Gå til innhold

Dekk: For godt til å være sant?


Camorten

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi ser etter dekk til vår D2 som skal brukes til turer og offroadkjøring, men bilen skal holdes så original som mulig. Det vil si at den ikke skal heves feks.

I utgangspunktet ser vi på BF AT i 235/70-16, men så dukket dette dekket opp til en tredjedel av prisen... Hva tenker dere? Noen som har testet dem?

 

https://www.skruvat.no/dekk/green-max/green-max-r620-pb834169.aspx

 

Endret av Camorten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigdekk fra Kina har jeg ingen erfaring med. Ser Motor har testet vinterdekk fra produsenten (Linglong), og det imponerte vel ikke på noen områder.

 

Anbefaler forøvrig 245/75-16 som dimensjon hvis du også skal kjøre litt utenfor veien. Ser veldig riktig ut på D2, og går rett på umodifisert bil. Innenfor 5% større enn original, så lovlig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor vei så vil et bredere dekk "flyte" bedre på myke underlag, og gi større friksjonsflate. Er jo blant annet derfor man slipper ut en del luft av dekkene når man kjører offroad.

 

På veien så er det ikke mye. Større fare for vannplaning, mer sporing, høyere rullemotstand (og forbruk) men da med litt bedre grep i svinger. Går man opp "nok" i bredde må man også ned i profil, og da blir det gjerne mer vibrasjon og slag siden dekkene gir mindre fjæring, som igjen går utover komfort og sliter mer på hjuloppheng. For Land Rovere så vil jeg si at for vanlig gatebruk vil ikke brede dekk forbedre kjøreegenskapene.

 

Når det er sagt, så er det noe mellom 12 og middag. Å gå opp fra 235 til 245 vil neppe gi nevneverdig forskjell i egenskaper på vei. Det er tross alt bare snakk om 1 cm bredere dekk.

 

Mht billige kinadekk så er jeg generelt skeptisk. Fikk med et par vinterdekk av den typen da vi kjøpte FL2'en. De var faktisk ikke så verst, men de ble veldig harde etter sommeropplag, så de måtte settes på tidlig, slik at den harde hinnen ble slitt av før det ble glatt. Vi har holdt oss til mer kjente merker etter billigdekkene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 timer siden, Camorten skrev:

Hva er fordelen med 245/70-16 kontra 235? Annet enn at det ser bra ut? 

 

245/75 er en del høyere (ca 4 cm større diameter) enn 235/70. Det ser bedre ut. Merk at det er snakk om 75 profil og 70 profil også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tredel av prisen, løp og kjøp. Du kan jo skifte dekk oftere dersom de blir harde eller slites mer enn andre.

 

Dekkvalg er litt kvalitet og veldig mye status. Kvalitet på dekk fra Kina blir stadig bedre.

 

Lykke til. 235/70R16 er bra dimensjon. Går du opp til 245/75R16 får du annen rulleomkrets og dermed annen hastighet med samme turtall på motor, grunnet «annen giring». Dermed vil automatgir oppleves annerledes. Det samme på manuell girkasse, men der bestemmer man i større grad gir selv.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Kinaproduserte piggfrie dekk til vår D3 i vinter. Under 4000kr for alle hjul.

Har aldri hatt bedre vinterdekk, de støyer ikke, og de slites ikke raskt.

 

Hvordan disse er vet jeg ikke, men det er nesten kopi av bf at. Jeg ville prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og fine utdypninger! Grunnen til at jeg spør om forskjellen på disse dimensjonene er nettopp kjørekomfort, og at vi ønsker å gå ned til 235. Så da fikk jeg egentlig det svaret jeg var ute etter. 

 

Når det gjelder kinadekket er jeg mer usikker. Vi får se. Skal rapportere hvis vi prøver det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på sommerdekk på D2n hvis produsent jeg aldri har sett eller hørt om.

Kosta  fint lite og funker som snus selv ved krevende kjøring og våt bane.

Forbruk har jeg ikke sjekket .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...