Da tror jeg du kommer nokså nært original finish. Burde gå det hvis du har litt fingerferdighet.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Brage said:

A-baren må du bare lime og bygge opp det som mangler med noe plastelina eller byggskum, sparkle litt og legg på ett lag med sort raptorlakk. Da tror jeg du kommer nokså nært original finish. Burde gå det hvis du har litt fingerferdighet.

 

Mvh Brage 

Takk blush
Den er jo mjuk? Kan jeg lakke den da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, jorgenht skrev:

Takk blush
Den er jo mjuk? Kan jeg lakke den da? 

Ja med Raptor lakk/  eller eventuelt vinyl lakk burde det gå bra. Du lakker bare der skaden er, du maskerer resten av A-baren, prøv å legge skillet på en slik måte at det estetisk ser bra ut. Tenker reparasjons området blir noe hardere en originalen uansett. Jeg har jo ikke prøvd  dette selv, men du har ingenting å tape på forsøket.

 

Mvh Brage 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Øvre bakluke har kranglet litt, aktuatoren er sliten. Bedre når det er kaldt, værst i solsteika på sommeren. Da kan det hende jeg ikke kommer inn baki. 
Var heldig og fikk tilslag på aktuator her på forumet, og ble byttet 20minutter etter jeg kom hjem. 
 

Tok noen bilder, de fleste har sikkert sett dette før men. 56D34FA4-2A5E-4EC9-BACE-42F0919904A8.jpeg
Aktuatoren. C7EF42BF-8FA1-478C-BE0D-F55296B4AE46.jpeg
Fjerne vaiere, og holdere. 13mm pipe. Legg under en liten plankebit så luka ikke ramler lenger ned. 
45C3A1DB-3786-439C-A34A-A816873D775F.jpeg

Løkka til hvis alt skjærer seg, og jeg må baki. 
60E228C6-0989-4237-8393-A3BB21266C6F.jpeg

Deksel og depron av. 
3E0E1297-B5FA-4BE3-8AB0-F04A0162206F.jpeg

Løsne disse en bit. Samt el.kontakten til høyre for langefingeren. 
C2007C09-5958-468B-ABC5-CEC25C6E92E8.jpeg

Gule klipset må av for å manøvrere aktuatoren opp av hullet. Nebbtang nedi mellom ved langefingeren. Kan være sprøtt. 6180C260-E1A7-4810-B233-CBC34841D140.jpeg

Ny på plass, vaieren klipset i og nødløsning stripset fast. 
 

Kjappe 20minutter så er alt gjort. 
Låsen ble friskere i frasparket. Godt med alt som er gjort. 
 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Rundtur på 30mil i går. Problemfritt, 9,7l/m. Hjemmefra til Ørje for å hente arvinger etter sommerferie hos besteforeldre- innom Urmaker og trang parkeringsgarasje i Oslo (subbet høydeskiltet med takstativet :lol:), så hjem. 
 

Fantastisk langtursbil, 7timer er lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, jorgenht skrev:

Rundtur på 30mil i går. Problemfritt, 9,7l/m. Hjemmefra til Ørje for å hente arvinger etter sommerferie hos besteforeldre- innom Urmaker og trang parkeringsgarasje i Oslo (subbet høydeskiltet med takstativet :lol:), så hjem. 
 

Fantastisk langtursbil, 7timer er lett. 

Viktig å stikke innom urmakeren iblant! Rollie Explorer da? Siden du kjører discovery :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var heldig å bli invitert med på særs hyggelig tur i helgen. På tur oppover fredag startet rumlingen høyre foran ved slake venstresvinger. Uroen bredte seg, og forsvant hver gang vi forsvant innover en grusvei. Setter penger på hjullager, og har bestilt begge foran. 
Har ikke funnet dokumentasjon på bytte av disse, og i så fall er vel ikke 225’ km noe å klage på. Vi kom vel hjem, selv om rumlingen økte utover helgens tur. 
Høydepunkt: 

63690904-0948-44C5-B02E-D1BE88B8EA2C.jpeg
 

Idag fikk jeg tid til å skylle ut litt av støvet etter grusveiene- og mener det var litt diskusjon på forumet om motorvask tidligere. 
Jeg er like redd som skjæra på tunet, og dundrer på med avfetting først og skummer ned alt etterpå. Bruker en børste litt overalt for å løsne driten. 
02D74939-4A4F-4C72-8A8E-018A3E90DC21.jpeg

 

Så spyler jeg med maks trykk på høytrykkspyleren, og holder litt avstand. Blåser alt bort. 
 

Samme med dører og terskler. Avfetting og spyling. Skummet spruter så her. 
 

43B2D716-7E43-4066-A41E-E32849B118B8.jpeg

Nederst på dørene blir det særs møkkete. Mangler pakning her som tetter godt nok etter at jeg byttet ut stigtrinn og plast med rockslidere. 
 

Deler/hjullager er bestilt, samt litt til servicen som pleier å komme hver høst. Filter og sånt. Glemte helt koronaen, og DHL mener jeg ikke får levering før neste uke ! :angry: Ugunstig. 

 

 

Endret av jorgenht
Bilde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

225´ på hjullager er vel innafor - har du jekka opp og sjekka for slark? 
Godt å få gjort litt reint - eg gjer motorvask på samme måten. Det viktigaste trur eg er å sjekke at deksel over "batterirommet" på passasjersida ligg ordentlig på sånn at sikringsboks og ECUer blir beskytta for direkte dusj.  Fikk du prøvd nye Defenderen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, jschille said:

225´ på hjullager er vel innafor - har du jekka opp og sjekka for slark? 
Godt å få gjort litt reint - eg gjer motorvask på samme måten. Det viktigaste trur eg er å sjekke at deksel over "batterirommet" på passasjersida ligg ordentlig på sånn at sikringsboks og ECUer blir beskytta for direkte dusj.  Fikk du prøvd nye Defenderen? 

Ja, fikk teste den en tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, jschille said:

225´ på hjullager er vel innafor - har du jekka opp og sjekka for slark?

Ja og nei, ingen during ved høyresving- eller helt rett frem. Har jekket opp, men ikke mye slark å finne. Kan jo være ar det ikke er så fremskredent enda? Satser på hjullager- hvis ikke blir det stikkakslinger og eller difflager etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHL/ KragerøExpressen kom på døra i ettermiddag- og jeg spurtet ned i garasjen. Rakk å få hamret av venstre foran i kveld. Virket knitrete/ hakkete når jeg endelig fikk det av. Ingen slark, men ikke på langt nær så mykt som det nye. Kappet to av boltene da jeg ikke orket 1/8 omdreininger med latmannsarm i 20 minutter. 04B32534-7289-47B1-B343-15143F8E8442.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blei det et par kvelder og en formiddag med skruing. 
Hjullager var første-pri. 
 

04318756-F34A-4512-B9EC-F4D5594336C8.jpeg

Vippet ut senterkopp og slo ut hakket i mutteren- løsnet mens bilen stod på hjul. 
8F739C72-3349-4805-B337-AEDC28490339.jpeg

Hadde mer enn hjullager på agendaen, så ville ha alle fire hjulene fri. Pleier å kjøre bilen opp i offroad- hjelpe til med jekk for å få litt høyde under for bukkene og tappe ut med iidtool. 
ADE6A8AD-130E-4D31-9AFC-90C3DF3F1BD7.jpeg

Godsakene. 
DD8252A3-506F-478F-9F41-211C2C0EFEE3.jpeg
Venstre hjullager satt godt- to av boltene kappet jeg for å få litt fortgang i det. Slegga måtte til for å løsne lageret. Rikelig med rustløser. 
47521F7B-932B-4F6C-B7CB-50B3013CAA6C.jpeg

Pusset rent og smørte tynt med antiseize før montering. 23BBF490-A498-4101-A4C4-863072E1CE40.jpeg

C0CA8705-2753-473B-8680-EDA63EC3883C.jpeg

Dro til med momentnøkkel altså. Lover. 
 

Innimellom slagene dusjet jeg ARB boltene bak med rustløser. Etter å ha lest @Ranger sitt innlegg tok jeg det med ro på de fire boltene. 1/2toms pipe for å løsne også ble det skrallenøkkel med «forlenger». 8F8996A7-8B90-4BF1-B768-F56065B94FB7.jpeg
1/4 for mesteparten av skruingen. 
05AE1338-99DC-4676-9C92-DBD5D5CA38F3.jpeg

Ut kom de gamle og inn kom de nye. 
85D2E058-CF6F-4576-82AD-96E8D4191DE4.jpeg

Har hatt disse liggende en stund- og ikke orket sette igang. Så godt å få byttet. De gamle har muligens stått der bestandig- da de var med den ekstra kilen under. 
 

Resultat, lydløs bil. Bortimot. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...