Gå til innhold

D3’en- gliset


jorgenht

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne starte min egen logg/prosjekt- da jeg virkelig nyter å lese andres. Gamle som nye biler. 

 

Blir vel ingen voldsomme krumspring her, men kanskje noen finner ut av noe de lurer på, slik jeg har gjort i andres. 

 

Bilen er da en D3 ‘06 TDV6 SE Java Black, og jeg liker den...veldig mye. 

 

Kjøpte den tidlig i år, og spurte etter råd her på VBF- som leverte. 

Fler som hadde sett den, både på Finn og live. En omtalte den som skilsmissebilen fra Revetal :lol: Som den jo var. Bilen hadde kanskje like mye feil som ekteskapet, bare spekulasjoner fra min side der altså.Frøkna liker bedre stoff enn skinnseter, så da var den saken grei. Prøvekjørt,prutet,handlet og.. ja der kom gliset. 

3032FEC9-9150-48FA-B80B-F9C7C8FC5A7D.png

Fra annonsen. 

 

Turen hjem gikk jo fint, kjørekomforten er jo en del bedre enn andre japanske ‘’konkurrenter’’. Innom høyvekta på Moss; (les: vekta på Lanner på E-18) veide jeg inn til 2,9 tonn med halv tank, 4dekk ekstra, stige,grind med myye snø og meg da.. med gliset. 

 

Vel hjemme ble dekk lempet ut, og bil parkert til jeg hadde tid til den igjen. Det vil si dagen etterpå. 

Bremsene på tur hjem var fryktelig dårlige, så forsøkte en lufting uten hell. De ble straks dårlige igjen. Konstaterte så olje i bremseservo.(Laget en liten tråd på dette her et sted) Byttet denne, master og servoslange. Bra trykk, så bra at rustne bremserør takket for seg :lol:

I tur og orden kom det da altså pakker på løpende bånd. 

Bremserør- bakre, samt slanger og smårør på hver side. 

Lufttank og kompressor, siden den var utslitt. Nå hevet den seg betraktelig fortere. 

Takstativ ble hevet av- samler veldig med snø vinterstid. B2D248CA-ADA6-498C-AFD8-E160C5EFD41A.jpeg

Luftfilter og pollenfilter fra Britpart lå i bilen- så byttet disse i påvente av varmere vær, til en skikkelig service.

 

Bilen sank fortsatt- så repsett til blokkene kom i posten. Har tatt foran og den ved kompressoren, det gjorde susen. Nå står bilen stolt hele tiden! :DF9F54DB8-0A51-47CB-9D33-79E947EFE297.jpeg

Vask når tempen gir meg lov til det. 

Endelig kan sommerdekk på

59FB84A5-E7BD-441D-A65F-A6ED5EA3354F.jpeg

Og det må jo testes om det er brukandes oppsett på halvråtten snø. 33340E2F-0241-4EEF-96B8-685E8F418042.jpeg

Det er det ikke, og måtte tauet ut med traktoren :lol:

 

Det var i hvertfall bilen, og story frem til brukendes stand. Venter kanskje ikke like stor oppslutning som ikonene her, men snubler du over tråden og ser noe lurt- rop ut. 

Og vink gjerne langs med veien! 

 

Mvh Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Brukandes oppsett på råtten snø. Det er det ikke.»

 

Du er ikke den første som har blitt tauet ut med traktor. Eller hjullaster, gravemaskin eller skogsmaskin. Dog ikke helikopter. Man må teste grenser.

 

Artig skrevet tråd. Lykke til med bilen. Min erfaring med LR og RR er at de er aldri helt i orden og samtidig sjelden helt i stykker.

 

ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur på en anleggsvei i nærheten idag, og merker det slår veldig i rattet, samt at det ikke er helt rett. Mistenker endeledd, indre/ytre. Noen med gode forslag? 

Føler kanskje den er noe tung og, så får prøve litt smøring på det styreleddet som pleier å gi seg. Får kanskje konstatert noe da. 

Fin kjøretur da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ble bytte av styreledd. Var helt stivt, og umulig å rikke den ene veien, uten lang arm på. Samt endeledd med litt for mye spillerom innerst. Så gjenstår bare en hjulkontroll. Ergerlig når planen er renovering av understell etterhvert. 

Ble en liten kosetur på uferdig E-18, etter montering av takrack og stige- sånn for å feire det. 

CC465F11-D0E8-46D4-BBCF-CB1BBF2FFE64.jpeg

Veien var morsom, men skjønner jo at den blir mer behagelig for vanlige biler når den blir ferdig og asvaltert. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering. Bilen rusler og går- godt. Elsker hver meter jeg får kjøre i denne. 

Har gjort unna alle oljeskift og filtre sånn etter tur, som vær, unger, frue og jobb har tillatt. 02CB9775-14A1-4F2C-A762-41A95D816CEF.jpeg

Diffoljepåfylling. 

1061C50B-E033-4D17-A924-240A23F7CDF2.jpegAutomatkasseolje og filter. Ble erstattet med en stålpanne hvor filteret er utbyttbart. 

A36081D0-C1B9-4FF9-81B5-B8ABE129100D.jpegKoslig tur på Flittig GMS. Litt forsiktig kjøring i den lette løypa, samt glaning på de ca 10 andre som kjørte biltrail. 

1EDE6D4D-B1F7-47EE-9238-8953AEC656F2.jpegRock og treesliders som erstattet de veldig rustne stigtrinnene som stod der før. Synes de gjorde seg veldig i forhold. 

5FB5C438-5EB4-4F18-97DB-8CCA14726DD8.jpegA-bar av under polering- og idag fikk den jammen en runde med voks. Blir litt lettere å holde ren, og lettere å få av alle insektene. Den skal jo på sin første store tur, med overnatting til helgen. Stockholm tur- retur. Fruen er svensk, og det er jo midtsommer. Jeg er bare glad for tur, og overnatting i bil :D

 

Men ingen LR uten trøbbel, så nå venter jeg spent på DHL med nye bremsebånd. Da Autostrada skulle ha den for meg svimlende summen av 1300kr.... per side her hjemme. 

BEDD9B60-FA29-4C47-A586-C98B9B3FE439.jpegBle kanskje ikke så liten den oppdateringa <_<

De sier jo at har man hus og hage blir man aldri arbeidsledig.. vel har man LR så... 

Lar den henge i luften der jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 9.59, jorgenht skrev:

Da var 50mil gjennomført problemfritt :D

Men forbruk? Hva er vanlig i ca 110 på 285/60-18? Noen innspill?

0,9....... 

 

Ca. 1,1 i 140km/t brukte min med samme dekk bare 285/50-20 på veg til østerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil - men koffor ville du selge lykte"beskytterane" ?:P

 

Ang forbruk - ferielasta med knastedekk og takgrind så snik eg ned på 0,9 på langkjøring. I gamle dagar med originalt oppsett 10% mindre på samme strekke. Bytte av gamle kalippere gav også 10% reduksjon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jschille Vet du, jeg fikk meg ikke til å like dem :o  Ser dem jo på andres biler, og ser bra ut. Samme med Abaren, ser bedre ut på ikke-sort bil. :P Synes jeg. 

 

Har ingen kalippere som henger, ei heller EPB. Kjørte derimot på 2,3 bar fant jeg ut. Mulig det var der litt av det lå. Prøver igjen når snuta settes mot Danmark til uken. 

 

Ps: bilde av lyktebeskytterene montert hos deg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten turrapport fra D3’en sin første langtur. 

385A5D3D-8DB4-49D4-ACD1-BF799FDD8F27.jpeg

Korte interessante og uinteressante fakta. 

Destinasjon:Ljungsbro i Sverige. 

Formål: Feire midtsommer. Det er jo liksom en greie det. 

Antall km kjørt: 800. 

Antall liter diesel: 85

Antall overnattinger i bil: 1 

Antall LR produkter sett: 26

Antall som hilste: 2. 1Rigget Defender og en D3. 

Antall rådyr vi så: 14

Antall grevlinger(roadkill) vi så: 8

Antall harer med samme skjebne: 1

Antall mygg som ble med hjem: ukjent. 

Her er da ly for natten: 

B007C97E-820E-4980-9846-16F7DF101370.jpeg

 1156AD71-1946-459D-BDD6-15A36A721488.png

Lurte veldig på forbruket, og fant idag ut av det. Har hatt en kalipper som har hengt på, uten nevneverdig varmeutvikling. Nå varmer den godt. 

Ny bestilt, og håper den rekker oss før avreise Danmark. Ellers blir det vel overpris på LR her hjemme. 

265E6D78-8E5F-4D20-8895-B0A720F0610E.jpeg

 

Idag har bilen fått seg en liten kompressor, for dekk, badedyr og sykler. Foreløpig plassert i et av de to rommene baki. 

Og en batterilader med hurtigkobling. Så slipper jeg dra av alle deksler hver gang jeg skal lade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.7.2018 den 13.37, jorgenht skrev:

Liten turrapport fra D3’en sin første langtur. 

385A5D3D-8DB4-49D4-ACD1-BF799FDD8F27.jpeg

Korte interessante og uinteressante fakta. 

Destinasjon:Ljungsbro i Sverige. 

Formål: Feire midtsommer. Det er jo liksom en greie det. 

Antall km kjørt: 800. 

Antall liter diesel: 85

Antall overnattinger i bil: 1 

Antall LR produkter sett: 26

Antall som hilste: 2. 1Rigget Defender og en D3. 

Antall rådyr vi så: 14

Antall grevlinger(roadkill) vi så: 8

Antall harer med samme skjebne: 1

Antall mygg som ble med hjem: ukjent. 

Her er da ly for natten: 

B007C97E-820E-4980-9846-16F7DF101370.jpeg

 1156AD71-1946-459D-BDD6-15A36A721488.png

Lurte veldig på forbruket, og fant idag ut av det. Har hatt en kalipper som har hengt på, uten nevneverdig varmeutvikling. Nå varmer den godt. 

Ny bestilt, og håper den rekker oss før avreise Danmark. Ellers blir det vel overpris på LR her hjemme. 

265E6D78-8E5F-4D20-8895-B0A720F0610E.jpeg

 

Idag har bilen fått seg en liten kompressor, for dekk, badedyr og sykler. Foreløpig plassert i et av de to rommene baki. 

Og en batterilader med hurtigkobling. Så slipper jeg dra av alle deksler hver gang jeg skal lade. 

Er bilen en del kjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sveinhr83 said:

Nei, er bare nyskjerrig hvordan bilene fungerer når de blir litt eldre og mer kjørt, særlig D3/D4. Særlig siden du nevner det er noen issues her og der :rolleyes:

Ja, klart det er issues. Har hatt tilsvarende issues på Japanske traktorer og, forskjellen er vel at de ikke har alle Bells And Whistles slik D3 har. 

Jeg handlet min på en kmstand der de fleste vet det kommer litt påkost, alt etter hvor forebyggende eieren før har vært. I mitt tilfelle ikke veldig forebyggende, men det gjenspeilet seg også i prisen på den tiden jeg lette etter bil. 

Bilen er jo lettskrudd, og det finnes ikke maken til forumstøtte for så mange andre bilmerker tror jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...