Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Iaitoo

Hva får man av LR for 120ish 000?

Recommended Posts

Hei!

 

Vi trenger en ny familiebil(Plass til hundebur baki og ei barnevogn om et par år). Har ikke råd til noe nytt og fancy.. LR tiltrekker meg veldig!

Hadde tenkt å bruke rundt 120 000ish. Pluss minus litt. Sett på disco 3, og det meste i min prisklasse har gått 250 000km+. Er det noe å satse på? Eller må jeg regne med at den står mer i innkjørselen enn på veien?

Drømmen er jo selvfølgelig en defender, men vet ikke om de som ligger i min prisklasse er noe særlig :P  Disco 2 er og fin, men skjønner det som at det er mye problemer med de, og at de ruster fælt.

Jeg skrur mye selv. Det eneste jeg ikke er komfertabel med er motor innvendig og regreim. Mest fordi jeg aldri har måttet gjøre noe med det før.

 

Alternativene mine er LC90 og pajero.. De vekker ikke samme gnisten, men spesielt LC90 føles jo tryggere. Selv om jeg får en mye eldre bil. 

Bilen vil bli brukt til daglig av dama, og av meg i helgene på langtur, samt ferier på laaaangtur. Derfor jeg ønsker noe jeg føler meg trygg på. "Overlanding" er hobbyen :) Ønsker en bil jeg kan ha de neste 5-10 årene og bygge opp til hobbyen min over tid. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

For den summen kan du finne en D2 som har blitt godt tatt vare på :) det er reg.kjede på disco 2. Sjekk bakerst på ramme på laveste punktet i bunn og innsiden mot tanken, er det hel ved og det ser bra ut er stort sett resten av ramma også bra. Lurt å ta en skrutrekker med seg å slå godt rundt om kring på ramme og kanaler under dørene og gulvet. Innerskjermer foran mot fotbrønnene er også en plass som er dårlig på mange D2 nå.. jeg brukte mer tid med skrutrekker under bilen enn jeg brukte på å se resten av bilen og prøvetur da jeg kjøpte D2... :P tror nå selv du vil få mye bedre D2 for den summen enn D3 :)

 

Edit: du skrur selv også ser jeg, da takler du nok de fleste problemer på en D2 

Edited by jermundpr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Jermund . Mye bil for halvparten av penga.

Resten gjemmestil vedlikehold , antirust  og kanskje bittelitt stæsj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepp x 2 .

Men alt er avhengig av stell underveis.

Ta med en sakkyndig når du har funnet en som dere liker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for råd! Da skal jeg begynne å se på disco 2. Kjenner så lite til LR at en sakkyndig er nok ikke så dumt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

og ikke glem at D2 er en antikvarisk konstruksjon, i bunn og grunn basert på en 60-tallskonstruksjon.

Forbedret og raffinert i aller høyeste grad,  men fortsatt en knøttliten bil, med ekstreme kompromisser hva funksjon angår.Akselavstanden f.eks, er kortere enn min BMW I3 elektriske bil, som mange anser som en komisk liten bil idag...For å få plass til 7 seter, alternativt greit med bagasje, har man hengt på et gigantisk bagasjerom BAK bakakslingen. Lettkjørt og grei, men også et mareritt i mange situasjoner, grunnet høy, smal og kort fasong. TD5 motoren er solid, og var forut for sin tid, men mye av teknikken som mange nå sliter med å få til å fungere skikkelig, er noe bilen er helt avhengig av. Jeg tenker da på ACE og luftfjører bak som eksempler her..

 

En D3 er noe HELT; HELT annet, 30år mer moderne, med de fordeler og ikke minst  ulemper det gir. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, JokerS30 skrev:

Jeg tenker da på ACE og luftfjører bak som eksempler her..

 

 

 

Heldigvis er man ikke "avhengig" av dette da ;) men det har jo sine fordeler når det fungerer. I vanlig bruk synes jeg vanlige stabstag fungerer likt og litt bedre enn ACE, offroad blir den ikke brukt til særlig uansett så det blir ikke ACE et savn...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, jermundpr skrev:

 

Heldigvis er man ikke "avhengig" av dette da ;) men det har jo sine fordeler når det fungerer. I vanlig bruk synes jeg vanlige stabstag fungerer likt og litt bedre enn ACE, offroad blir den ikke brukt til særlig uansett så det blir ikke ACE et savn...

Tungt lastet D2, med folk både foran og bak, godt med bagasje og kanskje tilogmed sykler på taket ( eller et taktelt, 2m over bakkenivå ) så tenker jeg pipa får en annen låt.

 

Kjøre til og fra jobben med matpakka, spiller det selvsagt ingen rolle. Da funker det meste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minutter siden, JokerS30 skrev:

Tungt lastet D2, med folk både foran og bak, godt med bagasje og kanskje tilogmed sykler på taket ( eller et taktelt, 2m over bakkenivå ) så tenker jeg pipa får en annen låt.

 

Kjøre til og fra jobben med matpakka, spiller det selvsagt ingen rolle. Da funker det meste.

 

Hvis man forventer at den skal oppføre seg som en planke så kanskje. Gasspedalen min har flere innstillinger så jeg klarer å slakke av litt i de verste svingene:rolleyes: Har du prøvd D2 med ordentlige spiralfjærer og vanlige stag da? Men alt kommer jo an på bruken. Min går 80 prosent på ordentlige møkkaveier og der synes jeg det ble mer behagelig uten ACE. Men nå skal ikke jeg ta mer av denne tråden til å diskutere hva som er best :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Freelander 2 kan kanskje være et alternativ. Her får du nyere bil og lavere km stand for penga og disse har jo vist seg å være ganske pålitelige etterhvert. Eneste minuset er kanskje bagasjeplassen siden du har bikkje. Seteplassen er det ikke noe å si på. Du kan få med deg mye med en takboks. En prøvetur i en FL2 kan være lurt å ha unnagjort i prosessen etter ny bil. Hos meg falt valget på FL2 da dette var det beste kompromisset mellom de fleste kvalitetene jeg ønsket :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Range Rover L322 er jo også oppnåelig for 120ish. Hovedankepunktet på disse (før 2007) med diesel er vel girkasse som varer rundt 200k pluss minus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Billeg D3 kan vere bingo, og bør ha cash i reserve. Støtter forslaget om FL2 dersom poenget er minst mulig trøblete familiebil for den summen. Og bedre med godt stelt eldre bil og pengar i banken enn å strekke seg for ein aldrende kompleks bil som er kjørt langt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for innspill! Tror nok det blir d2, som vel er enklere å skru på. Ikke interessert i FL. Det skal være familiebil, men MIN familiebil. Vil ha offroad muligheten. Kjørte til Mongolia en gang i en daewoo matiz. Neste gang jeg skal ut i verden, så må det være noe litt mer egna :)

 

Den dagen familien blir større, så får hu velge bil nr2 :P og da blir det nok rav4 eller noe anna kjedelig. Men da får jeg det jeg ender opp med for meg selv :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×