Gå til innhold

Maskinskadeforsikring


Lise

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe en Maskinskadeforsikring til Kugaen min, siden kjørelengden for garanti straks går ut. Jeg har forhørt meg med vårt forsikringsselskap, de sier de dekker elektronikk til motorstyring, men ikke EGR, som de anser for å være en slitedel. Bilverkstedet mitt sier at EGR er en del av elektronikken til motorstyring og mener at en slik forsikring bør dekke det. Er det noen av dere som har opplevd at en slik forsikring dekker EGR-problematikk eller som vet om et selskap som sier de dekker det? På Kuga kan man ikke blende EGR slik det er gjort på Defenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis vil det ramle ned på hva forsikringsselskapet mener dekkes - og det kan jo variere fra selskap til selskap. Det går jo an å ringe litt rundt og høre hva de forskjellige selskapene mener. 

 

Når det er sagt så bør jo også egenandel tas med i betraktning. Når bilen allerede vil være utenfor garanti, så kan det jo hende at det er like greit å bytte den selv - eventuelt sette den inn til noe annet enn merkeverksted. Man får jo gjerne reparert ganske mye for en egenandel... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå litt enig med forsikrings selskapet ditt. Det blir nå litt feil å bruke forsikringen for å skifte EGR som jo faktisk er en slite del ( som i typ filter ), når den egentlig er ment for å dekke uforutsette motor  /girkasse havari og disse tilhørende hjerner.

 

At EGR tilslutt går tett er forutsett, spesielt hvis du lar bilen leve ett bedagelig liv med lite motorvei kjøring.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynt med å ringe flere forsikringsselskap. Om det ikke er aktuelt å bytte kan de alikevel gi deg svar på om forsikringsselskap flest mener det er innafor/utafor.

Når du vet svaret ditt (og priser & egenandel for bruk) så kan du jo vurdere om

- det er verdt å bytte forsikringsskelskap for

- om det er like greit å glemme EGRbiten ifht forsikringen

 

Du kan jo også sjekke pris for å bytte EGR på verksted ( om dere ikke gjør det selv) og vurdere det opp mot pris gjennom forsikring om du finner noe som dekker det.

 

For spesifikke "småting" man bekymrer seg for - og kan forsikre seg mot - er det ofte bedre å sette av et eget krisefond på separat konto (som da kan brukes til flere ting; når vaskemaskina ryker/katta må til vetrinær/ungen velter skapet med alle krystallglassene... ) Så får man heller bruke forsikring mot de store tingene; brann/tyveri/liv/uførhet etc. tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt sisteavsnitt fra en klok (av skade ? ) dame.

Vi gjør det samme og sjekker hva risiko og innbetaling mot hva

vi får tilbake minus alle fradrag selskapet kommer med.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, yarnslayer skrev:

For spesifikke "småting" man bekymrer seg for - og kan forsikre seg mot - er det ofte bedre å sette av et eget krisefond på separat konto (som da kan brukes til flere ting; når vaskemaskina ryker/katta må til vetrinær/ungen velter skapet med alle krystallglassene... ) Så får man heller bruke forsikring mot de store tingene; brann/tyveri/liv/uførhet etc. tenker jeg.

 

Hør-hør !

Forsikring bør være mot de store katastrofene, ikke små " hoppsann " i hverdagen. Å forsikre en IPAD, en TV eller en helt vanlig sykkel med egen forsikring, er ikke bare teit, det er også dårlig økonomi. Å ha god dekning om den belånte bilen totalvrakes, eller huset brenner ned er derimot helt nødvendig.

 

De fleste familier har råd til å erstatte en ødelagt ting innen rimelig tid, alternativt finner man en pent brukt, godt brukt eller gis bort-gratis versjon på finn, mens man sparer opp til en ny.


Alt fra elkjeder til møbelbutikker og andre aktører er idag veldig opptatt av at vi skal forsikre oss mot alt mulig, og i praksis er dette helt unødvendige produkter. Ramler  tv-en ned fra veggen og knuser den nye Ipaden til unga, vel da får jeg ta konsekvensen av det. Jeg er 45 år, og har aldri opplevd den form for hendelser enda...

 

( når jeg tenker meg om, ramla faktisk teven min ned for 13 år siden, og knuste den nye, leasede IBM-Lenovo-pcen min. Dumt jeg ikke hadde den forsikringsdekningen den gangen. Jeg var mest glad for at sønnen min på 2, ikke sto under når raset kom... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, JokerS30 said:

Alt fra elkjeder til møbelbutikker og andre aktører er idag veldig opptatt av at vi skal forsikre oss mot alt mulig, og i praksis er dette helt unødvendige produkter. Ramler  tv-en ned fra veggen og knuser den nye Ipaden til unga, vel da får jeg ta konsekvensen av det. Jeg er 45 år, og har aldri opplevd den form for hendelser enda...

 

( når jeg tenker meg om, ramla faktisk teven min ned for 13 år siden, og knuste den nye, leasede IBM-Lenovo-pcen min. Dumt jeg ikke hadde den forsikringsdekningen den gangen. Jeg var mest glad for at sønnen min på 2, ikke sto under når raset kom... )

Venninna mi opplevde at glasstøyskapet veltet da de hadde trukket det fram fra veggen for maling. Det var da i et hus med 5 unger fra skolealder og ned ...  Jeg vil si - da var de glade for å ha såkalt "idiotforsikring". Men for folk flest er det nok bedre å spare de pengene. :D

 

(Pappa krevde utvidet forsikring da han skulle bytte vinduer verdt 50K der jeg bodde da. Vi fikk ikke bruk for den, så det var iofs bortkastet, men der var kostnaden for skade vs kostnaden for den ekstra forsikringen såpass ok at vi vurderte det som riktig da... Men toppforsikringen ble avsluttet året etter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen ganger er forsikring verdiløst.

 

Tryg forsikring. 

Jeg skulle sette i stand ei trønderlån, og hadde kjøpt to paller med nye vindu samt alt annet jeg trengte til isolering og kledning. Alt ble lagret i fjøset forsvarlig låst inne.

Plutselig en dag var dører brutt opp og alt forsvunnet.

 

Forsikring dekte ingen ting da de viste til en klausul i avtalen om at " ting som ikke er på sin vante plass er unntatt forsikring".

 

Siden alt var ment å stå i husets vegger ble det ikke dekt.

Dette selv om jeg tegnet ekstra løsøreforsikring før tiltaket startet for å være trygg på at forsikringen var høy nok.

120.000kr fattigere og en lærdom rikere.

 

Bare en utblåsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og videre refleksjoner. Det ser ut til at ingen selskaper dekker EGR, men de dekker iallefall motor, turbo og drivverk. Man kan ikke forsikre alt man har, f eks har vi forsikret hesten men ikke kattene, selv om det selvsagt kan bli dyrt å gå til Dr. Dyregod med dem også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...