Gå til innhold

Griseflaks med oljepumpa


Fjellmann

Anbefalte innlegg

Hei

Tok av registerreim dekselet for å sjekke om jeg hadde den svake oljepumpa på min 2007 D3 i dag. Fant kjapt ut at jeg hadde den svake varianten. Og etter litt inspeksjon av den så ser det jammen ut som at den har begynt å sprekke (Er ikke så lett å se på bildene). Skulle fått sjekket dette med Penetrant inspeksjon for å være helt sikker. Jeg jobber med NDT så er vant med inspeksjon av sprekker. Tørr ikke bruke bilen mer før ny pumpe er montert. Snakk om griseflaks:)

Holder på å se hva deler jeg skal bestille. Pleier Advanced Factors sende raskt? Eller anbefaler dere andre plasser? Ser delelisten min grei ut eller trenger jeg noe annet?

 

Registerreim og den bakre  reima ble byttet i 2014 for 40000km siden. Burde jeg bytte den bakre reima og nå?

 

2x https://www.advancedfactors.co.uk/1102415-crankshaft-front-oil-seal-tdv6-victor-reinz-81-34316-00-2058-p.asp

1x https://www.advancedfactors.co.uk/k025624xs-gates-discovery-3--4--range-rover-sport-27--30-camshaft-belt-kit-front-only-1145913-p.asp

1x https://www.advancedfactors.co.uk/lr076782g-oem-fomoco-oil-pump-27-30tdv6-922725-p.asp

1x https://www.advancedfactors.co.uk/1346539-oil-seal-98095-p.asp

1x https://www.advancedfactors.co.uk/70-24571-20-victor-reinz-sealing-silicone-80ml--use-between-pump-base--sump-gasket-941179-p.asp

1x https://www.advancedfactors.co.uk/lr002458-crankshaft-pulley-m14x70-hex-bolt-tdv6-to-vin-9a198352-4791-p.asp

1x https://www.advancedfactors.co.uk/4273-laser--diesel-engine-settinglocking-kit---land-rover-27d-30d---belt-drive-1150714-p.asp

DSC_0374.JPG

DSC_0376.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt med en original simmring istedet for 2x victor reinz. Altså en av hver.

Ble vannpumpen byttet sist?, ellers tar du med den og. 

Ny multireim?

 

Advanced factors DHL Express går fort.

Endret av Hanslr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må kalles flax ja . Håper flere sjekker pumpene sine ;)

 

Har stort sett bare brukt Island 4x4...  og vært fornøyd

 

Vært nevnt i en annen tråd, men bestill simmer ring/tetningen til oljepumpa som har medfølgende konisk verktøy for å montere denne. 

Bestill gjerne 2 tetninger, i tilfelle den 1st blir ødelagt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei 

Holder på å montere ny oljepumpe og ny registerreim nå. Har fått låst av kammene og veiven med låseverktøy. Jeg leste i Haynes at man ikke kan stole på at disse låseverktøya holder nok når bolten på veiven skal trekkes til. Hva har dere brukt til å holde igjen når denne trekkes til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Eit spørsmål til som sikkert er fryktelig teit, men jeg får ikke roen. Hva er det som holder spoketen på plass på veiven? Jeg ser ingen splines eller spor som forhindrer den å spinne på akslingen. Hva er det jeg ikke har fått med meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/12/2018 den 19.12, Fjellmann skrev:

Jeg leste en plass at Citroën og bruker samme oljepumpen stemmer det? Er pumpene helt identiske? Noen som vet hva den koster å kjøpe fra Citroën i norge? 

Litt rimeligere enn hos land rover .

Har postet citroen part nummer i en annen tråd . Husker det ikke i farten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, oggioffshore skrev:

Litt rimeligere enn hos land rover .

Har postet citroen part nummer i en annen tråd . Husker det ikke i farten 

Kanskje dette .

PART NUMBER 1001F2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god ide når du holder på med register reim på -uansett- bil, er å tydelig merke en tann på hvert tann hjul og tilsvarende på den gamle reimen + retning før den tas av.

Så teller du tenner mellom merkingene og overfører disse merkene til den nye reimen.

Da er det bare å få merkingen på den nye reimen til å stemme med de merkede tennene på tann hjula.

Min erfaring viser at først da er det idiotsikkert, for selv med låseverktøy, så er det utrolig enkelt å få reimen plassert 1 tann feil om det ikke er merket slik som beskrevet over.

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd. Nå er ny oljepumpe, vannpumpe og registerreim montert og bilen maler som en katt. Holder på å bytte alle oljer og filter på bilen før den tas i bruk igjen. Jeg har kjøpt inn nye høydesensorer. Er det lurt å bytte disse som preventiv vedlikehold? Bilen skal uansett inn på høydekalibreringen på tirsdag så kan vel være lurt å bytte alle før dette. 

DSC_0456.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...