Gå til innhold

D3’en- gliset


jorgenht

Anbefalte innlegg

@motom

Da var en liten tur på asvalt gjennomført. Oppfører seg eksemplarisk, og mange ganger bedre enn 5/6mm med Cooper LTZ. 

Følte dekkene stabile og støysvake i 120 ish, til AT dekk og være. 

Grus og det lille som er av søle og mjukt her hjemme på gården går fint og. Bra fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var på ca 6 mm- og opplevde de ganske harde. 6mm er vel tilnærmet utslitt på at dekk? Jeg har ikke kjøpt LTZ, de stod på da jeg handlet bilen. 

En annen faktor var jo at størrelsen var så det kunne subbe i ramme- tror jeg hadde 3-4mm til øvre arm jeg. @Hanslr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hanslr skrev:

Skjønner, har vurdert de selv. Så bare lurte på om de var helt elendige :lol:

LTZ er ikke elendige etter min mening. Kjører på 275/45x20

Litt lite høyde på sidevegger for å slippe ut luft for terrengkjøring. Hadde valgt 18" felg om jeg skulle kjøpt nye terreng dekk.

Alle dekk er elendige når de er nedslitt.

Beklager "avsporingen"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Skulle bare mangle. Spesielt på et forum som gir så mye, uten at jeg har gitt en brøkdel tilbake :)

 

Sånn tror jeg flere av oss føler.

Veldig mange med mye god erfaring her inne. Og plutselig er det noen som har det samme problemet som du hadde for en tid siden, og brått er du "ekspert". :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Endelig tid til en liten oppdatering her. 

Bilen har siden sist fått en service- som resulterte i knekt dieselretur Y ved oljefilterets plassering. 

Dekket i denne tråden, med avslutning.

 

Da dette endelig var utbedret, og oljenivået peilet- var det bare velstand. 

D3’en har fått renset MAP, var ikke så skitten som jeg fryktet. 

2C2A82AD-CD1B-41FC-AB9C-8A8C5C0044C3.jpeg

Godt med alt som er gjort. Har enda ikke følt noen forskjell, uten om i sjela. 

779A6AC9-DFF4-44A8-8D27-7F87E92822AB.jpegC767405D-009C-4B0C-8048-CC375C5B1206.jpeg

En påskevask var på sin plass, og etter all rotinga i skittent motorrom tok jeg en avspyling der og. Starter alltid bilen etterpå, og lar den rusle og gå gjennom resten av vasken utvendig. 

Så blei den forvist under tak, da jeg tenkte den skulle få en runde voks, og oppfriskning av sort plast.

09411DF9-13B3-4C89-995D-07AB0593F8B0.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det min tur til å oppleve litt pling og plong. 

Startet med å komme hjem fra påsketur, og finne D3’en nedsunket på bumpstops på flyplassparkeringen. 

Håpet det var furting, da den ikke fikk parkere ved siden av sine brødre, 2 stk Defendere i andre enden. 

Turen hjem foregikk udramatisk, og fikk til og med hils av en hyggelig familie i en RRS som passerte i venstrefila på vei hjem! 

 

Mandag, i går- når barna skulle plukkes hos sine andre foreldre, plinget det, og plonget. Turen dit gikk med på å resette på IIDtoolen, frem til jeg fikk tatt sikringen. Her ble symbolet for luftfjæring både gult og rødt. 

 

I og med at bilen lå på bumpstops bak, tok jeg å renoverte bakre ventilblokk- nye O-ringer og rengjorde. Denne har jeg utsatt, har tatt de to andre tidligere. Bilen drev å justerte seg hele tiden med motoren i gang, og litt feilsøk avslørte kabelbrudd i venstre fremme ledningsnett mot høydesensor. 

809E5E57-3370-4ADD-965B-134AAECB4677.jpeg

Sikring ute. 

27AC32CD-790D-474B-9F7B-4625E66E8EC6.jpeg

Skjerm viser ingen feil. 

76E1EC69-013E-4C2C-950A-8AA24600B202.png

Her hoppet Front Left opp og ned ved røring på kabelnettet. 

FCFD2090-7C37-4A7E-A22E-15317C4FA2CB.jpeg

Jeg anslår det var de forrige sommerdekkene sin skyld, disse var vel Max av hva som går an, med lett subbing på bjelken. Men da må ledningsnettet flyttes. Det var ikke gjort. 

Nå har jeg jo gått ned en størrelse- så satser på at det går fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har jeg kjørt med Rocksliders/treesliders fra Terrafirma i ca 1 år. Slik ser se ut utvendig: 

68850E4D-F608-4931-8FCF-8C1817CC7FD5.jpeg

Mye overflaterust. Ikke så veldig mye annet å vente, de tar jo unna for både småstein og konstant saltlake vinterstid. 

Jeg var veldig nysgjerrig på hvordan kanalen på bilen og innsiden av rocksliderne så ut. 

3F2C7CB4-B941-4732-9E7F-1EC39F6B8943.jpeg339DD643-CE35-4FEE-9F21-F90CD7AFA9E9.jpeg

Jeg er relativt flink til å spyle det rent en gang i uka, men likevel. Heldigvis var det ingen endring på kanalen, og Fluidfilmen lå som en seig hinne der enda. 

Vasket og smurte kanalen med den tjukke FFen. 

Puss og lakk får nesten vente til etter 17.mai. Redd jeg ikke rekker tørk mellom strøkene frem til fredag. Det har jeg brent meg på før, og det sprekker opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helligdagen kan ikke gli forbi uten noe LR relatert. 

Har mislikt at gitteret på RAI’en var rustent og slapp lakken. 

9F42EA4D-8B38-4182-BCA9-862878716927.jpeg

Borret ut sprø plastnagler. 

8B2AE912-E993-475D-9D89-597717B6FFE0.jpeg

Pusset og grunnet. 00EFCF3A-60FA-4F56-B30F-AF2448BD9E99.jpeg

Noen strøk med superbillig svart. 7C2A958C-BF03-4A67-8029-3424AA6FFB78.jpeg

Nye ferske plastnagler. Hadde jammen noen som passet utmerket i skrinet. 

464B2791-703E-491C-B926-FC4ACBCDE59E.jpeg

0A42FAAB-A92D-486C-963E-8CE7FB754D99.jpeg

Montert tilbake igjen. Satse på at det holder seg sort og fint en stund ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Liten oppdatering igjen. Slitt med låsen på øvre bakluke en stund. 

18FE7C67-F25D-4948-9137-6A8DAF91C088.jpeg

-

CC83925F-8B0C-4DFF-9C3B-0CCF6901F4EF.jpeg

Bare å brette opp armene og sette igang da. 

Viser seg at festemekanismen mot aktuatoren var hel, men plasten i låsen var slitt og laget trøbbel. 770C542B-F3EA-43A8-A5E9-B0F1D9786738.jpeg

Fjernet denne, i håp om at ting skulle gå seg til- neida. Skrutrekker peker på ny lås og plast/gummi. 

Plasten har støpt på en liten tapp, som betjener mikrobryteren på bildet under. D3C1E489-F276-45F6-8874-8E58296D8B4E.jpeg

Uten at denne blir betjent, får jeg heller ikke åpnet nedre bakluke. 

Ble bra ved bytte av lås. 

Så er ikke alltid festemekanismen ved aktuator som er problemet. La inn en liten vaier, bare hvisomatte det skulle gå skeis. Så har jeg mulighet for å åpne luka likevel. 

 

Gliset fikk også ny bakre ventilblokk, sa jeg var litt uvøren ved renovering sist. Fikk stadig feilmelding om at den ene ventilen satt fast. D6C7EBF8-7440-4E4E-A22E-1482F43572BC.jpeg

Ny montert, null plong ved kjøring :D

Satse på at noen andre slipper surre flere kvelder på rad med baklåsen om man leser dette blush

 

Edit: Mulig det dukker opp en eldre bror for Gliset her i nærmeste fremtid. Det blir spennende. 

Endret av jorgenht
109
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jammen- da var det på tide med litt oppdatering her igjen. Er veldig deilig når det ikke er alvorlige saker å oppdatere om. 

Har hatt en liten overnattingstur med D3’en- fra Bamble her jeg bor og over til Odda, ca 6 t, for å gå opp til trolltunga. La bare ned setene på 2.rad- og Vipps 120 seng:D Kjørte et stykke opp mot den nest øverste parkeringsplassen, og der åpenbarte det seg en LR-parkeringsplass i skråningen. 91C8B60B-F51B-4E46-AAED-97D7AC2F47BF.jpeg 

Bare å heve bilen, legge inn lavgir og rygge opp. Flatt og fint på toppen. Fruen ville ikke sitte på ned morgenen etter. :o

61D78C04-5560-4D57-9625-4C15C5028342.jpeg

Nesten samparkering med en Firma-D5 på toppen ved hyttefeltparkeringen. 

3CB22938-7CFA-43D6-B404-BDB9CAC12DAD.jpeg

Utsikten er jo fantastisk, bena mine var ikke like gode på tur ned. 

 

I går fikk bli dagen for litt vedlikehold. Har lenge irritert med over låsekassa venstre bak. Den er treg, og henger ikke med når det er varmt i været. Da må hjelpe låsetappen ut mens jeg trykker på lås-opp knappen noen ganger. 

28BB4F00-B2B0-4B33-88F7-7324CBF1C0DB.jpeg

Jeg har troen på Britpart, og tenker at ikke alt er dårlig. Var dessuten en viss prisforskjell når denne skulle med fra Paddocks- sammen med alle rammedelene til Ex-millen. 

C9884A4D-9E48-4E35-B28F-A9A00CE08DE0.jpeg

Av med håndtak og 7 skruer. FF4A9FD4-AD13-4832-9740-2B214DE3C96B.jpeg

Løsne en masse konnektorer og høyttaleren. Huske å ha kjørt vinduet litt ned, så det kan løsnes og skyves opp. Så er det bare å fomle det ut. 53375B64-689A-404F-8B36-C511B24C5605.jpeg

Fungerer strålende nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur til Tønsberg i går, varm skive VB. 

Ikke stort å gjøre med det der. Vel hjemme gikk hjulet av, og kalipperen var helt fin. Den er jo under er år gammel. 

Men jeg skjønte jo hvorfor jeg hadde et sett glidepinner og gummimansjetter til overs. Dette byttet jeg ikke sammen med kalipper. 

Gamle hadde hull i mansjett, lite fett og mye rust. Nye montert, med prøvetur og tilhørende kjølig skive :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det som startet med varmgang på bremse bak, og funn av gåen nedre foring på Hub. Eskalerte til nye armer rund baut. 423F6659-22E4-4D3E-B50B-EEE6775B2341.jpeg

Så da er bilen under kniven da. 

Jeg har ingen press på meg, da jeg har arbeidsbil til å bruke i uka. Men, om alle fire hjørner er som venstre bak, da tar det en stund. 

Kjøpte jo også med nye bremseskjold, uvitende om at spindelen må presses ut av lageret for å bytte. Så da er jeg manko to hjullager. Dritt! 

 

94333011-14EE-46D6-846D-50B5FBAFF6AC.jpeg

Så der blir den stående en stund <_<

 

Ingen i nærområdet som har presse da? Så hadde man sluppet den turen innom bilverkstedet-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, da har det gjort. 

2uker, omtrent- med skruing på kveldene for å bytte alle armer og foringer. Eneste ikke-blanke igjen var styrestag, som er ca 1år gamle. 

Jeg hadde planlagt å skaffe meg løftebukk, eller har fortsatt planen- men armer og foringer tvang seg på før jeg fikk kjøpt en slik. 

Så alt er gjort på gulvet, mistenker at det er litt lettere med bukk. 

0E2DB295-3C5D-4307-8601-E58474BDE018.jpeg80DDA571-4D4E-4199-ADCC-4AED48D518AA.jpegE1934EAF-44B8-4D59-A48D-5704D977845E.jpeg845345C6-0EA5-4426-BB23-C6BFDD7F57E2.jpeg

Måtte kappe begge øvre bolter for Hub. Samt begge øvre armer for å komme til bakre øvre bolt på disse. 

Hjelp av verksted for å presse spindel på plass i nytt lager, da min lille ikke hadde plass med nye skjold. 

A64437A7-783D-408D-9545-ACED902E5A4E.jpeg

Hiver bare inn de bildene jeg har, da de fleste har sett bilder og video av denne operasjonen før. 7E030B74-7B35-4FBA-9405-2D7D629CFF5A.jpegCE26B7BE-FA0D-4CD8-98D1-9AD831CA4DBB.jpegF8136C50-4C7D-45EB-B453-7571571F7616.jpeg

Og før lafterolf kommenterer, ja den er rusten under. Forrige eier var ikke like... nøye. 

Så når 4hjulskontrollen er utført- blir den dekket med sau under og enda mer inni. 

 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Liten serviceoppdatering. 
Oljeskift, filter, kupé og luftfilter. 
Dieselfilter, da en tømrer her inne nevner det støtt ble og byttet idag. 
 

FA7C7E49-EBAC-4A7D-84AC-763A30C8D224.jpeg413FC8B1-B676-49E7-8B49-F7D1162E81B4.jpegGammelt ut. 
84C8E436-9C39-4155-B394-35F8A279BA20.jpeg

En runde med denne, mens jeg surrer med annet. Har ikke merket lukt, men tenker det ikke er dumt. Når kupefilteret likevel var ute. 
CAC4D254-E79F-4362-938D-1F5CF93D3FA2.jpeg

Oppstart og nullstilling av serviceteller. 
E8FC50CE-7996-436F-B518-2E832448579A.jpeg

Kast :P

Luftfilteret er ikke så gammelt, 5000km. Men liker å ha samme intervall. 
For min del er det bare årlig, da jeg ligger på rundt 10-12’ km i året. 
/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...