Gå til innhold

D3’en- gliset


jorgenht

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Servicetid. 
 

”Bare 9000km” siden sist- men er et år siden. Med arbeidsbil i ukene blir det ikke mange kilometerne. 
 

Drivstoff-luft- kupe filter ble byttet. Olje og filter på motoren. Tok meg tiden til å behandle med lanolin også. Ca 3,5-4 liter gikk med. Gikk litt tykt på denne gangen. Dører og panser får jeg surre med en regnværsdag. 
 

Håpe den føler seg bortskjemt nå, og ruller pent videre gjennom vinteren. AFB6EFB4-E2AB-43F0-BCF5-3B0454271F4D.jpeg

image.jpg


Neste år får det bli differ og fordelingskasse, samt nytt filter og olje på girkassa. Da er det to år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke ut innerskjermene, dyttet den vinkeldysa oppi enhver åpning og sprøytet. Kommer til litt fra motorrommet også. Det tenkte jeg var fin garasjetid en regnværsdag @motom:D

 

Er altså så fornøyd med Lanolin, bilen ser mye bedre ut under etter at jeg tok over den og sprøytet med det. 

Endret av jorgenht
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg og bremsene bak blir liksom aldri helt venner. Er alltid noe som ikke glir helt fritt. Denne gangen en renovert kalipper. Stått i 1,5 år med nytt stempel og pakning. EWS kom til redningen ettersom pakken ut av England er forsinket. F8F067B2-C8B0-4AFA-A299-B64717F2C5A0.jpeg

Luftingen er en lek alene med denne: 

D3968EA8-36B9-436F-AAD1-05ECD61D5574.jpeg
Ny på plass. Håper forbruket går ned og at det er nok bremser en stund nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Liten stund siden oppdatering, har ruslet og gått ganske så greit siste tiden. Hadde litt trøbbel med en tempsensor på kompressoren. Fant synderen, og reparerte midlertidig. 
 

Sammen med delebestilling til Defenderen tok jeg med det lille ledningsnettet og sensoren til dette. 
 

458E6B2F-0CA0-4C1B-BE48-29E7A1817F01.jpeg

Kjapt å bytte, litt verre å feilsøke. Hadde nede paneler inni kupeen og hjulbuer for å pipe ut ledninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Liten oppdatering- hadde en time til overs til gøyale ting idag. Altså ikke male hus, liste tak,gulv, dører og meg rundt. 
 

Fikk en pakke fra Paddocks til Defenderen for litt siden- og der heiv jeg med nye skvettlapper. 
 

0257DA86-8112-4CAB-8BEE-0AAB3F856FC2.png

Har siklet på Tuffrok sine en stund- og jeg kunne sikkert ha laget disse selv, men.. 

 

8F66D149-7BD0-4E9C-9D12-FFBD732FDC9B.png

Foran. Lettvinne å montere. 265 hjul går greit klar. 
E6146DCB-2ACC-4D66-AFBE-EA722AA7B338.png

Bak. Litt trangere for skralla, da hjulet ikke svinger. :blink:

36C0C3D2-5A0B-4A02-A6B6-22C1C8265B1B.png

Ferdig på bil. 0345A13A-417F-4E8F-A80E-2C9351EA6BFE.png
Synes bilen kler de- og kanskje fanger de opp litt mer. Får se hvordan de henger på i vinter. 
Laget meg en mal på ei hard pappplate- tilfelle jeg er uheldig og må lage nytt. 4BCFFC7D-3C21-4953-8C58-7ECC3A9638E0.png

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke veldig mye å melde om her- har tatt service med alle filter og motorolje. Årlige versjonen. 
Lar platene under bilen være av- frem til jeg sprøyter den med FF. 
 

Har hatt litt artig subbing ved revers, og jadda- slitte parkbremsebånd VB. Fikk liksom jobbet det til så det ble stille- men slenger med nye bremsesko på neste bestilling. 
 

Funnet et par steinsprut som skal fylles før temperaturen blir altfor lav. 
Skulle ønske man kunne søke om 30T i døgnet- ikke bare 24. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mens jeg var i felt noen dager.. 

C58AB01C-6EED-4284-9840-A567A2EED7CE.png

Kom DHL med pakke på døren. Nye sko til EPB og et servicesett( som alltid) og noen sånne artige klips/bolter til plastdekselet under girkassa. 
Jeg hadde subbing på parkbrems og åpnet opp forrige helg. Justerte litt så det ikke subbet. Flaut med sånn lyd. 
C2A784DF-9F87-4591-9CF1-9101DD95C1AB.png

Nedplukking idag. 
1E3F67A5-A594-48F3-866E-07658E1E2E9B.png

Rengjort og klart for montering. Mye bremsestøv. 
064FFD3A-F7D1-4B88-8751-94C9DCB87184.png

Skeivslitte sko. Den med hendelen. Leading shoe- tror jeg Bodsys Brake Bible kaller den. 
Justert etter Bibelen og tok den med på tur for ”inbedding”/ innkjøring av skoene. 
Virker som om alt er ok nå. 

 

Må ha vært dårlig montert av meg ved bytting av hjullager og bakplate sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fruen skulle ha Discovery på jobb i dag- trang plass til hundebur. På tur hjem kom tlf om supension fault og Max 30 km. Vi møttes heldigvis på veien- men det lot seg ikke løse. Satte bilen i build-mode med iidtool- så den ikke skulle legge seg nedpå mens hun kjørte hjem. 
 

Feilmeldingen gikk på fremre ventilblokk- så satte en varmevifte mot plasten i hjulbuen, blir så lett å ødelegge når det er kaldt som nå. 
Åpnet- og der hadde jammen kontakten hoppet løs. Skyldte på råkjøringen hennes og monterte sammen igjen. 
58CC3CA2-D431-41AE-B16D-9CB7692855A5.png

Den klikket skikkelig i lås og jeg dro for å sjekke. Sitter fast. 2.gang det har skjedd. Mystisk. 
Trenger nytt batteri, må bare sjekke at det er på lager på Biltema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Da var det 4 år siden jeg handlet og monterte nytt batteri. På måneden faktisk. 
Har slitt litt siste tiden- og når jeg så @Ranger hadde kastet seg over 80-900 fra Biltema, ble det et slikt her og. Toppladet det før jeg monterte det i kveld. 
 

FFD3BDA3-D258-4317-9E86-205D8F1D9A04.png

Så da får vi se om det gjør jobben like greit som det vanlige batteriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2022 den 20.09, jorgenht skrev:

Da var det 4 år siden jeg handlet og monterte nytt batteri. På måneden faktisk. 
Har slitt litt siste tiden- og når jeg så @Ranger hadde kastet seg over 80-900 fra Biltema, ble det et slikt her og.

Da får vi ønske hverandre lykke til da :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Her skjer det lite gitt, liten oppdatering idag. 
Har hatt lott lefsete nøkler en stund, og benyttet meg av AliExpress tjenesten flere her har brukt. 
Det er altså helt utrolig enkelt å programmere ny nøkkel med iidtool. 
B116D7E7-6F87-4E7D-9667-96E93E198E80.png

To nye nøkler, uten problemer. Jeg kommer aldri til å kjøpe nytt «skall» for å flytte over innmat lenger- det er sikkert. For det er noe herk. Da har jeg to nye, en god brukt og en jeg har byttet skall på, det skal holde en stund. 
 

Har lenge gått å lurt på hva jeg skal finne på med en A-bar som går opp i liminga. Synes det ser litt såder ut. Jeg er nok ikke kapabel eller lysten på å reparere. 
Fant en fanger på Finn i samme farge, da A-baren trenger fire hull til å festes i bak fangeren. Ulempen var at denne hadde parksensorer tatt ut. Så da blir det bestilt litt i helga- om ikke noen har brukte velfungerende deler liggende..? 
C78D20A4-7304-4DD5-A90D-E5989F7A3D1F.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, iknutis said:

Passer de orginale batteriklemmene godt på polene til 80-900?

Jeg har et Exxide type svindyrt i min, men der er polene litt små så de sitter ikke så godt som de burde. 

Ja- føler det sitter godt. Jeg har et yrke med mye ”spenning” til vanlig- så ser alltid til at det sitter godt. 
Det er i utgangspunktet en ganske ok patent på klemma på D3 synes jeg, da andre klemmer gjerne svekkes over tid/batteribytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, jorgenht skrev:

Ja- føler det sitter godt. Jeg har et yrke med mye ”spenning” til vanlig- så ser alltid til at det sitter godt. 
Det er i utgangspunktet en ganske ok patent på klemma på D3 synes jeg, da andre klemmer gjerne svekkes over tid/batteribytte. 

Da blir det nytt batteri på meg på tirsdag. Prevantivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Her var det en evighet og litt siden jeg skrev noe sist ser jeg.. 

 

Har grubla leeenge på om nye luftbelger kom til å gjøre noe med kjørefølelsen i bilen- og omsider fikk jeg bestilt nye. 
Som alltid- alle 4 hjørner får nytt. 
IMG_1926.png

Skinnende blanke, så lenge det varer. 
 

Var egentlig en lettvinn affære å bytte. Bak var jeg ned med reservehjulet for å komme til bakre mutter på dempertårnet. Foran var jeg ute med en varmeskjold ved ABS kassa og ingenting på høyresiden. Motordekselet måtte av da. Men til det trengs ikke verktøy- så tells ikke. 
IMG_1925.png

Underveis. 
IMG_1928.png

De gamle returnerte ikke når de ble presset sammen- og var originale. Produsert ‘05. 
Når bilen først hang på bukken griste jeg meg til med oljeskift på diffene- bak var gyllen og foran litt mørkere. Ca 30’ siden sist gang. 

Har tidligere byttet bunnpanne på girkassa til en med løst filter. Denne gangen byttet jeg bare filter og olje. Gikk med 6 liter. 
IMG_1927.png

Er alltid en grisete affære synes jeg. Men er kanskje bare jeg som er kloms. 
 

På underveis-bildet skimter man rustne stigtrinn fra terrafirma. Jeg orket ikke se dem sånn mer- så pusset ned, og lakket. Burde nok valgt slik Raptorlakk, men det hadde jeg ikke tilgjengelig. IMG_1929.png

Er i hvertfall fine et års tid nå. 
 

Prøvekjørt uten alle deksler under, og ingen drypp. I motsetning til Defenderen, som alltid har papp under seg. :lol:
 

Vasket kanaler for sau og støv idag- og kan montere stigtrinn med nye syrefaste bolter i morgen. Kanskje jeg får på deksler under også. Så nærmer vi oss klare for sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

@@le Den stod til Meget godt. 
 

Ble mye bedre over raske humpler, typ vaskebrett og småhuller i asfalt. 
Fartshumpler, der gynger den ikke lenger. Bare demper og er på plass. 
 

Ble bare 2500km i sommer- mot Stockholm. Men er veldig fornøyd med komforten. Rundet 250 000, og kan vel kalles konfirmert nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Jeg har kontroll på alle foringer i understellet (tror jeg), men belger og dempere vet jeg ikke noe om. Ikke vet jeg noe om det burde være bedre enn det er nå heller, kanskje like lurt å ikke prøve en D3 med nye dempere :rolleyes:

 

Min er gått 249600, så snart konfirmert. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...