Gå til innhold

D3’en- gliset


jorgenht

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, jorgenht skrev:

Ja, klart det er issues. Har hatt tilsvarende issues på Japanske traktorer og, forskjellen er vel at de ikke har alle Bells And Whistles slik D3 har. 

Jeg handlet min på en kmstand der de fleste vet det kommer litt påkost, alt etter hvor forebyggende eieren før har vært. I mitt tilfelle ikke veldig forebyggende, men det gjenspeilet seg også i prisen på den tiden jeg lette etter bil. 

Bilen er jo lettskrudd, og det finnes ikke maken til forumstøtte for så mange andre bilmerker tror jeg. :D

Ja, er fullstendig klar over at ting skjer på gamle japanere og store ekte firehjulstrekkere er jo ikke noe en generelt kjøper for å spare mest mulig gryn etc.

Nyter helt og fullt min D4, men km flyr fort i slik fantastisk bil, så greit å lære hva en kan ha i vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oi, siden siste post her var i juli en gang er det kanskje på tide med en liten oppdatering. 

Gliset har stort sett fungert plettfritt, og tatt oss til Danmark/Thyborøn-Aarhus-Legoland/Hjem uten noe trøbbel. Fornøyd. 

Rommer jo altså lett 3sykler, bagasje og 2voksne/3barn i/på bil. 

På tur hjem, i fergekø hilste jeg på en 90 eier, med lekk vannpumpe og klubbmerke i bakruta. 

 

D3’en har siden sist fått ny registerreim og reim til høytrykkspumpa med tilhørende ruller og strammere. Likeså med den nye vifte/aux- reima. Måtte ty til det gode forum underveis, da det ble gjorde uten låsing av veiv, bare låsepinner på kammer. Men, igang kom den, snurrer og går. Neste gang blir det låsing av veiv. For blodtrykket sin del. A3D11E81-5AC3-4E1F-819A-BD20FB108010.jpeg

Ypperlig som arbeidshest er den jo, det vet vi vel alle- og god hjelp da plate for garasjen skulle støpes og jeg trang pussemaskin. 

CDDFB4E7-B086-4098-84C4-E79886385117.jpeg

 

E0159591-B693-48FA-8617-58E4D6192049.jpegPanserbilde: altså- panseret er med på bildet. 9636C0FE-FA42-474E-BEDD-323D7379286E.jpeg

I min søken etter en klunkelyd som kom i litt rare sideveis bevegelser kom jeg over et godt slitt oppheng for bakre mellomaksel. 855C6FF6-EBB9-4E76-AF99-3A66B25B6346.jpeg

Denne ble byttet, bestilte Britpart- som var merket GKN ut av esken. 

ARB-Foringer hadde jeg liggende, også disse ble byttet. Og lyden var der fremdeles. 

Idag, endelig- plukket jeg av framhjulene- for å oppdage at det ENE stabstaget var årsaken til lyden. Jeg hadde ikke trukket til nok, da disse ble byttet i mai, for 4’km siden.

Så endelig råder det atter total stillhet i bilen, hvis man ser bort fra dekkstøy fra AT dekk, vindstøy fra A-pillar deksler som kanskje ikke sitter som de bør, og ristingen fra kassen med verktøy- stropper og kjekt å ha greier baki. Deilig. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her var det igjen lenge siden sist oppdatering, ikke vært så mye grums med bilen heller- så det er jo godt. Rusler og går hver gang jeg trenger den. 

 

Litt stusselig å skifte til vinterdekk merker jeg, blir litt mindre bein, mer overkropp på den da:lol:

 

I går brakte den fruen og meg selv staselig og fint på harryhandel. Helt til vi passerte Tønsberg på tur hjem. 

Dukket opp varsellampe, og Check Brakepads i displayet. «Rart» tenkte jeg, bilen er jo ingen dagligbil, og ved inspeksjon når jeg byttet hjul var jo klosser tilnærmet ubrukte. 

Rinelig skråsikker på at bremseklosser var helt fine, turet vi siste 40minuttene hjem. 

Tok en kikk i dag, og jammen: 

FD0BAAFC-8A06-421A-BED3-CE06F544E9F5.jpeg

Kabelbrudd på bremseklossvarsler. 

Hadde dessverre ingen blandt reservedelene, og har ingenting jeg trenger fra England akkurat NÅ- så det ble skjøt og krymp. 

Da forsvant varsellampa :D

 

Nærmer seg oljeskift, jeg har vanligvis gjort filter og olje på hver 10.000km på alle biler jeg har eid- ingen grunn til å «change a winning team?» Noen som kjører lenger? Kortere? 

 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da var brenner på webastoen byttet, har holdt den gamle i live en stund med flittig bruk av trykkluft i innsuget. Men nå var temperaturen så fin i helga at den ble byttet :D Godt å ha det gjort før øvelse på onsdag. 

Har en gang byttet lås på det avtagbare tilhengerfestet, men var litt usikker på om jeg fikk drevet inn riktig den gangen. Kjører veldig lite tilhenger, men er greit at det fungerer når jeg først skal. Så da strippet jeg ned og rengjorde, fettet og monterte tilbake igjen. Er fortsatt litt skeptisk til at det sitter som det skal, mulig pinnen ikke biter skikkelig i ramma. Noen andre som har tatt seg bryet å fette det opp? 

 

Samt en motorvask etter webastobytte, og spylt av salt. Føles godtB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kanskje ikke voldsomt med aktivitet her, men pusle litt med hengerfestet nevnt i forrige post i kveld. Får det til å sitte når jeg dytter det opp, men om jeg tar i og rykker på det en liten stund- så løsner det mer og mer. Ramler ikke ut, men er løst. 

 

0E28934A-2F44-425F-A626-2609D488CC5A.jpegNår jeg sikter på låsetappen som skytes ut, ser det ut som om den har slitt en bue på seg, der den egentlig skulle være slett. Kan dette stemme? Noen som vil se på sitt eget ved anledning? 

 

Kan legge til at jeg har forsøkt gjøre rent, og pusse litt- egentlig overalt på både festet og bil uten bedring. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt feste var fastgrodd da jeg kjøpte det. Demonterte det og smørte opp, ny lås osv. Men det ble raskt en liten slark i det. Så lagde en sånn "security plate" som noen fra England selger. Det løser problemet, men det er ikke like avtagbart lenger. Skal bytte hele bjelken bak på min, er den eneste måten å fikse det på. Med mindre man ønsker et fastmontert hengerfeste, og da er det flere solide å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det fastmonterte jeg gjerne ville unngå. Liksom toppen ti turer i året med tilhenger. Er det bjelken som er broblemet altså? Hjelper ikke med nytt avtagbart feste?

Da får det heller bli en sånn plate og 10 minutter jobb hver gang man må bruke det. 

 

Her satt det riktig så fast her og, men operer jo fint etter å ha demontert og smurt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje litt bedre om man kjøper en ny krok, men ikke helt. Det er rett å slett elendig laget, stålet ruster vekk, det blir en liten slakk, deretter jobber slakken seg bare verre. I England har de jo skiftet bjelke og krok på mange biler (garanti). Dette gjelder selvsagt ikke i Norge :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet av Dekkspesialisten i Porsgrunn- pleier stort sett være fair på pris. Skal gi tilbakemelding etter en tur til Oslo og hjem igjen. Foreløpig ganske mye bedre enn godt slitte LTZ. @motom

 

Terreng får testet når snøen gir seg litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, jorgenht skrev:

Takk, hyggelig! @prebbster Snaue 210’ km. Er vel snart på tide med en real oppgradering av understell :o

 

Ser på priser for å planlegge bytte av armer på min også. 

Men jeg tenkte på den mellomakslingen du hadde byttet, fulgte det med nytt lager, eller behold du den gamle og satt på nytt lager? 

Var det en vanskelig jobb? 

 

 

Flott bil :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiggenRRC skrev:

 

Ser på priser for å planlegge bytte av armer på min også. 

Men jeg tenkte på den mellomakslingen du hadde byttet, fulgte det med nytt lager, eller behold du den gamle og satt på nytt lager? 

Var det en vanskelig jobb? 

 

 

Flott bil :D 

 

 

Mellomaksel selges med lager. Det er mulig å kjøpe bare lageret (dog ikke orginal LR, da LR ikke selger lageret alene) og bytte kun lageret. Men det er langt mer jobb enn bare å bytte mellomaksel med lager. I tillegg risikerer du å måtte gjøre alt om igjen om du er uheldig når du bytter lageret. Har vel hørt både og om sjansen for å lykkes med det.

 

Når det gjelder mengden arbeid, så er det en del jobb. Man må ned med eksosanlegg og varmeskjold før man kommer til akselen. Om du planlegger å gjøre jobben selv, så sørg for å kjøpe alt av skruer og bolter til mellomakselen i tillegg. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakre mellomaksel trenger ikke noe flytting av eksos for å byttes på D3. 

Kun varmedeksel som må flyttes. 

 

Husk riktig verktøy, jeg liker langpipe til jobben. E8 eller E10 tror jeg

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, YMK skrev:

Bakre mellomaksel trenger ikke noe flytting av eksos for å byttes på D3. 

Kun varmedeksel som må flyttes. 

 

Husk riktig verktøy, jeg liker langpipe til jobben. 

 

Da er jo jobben en "walk in the park" ;)

 

...og sjekk bremserør når du først er under der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekk bakre bremserør! Plutselig er de brukket av. Min gikk gjennom EU med flat bremsepedal, før jeg kjøpte den. Bremserørene bak var årsaken. 

 

Tok kanskje en times tid i smøregrav å bytte aksling. Veldig rett frem. Lageret og gummiopphenget er på, som @trondshj sier. Det gamle la jeg til side om jeg noen gang skal renovere det/ ha i backup. @SiggenRRC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...