Gå til innhold

startproblem P38 bensin Thor.


superpedro

Anbefalte innlegg

Kommer hjem fra ferie. Bilen har stått i 14 dager. Kjører ned på bensinstasjonen og fyller tanken. Startet ikke og har siden  ikke vært mulig å fyre. Motoren drar rundt på starteren men tenner ikke.

Faultmate viser ingen feilkoder. Kan ikke høre at bensinpumpa starter når tenningen slås på . Ingen gnist på pluggene ved kinning.

Bensinpumpa kan startes med faultmate som sjekk av pumpereleet

Har byttet om på releer som har med motorstyringen å gjøre med releer som er i orden og sjekket alle sikrimger, ingen bedring.

Har sjekket jordingen batteri-ramme-motorblokk og jording sikringsboks.

Har hørt om problemer med jordingspunkter ved A stolpen høyre side men har ikke kommet så langt ennå.

Ville være veldig takknemlig om noen kunne gi meg et hint om hvor jeg skal fortsette å  lete.

Hilsen superpedro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becom sender en kode til motorstyringa for at motoren skal starte, dersom ikke koden i BeCom og styringa er lik vil ikke motoren starte, men starteren går rundt!

 

Husker desverre ikke nøyaktig hvor du finner kodene hen og om det er i Becom eller styringa du kan endre kodene, men det finner du vel ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det høres ut som om det kan være feil på - Crankshaft speed and position sensor (  CKP sensor ) - 

Det er den sensoren som sitter nede på venstre side av motoren, inn mot startkransen beskyttet av ett eget lite plasthus 

Grunnen til at jeg mistenker denne, er at det er omtrent eneste feilen som gir deg mulighet til å dra motoren rundt på starteren uten å starte.

All immobiliserings kode feil, vil ikke få startmotoren til å operere.

 

Den CKP sensoren er "nokså" enkelt å skifte, bare vær nøye med å få montert den riktig, siden den er montert med noen spacere.

 

Mvh Brage 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Brage skrev:

Hei,

Det høres ut som om det kan være feil på - Crankshaft speed and position sensor (  CKP sensor ) - 

Det er den sensoren som sitter nede på venstre side av motoren, inn mot startkransen beskyttet av ett eget lite plasthus 

Grunnen til at jeg mistenker denne, er at det er omtrent eneste feilen som gir deg mulighet til å dra motoren rundt på starteren uten å starte.

All immobiliserings kode feil, vil ikke få startmotoren til å operere.

 

Den CKP sensoren er "nokså" enkelt å skifte, bare vær nøye med å få montert den riktig, siden den er montert med noen spacere.

 

Mvh Brage 

 

Vel startmotore gikk rundt som bare det når kodene var feil. :huh: på min (99 modell)

Forøvrig litt uvanlig at veiv eller kamm sensor ryker uten varsel, B) De pleier å fuske på varm motor før de dør helt  forutsat at du ikke hsr fått kabelbrudd da:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at du tar feil Rune;), jeg prøver bare å gi flere feil årsaker som passer beskrivelsen av det trådstarter opplever. 

 

Tipset er basert på hva vedlikeholds manualen sier skjer når akkurat den sensoren svikter i beskrivelsen av den  elektriske/ elektroniske  motorstyringen. Ingen av de andre sensorene har en så direkte konsekvens. 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske innspill fra Grunneieren og Brage. Hadde en CKP sensor liggende.

 

Monterte denne.i går kveld. Eneste problet var å entre kontakten.(Store hender og jævlig trangt)  Fant ikke noen utvendige skader på

 

den gamle. Bilen startet som et skudd. Jeg sov godt i natt. Terje

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...